Hej,
Vi har en søn som i sidste uge fyldte 1 år. Fra han var 8 mdr begyndte han og sove igennem og vågnede for det meste en enkelt gang. Da han var 10 mdr aftalte jeg med sundhedsplejersken at vi godt kunne begynde og fjerne natflasken når han alligevel accepteret og få sutten kun + han er ernæringsmæssigt er i meget god stand :-). Dette gik fint og vi havde 1,5 uge ca hvor det fungere. Nu er vores dilemma at vores i søn, vil skyde det er 2 mdr nu, vågner rigtig mange gange om natten, ca 4-5 fra han bliver puttet kl 19. Første 1,5 time efter han er puttet og græder/jamre med sut i mund. (Man kan næsten sætte tid på hvornår han vågner) Vi kan nogen gange få ro på ved at nusse ham men vågner straks op når vi stopper. Forsøgt x mange med vand men bliver stik tosset og ligger sig ikke til medmindre han får mme. (60ml med 1 skefuld pulver plejer og være nok) forsøgt med camille te men vågner kort efter igen. Hvis ikke vi giver ham mme og bare prøver og lade ham ligge vågner han mere og mere op og bliver alt for frisk. (Gider heller ikke alm kold mælk) .. Er det bare verdens dårligste vane nu, at han kun selv mener at han kan sove når han får mme? Har du nogle fif eller er det her bare en periode hvor der mentalt sker meget hos ham, og han nok selv skal begynde og sove igennem og glemme flasken? Får fuldstændig 'normal' kost til dagl. (Rugbrød, lasagne, fisk osv)
På forhånd mange tak!
-Vitus' mor
Lisbeths svar
Hej !
Det er frustrerende når nattesøvnen spoleres og den også starter dårligt.
Hans trivsel omkring vægten er fin læser jeg. Han var nok ikke helt enig i flasken skulle væk.!
Du skriver han puttes kl 19 og vågner ved ca 4-5 tiden. jeg tænker det er sulten der vækker ham.
Når et lille barn skal sove dejligt om natten.
Skal han :Være fysisk træt,fyldt op med omsorg, nærvær, leg, kropskontakt og mad.
Når han ikke får sin aftenflaske skal han have noget andet til at give mætheden udover hans aftensmad. en portion grød, en banan og en bolle, et glas mælk, eller hvad I nu mener er godt for ham.
Når maven er fuld tror jeg heller ikke han vil ligge og små klynke i starten af nattesøvnen.
I må prøve jer frem. han er stadig så lille, der ikke er nogen dårlige vaner. Han skal guides til en god nattesøvn med jeres hjælp.
Der er noget ,der generer ham og ord kan I ikke få , kun gråd og utilfredshed.
Håber det lykkes at finde rytmen igen.God søndag.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk