Eksperthjælp: Muskelknuder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.197 visninger
0 svar
0 synes godt om
11. juli 2016

Sonja Eskandari

Gravid med 3. barn. Er i uge 24. De to første graviditeter og fødsler var problemfrie. Min livmoder er i dag blevet målt ved egen læge, den er 7 cm "for høj" / "over normalen". Lægen snakkede kort og henkastet om mulige knuder øverst i livmoderen, men dette er først noget vi kan se på efter fødsel.
Til selve konsultationen blev jeg, set i bakspejlet, noget "paf" og fik slet ikke spurgt ind til dette. Bebs ligger allerede nu og presser inde under mine ribben, men.. Jeg følger selv, at hele min livmoder er presset ud i højre side. Venstre side føltes tom og blød hvorimod bebs og livmoderen afgrænsning er enormt tydelig i hele højre side.
Der er godt nok ikke det obligatoriske spørgsmålstegn i dette spørgsmål.. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal begynde at spørge ind til. Knuder? Hvilke knuder kan der være tale om? Jeg har ved en enkel scanning i udlandet i 2. graviditet fået at vide at jeg havde to livmødre, men dette har alle afvist blankt i DK.. tænker selv, at de to første graviditeter var i den anden side.. Da det er første gang at den føltes så smal, høj og... forvredet? Giver dette mening? Giv mig hellere end gerne lidt tanker og del ud af erfaring herom. På forhånd tak!

Sonjas svar

Hej,

De omtalte knuder, tænker jeg kan være det man kalder fibromer. Muskelknuder (fibromer) er godartede bundter af muskulatur, der udgår fra livmoderens væg. De kan sidde inde i livmodervæggen, på overfladen af livmoderen eller inden i livmoderhulen.

I en graviditet kan disse fibromer godt være smertefulde, men oftest mærker man ikke til dem i form af smerte, men man kan mærke og føle på dem, når man rør på maven. 

Inden man skal føde vil man blive vurderet om disse fibromer kan hindre en vaginal fødsel, og derved blive anbefalet et kejsersnit, men oftest er en vaginal fødsel muligt.

Med hensyn til, at du tidligere har fået at vide at du har en to livmødre, vil der tale om en bicorn uterus (livmoder). Du læse mere om det her:  http://www.thebump.com/a/what-is-a-bicornuate-uterus

Men tænker ikke, at det er det som du har. Jeg tror bestemt, at din læge har ment fibromer. 

Vh,

Jordemoder Sonja

Sonja er uddannet jordemoder og vil besvare spørgsmål omkring graviditet og fødsel samt spørgsmål omkring den første tid efter fødslen. Hos Sonja kan du få råd og vejledning, så du kan føle dig tryg i din graviditet og klar til din fødsel.

Se Sonjas hjemmeside: DenGodeBarsel.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.