Eksperthjælp: Tvist om samvær og hvad KAN jeg handle på?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

577 visninger
0 svar
0 synes godt om
13. juli 2016

Linda Stæhr

Jeg er bekymret for min søn, hans far siger at han har fortalt i statsforvaltningen, at han ikke har røget hash i nogle år hvilket jeg ved ikke passer. Men er villig til at sønnen skal se sin far men hvor myndighederne er der, når han skal se sin far. Min søn er 2 år og bliver 3 år til oktober, samvær er stille og roligt begyndt men siden, at jeg ikke bliver hørt fra statsforvaltningen angående min søns fars misbrug med hash. Hvad kan jeg ellers gøre for min søn?

Lindas svar

Kære Silverpigen

I disse juridiske spørgsmål kommer alle eksperterne på baby.dk til kort. Vi har desværre ikke folk uddannet i juridiske spørgsmål. Jeg forestiller mig, at du kan ringe til kommunen og tale med din sagsbehandler om det. Jeg forestiller mig, at du derefter kan sende et notat de måske skal forholde sig til, uanset er det der svaret på dine spørgsmål må være, for jeg kender ikke sagsgangen.

Hvad du ELLERS kan gøre for din søn.

• Du kan være din søns kærlige mor, som han kan støtte sig til, stole på og regne med i alle forhold.
  • Selv hvis han ikke altid kan regne med far (måske), så kan din søn regne med dig!

Fx Du sikrer at han får skiftetøj med i vuggestuen, at han har en sund madpakke med, at du henter ham med et knus og lytter til hans dag. Du sætter grænser for ham, og opmuntrer ham til at lykkes i livet. Du hjælper ham, når tingene bliver svære og skammer ham ikke til rette, når han laver fejl. Du giver ham tid til at undersøge livet og hjælper ham være en god kammerat for andre. Kort sagt du er hans faste klippe i en omskiftelig tilværelse.

Robuste børn klarer sig

Hvis jeg skulle overlade mine børn i andres varetægt, som jeg ikke stoler helt på, så ville det være forfærdeligt. Jeg kunne være bange for at de ville klare sig dårligere i livet eller at de ville opleve sorg og svigt, som de ikke kunne håndtere. Jeg ved ikke om det er din situation, men det ville være min.

Læs evt. min artikel om robuste børn lige her.

Min trøst i den henseende er, at jeg er en god mor. Ikke fordi jeg er perfekt, men fordi jeg forsøger at gøre det ”godt nok” og giver dem det bedste jeg kan – og DET styrker mine børn.

Når jeg er en god mor for mine børn, så kan de lettere håndtere livets op og ned turer.

De kan lettere sige fra overfor ting, de ikke vil være med til. De kan hvile i sig selv og bede om hjælp. Hvis noget går galt vil de opsøge mig, fordi de VED jeg altid tager imod dem. På den måde gør jeg mine børn robuste. Selvom de måske vil opleve ting der ikke er rare og behagelige, så vil de klare sig – på grund af min kærlighed. Det er en beroligende tanke i MIT liv. Måske det også vil være det i DIT?!

Jeg ønsker dig og din familie alt det bedste! Og håber at nogle her på baby.dk af alle læserne måske kender et dybere svar på dit oprindelige spørgsmål.

Venlig hilsen

Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.