sphincterruptur ved sidste fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

757 visninger
6 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. juli 2016

Anonym trådstarter

Som overskriften fortæller så havde jeg ved min sidste fødsel en komplet sphincterruptur hvor altså jwg flækkede hele vejen inkl ring musklen. 

Jeg er nu gravid igen  og overvejer hvilke muligheder jeg har for enten kejsersnit eller almindelig fødsel. 

Jer der har prøvet ovenstående hvad gjorde i ved den efterfølgende fødsel?  

Jeg hælder mest selv til et planlagt kejsersnit da jeg ikke ønsker at skulle igennem det helvede igen efter sidste fødsel . Og er bange for at flække igen. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juli 2016

ESV

Af præcis samme årsag fik jeg i tirsdags et planlagt kejsersnit og ærlig talt det er den bedste beslutning jeg har truffet. Alle læger jeg har talt med op til har forsøgt st overbevise mig om at jeg skulle føde normalt men jeg insisterede og har slet slet ikke fortrudt! 

Anmeld Citér

14. juli 2016

Tystys14

Anonym skriver:

Som overskriften fortæller så havde jeg ved min sidste fødsel en komplet sphincterruptur hvor altså jwg flækkede hele vejen inkl ring musklen. 

Jeg er nu gravid igen  og overvejer hvilke muligheder jeg har for enten kejsersnit eller almindelig fødsel. 

Jeg hælder mest selv til et planlagt kejsersnit da jeg ikke ønsker at skulle igennem det helvede igen efter sidste fødsel . Og er bange for at flække igen. 

Jeg vil lige starte med at sige, jeg virkelig godt forstår du er usikker på at skulle føde naturligt igen. Jeg oplevede selv at briste voldsomt første gang, og så vidt jeg forstod var det kun er spørgsmål om held at ringmusklen ikke var røget helt med i svinget. 

Da jeg blev gravid anden gang var jeg sindssygt bange for at skulle føde alm igen, og vi fik tid til planlagt kejsersnit, (hvis ikke fødslen også havde været så problematisk med den første, ville de nok også havde forsøgt at overbevise mig om en alm fødsel anden gang). 

Dog ville skæben det anderledes. Havde fået tid kl 12:00 D. 19/3, men gik i fødsel/vestorm kl 05:00 om morgen på dagen og fødte på halvanden time. Nåede lige ind på afdelingen kl 6 og kejsersnit blev ikke muligt pga presseveer. Kl 06:25 var min datter nr 2 født, og utroligt nok uden jeg bristede. 

Så selvom kejsersnit er tiltalende, så kan det sagtens vise sig at gå fint her anden gang. 

Anmeld Citér

14. juli 2016

Momselomse

Profilbillede for Momselomse
Anonym skriver:

Har stået i nøjagtig samme situation som dig (1.fødsel). Ved 2. graviditet ville alle fagfolk have mig til at vælge kejsersnit MEN jeg ville føde alm.! Så var til undersøgelse på OUH ved en rigtig sød læge - hun vurderede at jeg godt ville kunne føde normalt men at det skulle laves en fødselsplan...Og jeg fødte normalt og fik kun 3 små overfladiske rifter Men jeg valgte det også ud fra at jeg INGEN komplikationer havde efter den første fødsel. Hvis du har problemer med at holde på forskellige ting, så synes jeg du skal overveje kejser...

Anmeld Citér

16. juli 2016

Inger

Profilbillede for Inger
Mine guldklumper, Marie 101013 og Kristian 240715 :-)

Jeg bristede også ved min første fødsel, grad 3b. Jeg fik at vide at jeg til hver en tid kunne få kejsersnit ved en evt 2 fødsel, uden problemer... 

Blev så gravid igen 13 mdr efter den første fødsel, og jeg valgte at ville føde vaginal, og fik vægtscanninger i den sidste tid.. ( min første var nemlig 4500 g og 56 cm, men bristede nok mest pga hun kom ud med hovedet skævt) Det gik faktisk fint, en meget bedre fødsel end den første, fik lige et par sting og min søn var 4000 g og 55 cm... 

Men forstår dig så udmærket, for man vil bare ikke det samme igennem igen, det gør så ondt at være bristet, og det er svært ikke at tænke på om det samme sker igen... En af de læger jeg snakkede med omkring det, sagde at der var en risiko på 5-8 % for at det kunne ske igen. Snak med DI jordemoder, og fortæl din bekymring og få lavet en "plan" hvis du vælger at føde vaginal igen... Jeg bad dem om at passe meget på mig, og den jordemoder jeg fødte med, holdt masser af varme klude på, og holdte igen på min søns hovede så mit understel kunne følge med, og det gik altså fint.. 

Men jeg kan sagens følge din bekymring, håber du finder ud af det 

Anmeld Citér

16. juli 2016

Mortil2drenge<3

Vil altså lige sige det ikke altid er lykken at få et kejsersnit bagefter er der en del smerter og hensyn man skal tage blandt andet man ikke rigtig må løfte - støvsuge og meget andet og så alle de andre komplikationer man kan risikere  blev selv overrasket over at få et kejsersnit og hvor skidt jeg havde det bagefter. 

Anmeld Citér

16. juli 2016

GrønStjerne

Jeg fik komplet ruptur ved første fødsel.

Jeg fik som du at vide at jeg kunne få kejsersnit, og valgte dette. Har fået to børn efterfølgende ved ks, og det er det rigtige valg for mig.

Jeg har helt ærligt været mindre handikappet efter fødsel 2 og 3, end efter 1., men jeg var også meget hårdt ramt den første tid efter første fødsel.

Jeg har haft 2 ks uden komplikationer, og er meget glad for mig valg. For mig hænger det også sammen med at jeg aldrig fik afklaret hvad det var der skete under og efter første fødsel. Jeg var ikke klar over hvorfor det var sket. Jeg var heller ikke klar over hvad det egentlig var der var sket for mig, og fik derfor ikke den efterfødselssamtale jeg burde have fået. Jeg stod ved barn nr 2 og anede ikke om jeg ville kunne forhindre at jeg fik en ruptur igen, derfor valgte jeg ks.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.