Anonym skriver:
Ved ikke om det er grundet hormoner, stress eller hvad, men jeg kan ikke lade være med svare på det her, selvom jeg normalt ikke får sure opstød. Men jeg bliver ærligt talt lidt irriteret, hver gang jeg ser nogen, der ikke kan forstå, at de ikke er gravide endnu - selvom de kun har prøvet i en måned.
Selv har jeg/vi prøvet i snart halvandet år, og der skulle ikke megen selvstændig googlesøgning til finde ud af 1) tag projektet med ro og nyd det så længe som muligt 2) at det ikke er unormalt at det kan tage tid 3) hvis der går længere tid, kan man efter et års forsøg kan få henvisning af lægen til hjælp (hvilket vi er i gang med). Selv her halvandet år inde i projektet ved jeg, at der stadig kan gå endnu længere tid - men sådan ligger landet desværre bare.
Min pointe er: Slå koldt vand i blodet og foretag evt. lidt research på nettet for at finde svar på spørgsmål omkring projekt baby. Der er højst sandsynligt nogen der allerede har spurgt om noget lignende tidligere. Og bare fordi du ikke er blevet gravid efter 1 eller 2 eller 3 måneder inde, så er der ikke nødvendigvis noget i vejen.
Vi er mange herinde, der også er utålmodige og gerne vil være gravide, så vi er for så vidt i samme båd. Forskellen er bare jeg og mange andre har siddet i den båd i lang tid. Og det tærer på en.
Jeg forstår og respekterer din smerte, men omvendt tror jeg også, at de fleste har prøvet følelsen af, at det hele var nyt og spændende, da man allerførste gang forsøgte sig med projekt baby. Det er ikke unaturligt, at være vildt ivrig i starten. Uanset at jeg havde læst, at det kan tage lang tid at blive gravid, så havde jeg alligevel en eller anden idé om, at det var noget, der skete prompte, fordi jeg jo hele livet var blevet advaret om, at jeg skulle huske prævention, for man kunne jo så nemt blive gravid.
Jeg tror, at man skal passe på, at presse sine egne følelser ned over hovedet på andre. Trådstarter er netop begyndt en ny og spændende fase af livet, hun har gejst og utålmodighed, og det er der hverken noget spor forkert eller underligt i. Selvfølgelig har hun det sådan - De har besluttet at få barn. Det er da stort, vildt, glædesfyldt.
Så om end jeg respekterer din sorg over stadig ikke at stå med en gravid test, så synes jeg stadig, at det er vigtigt, at give plads til og forstå, at andre måske står et helt andet sted i processen.