Hej alle 
jeg har igennem de sidste 2 år haft en fornemmelse af at mit barn er anderledes end andre børn. Han er 5år og 7 mdr nu. Han er en dreng der når man møder ham umiddelbart virker som alderssvarende i forhold til den normale udvikling og fagligt, men socialt har han meget svært ved at henvende sig på en ordentlig måde og han kan ikke aflæse andre børn, så derfor overskrider han ofte deres grænser eller ødelægger en leg for nogen ved at vælte deres sandslot og dominobrikker og lign. Hvis man skælder ham ud har han svært ved at tage det seriøst og griner ofte af det uanset hvad man gør og siger. Han bliver opfattet som en dreng der er meget uopdragen, af institutionen og de påpeger kun at det er vores opdragelse herhjemme den er gal med, at jeg ikke er hård nok! (Hvor de ved det fra forstår jeg ikke), jeg er meget vedholdende i min opdragelse og jeg giver ikke bare efter fordi han bliver hysterisk osv. Jeg opdrager min søn med kærlighed og forståelse og jeg er også meget konsekvent i forhold til at et nej er et nej og det skal ikke diskuteres. Jeg giver min søn overskuelige valg fx. Kunne du tænke dig frikadeller eller boller i karry til aften og ikke bare hvad synes du vi skal have at spise, vil du have den røde eller blå trøje på og ikke hvad tøj vil du have på idag osv. Min søn er meget urolig og har rigtig svært ved at sidde stille når vi spiser, ham vil gerne forlade sin plads mange gange under et måltid, han kan blive helt vildt ked af det eller sur når vi stiller krav til ham om fx at gå ud med sit vasketøj, at rydde sit LEGO op i kassen osv. Han har et alm ordforråd men han har mange grimme gloser som han siger mange gange på en dag helt uden for kontekst fx. Pik, pis og fuck. Han har svært ved at falde i søvn om aftenenog er oppe mange gange inden han falder til ro og sover, gerne først ved 22 tiden selvom vi puttet ham kl.19.30. Jeg har siden han startet i børnehave altid følt mig som verden værste forældre fordi de hver gang påpeger at vores søn er dårligt opdraget og at vi er nødt til at gøre noget ellers får vi byens værste barn, sagde lederen i børnehaven lige ud. Jeg synes det var utrolig hårdt sagt og jeg har det simpelthen frygteligt med den måde han siger tingene på. Der bliver aldrig sagt noget positivt, kun påpeget hvor uopdragen han er og at han er en stor mundfuld og at nu må vi se af at blive lidt mere stengente i vores opdragelse.
Hvad tænker i om denne adfærd? Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre anderledes i min måde at opdrage på? Jeg kan ikke se hvad det er jeg gør galt! Føler mig bare magtesløs og ked af det.
Anmeld
Citér