Eksperthjælp: Baby 10 uger, dårlig søvnrytme om dagen,sover godt om natten.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.277 visninger
0 svar
0 synes godt om
24. juni 2016

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth. Jeg skriver fordi min søn på 10 uger sover en meget afbrudt søvn i dagtimerne. Som regel sover han fra 22-07.30 kun afbrudt af spise pause kl 02.00 og ved 05.00 tiden. Han sover med det samme efter han bliver skiftet og får bøvset. I dagtimerne er det en helt anden sag. Han sover meget uregelmæssigt og har svært ved at falde i søvn af sig selv. Jeg forsøger at fange hans første tegn på træthed, men får alligevel kun ham til at sove ved at have ham i favnen og vugge ham og ligge ham ligge inden han falder i søvn. Vi lister rundt derhjemme fordi han vågner ved den mindste lyd. Han sover et par lure i løbet af dagen på somregel mellem 20-45 minutter. Jeg har prøvet at svøbe ham, men dette virker ikke rigtigt. Det irriterer ham og han bliver mere urolig. Jeg bekymrer mig fordi han som oftest ikke virker 100% udhvilet. Han er bare super svær at få til at sove videre når vi forsøger. Jeg ved ikke helt hvad vi skal stille op. Søvnen er afbrudt og i døgnet vil jeg gætte på det er ca 12 timer han sover. Han får flaske og har taget fint på. Vejede 4020 ved fødslen og vejer nu 7500..Har du forslag til hvad vi kan gøre?

Lisbeths svar

Hej !

stort tillykke med sønnen,. Lyder som han er fin trivsel.

Hans nattesøvn er fremragende, så flot han allerede har fundet den rytme.Det giver også dig noget sammenhængende søvn.

Dagens søvnrytme kommer du til at have tålmodighed med. han er stadig lille. Han er ude i den store verden og har stadig meget brug for at være i favn hos mor og far.

Jeg vil anbefale jer at lade være med at være så stille. baby er vant til støj fra tiden i livmoderen. Han må gerne ligge lidt på sit legetæppe på gulvet og udforske verden,mens du f.eks støvsuger. med mindre han græder selvfølgelig.Leg med ham, syng, tril rul. Han skal nok blive træt.

Hav ham i en vikle og lav det, du skal med ham trygt og godt, Lad ham være  nysgerrig på,hvad der sker og vent med at lægge ham til han virkelig er klar til søvnen. 

Når han har spist og overgivet sig til søvnen, prøv at få ham til at sove lidt længere end 45 minutter, evt ved at gå en tur med barnevognen.

alle børn sover forskelligt. jeres har valgt at natten skal være en god søvnperiode.

Vigtigt du får hvilet sammen med ham om dagen.

I løbet af et pr måneder kommer der længere søvnperioder og han finder sin egen gode rytme med jeres hjælp.

Håber det kan inspirere og fortsat held og lykke med ham.

Hav en dejlig sommer.

Varme Hilsner 

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.