CDLN skriver:
Vi har næsten lige været til skolehjem samtale i 0. Der fik vi at vide at vores søn er usikker på sig selv i skolen, især i dansk og når det har med bogstaver at gøre.
Hun kan se at når hun spørge ham om noget, noget med bogstaver, tøver han længe men hun kan se han har svaret på tungen men er bange for at svare forkert.
Både min mand og jeg var præcis på samme måde gennem hele vores skole gang, og jeg går rigtig meget op i at det ok at svare forkert og det ok man ikke ved det og spørge om hjælp osv osv, da jeg ikke ønsker han skal havde det på samme måde som os.
Nogen af jer hvis børn er på samme måde og hvad gør i for at hjælpe dem?
Jeg søger nogen redskaber til hvordan vi kan hjælpe ham bedst, til hvordan han kan tro mere på sig selv.
Han ligger over middel i klasse så han er jo bestemt ikke dårlig, han elsker at lære og gå i skole, han er bare så usikker på sig selv med de bogstaver. De er faktisk det samme her hjemme.
Vores søn har også svært ved selvtilliden.
Vi roser og leger rigtig meget med ordene og deres lyde.
Samtidig har vi den sidste md fundet ud af at jo mere vi presser ham til at prøve nye andre ting jo bedre er det blevet i skolen.
Vi bor tæt på djurssommerland og har sæconkort.
Siden de åbnede start maj ville han højest prøve 10 forskellige forlystelser inkl legepladsen og hoppepuder. Nu er vi oppe på over 20.
Vi opdagede at det var der vi kunne give ham troen på han godt tør prøve tingene og igennem det har han i skolen og hjemme også vokset i forhold til stavning og læsning. (Vores søn skal i 2 efter ferien).
Måske i over sommer skal vende fokus på noget andet og så lege ordene ind.
På bil ture leger vi ofte hvem kan se ting der begynder med lyden (et udvalgt bogstav her er det ofte k g r da lillebror har udtale problemer der så han får også lige et boost selvtillid der)