Hejsa.
Min søn på knap 9 mdr, vil stadig ammes ofte om natten. Han har altid fundet stor tryghed ved brystet og har aldrig ville bruge sut. Lige pt går han helt amok om natten og vil sutte RIGTIG meget. Hvis jeg nægter ham brystet, er han meget vedholdende og græder i flere timer og tit ender jeg med at give efter- vi har heller ikke held hvis far overtager, så bliver han endnu mere ked af det eller sur. Generelt er han meget Mor pylret og hvis han er træt er det kun mig der duer. Jeg kan mærke at hvis der sker for meget, så reagere han med flere amninger om natten. Så jeg prøver selvfølgelig at holde aktiviteterne nede, men det kan være svært når man også har 2 større børn. Om dagen spiser han fint og sover lure på mellem 1/2 - 3 timer. Håber du har nogle gode ideer til hvad der kan afhjælpe alle de natamninger ( jeg har egentlig ikke noget problem med at amme ham en gang i løbet af natten, men ikke SÅ mange amninger)
På forhånd tak
Catrines svar
Hej
Det du beskriver er noget man ofte ser hos amme-børn. De søger nærhed og tryghed via brystet - ikke kun mælk. Rent fysiologisk behøver din søn ikke mælk mere om natten, men han kan have brug for den mentale tryghed han kender.
Mange gange vil småbørn i din søns alder vågne mange gange op om natten - sikkert fordi de er i en rivende udvikling, både fysisk og mentalt. Hjernen skal derfor bearbejde en masse indtryk og nye informationer og det sker typisk om natten.
Hvad hvis nu du mentalt kunne indstille dig på at disse hyppige opvågninger (og deraf følgende amninger) bare er en kort periode? Ofte vil man kunne udholde og tolerere ting bedre, hvis man ved at det har en ende.
Som du nok fornemmer har jeg ikke svaret dine bønner. Det er umuligt at stille forslag op, for du kender dit barn allerbedst. Men jeg kan støtte dig i at det er super hårdt og opslidende. Men at du giver din søn en basal og livsvigtig tryghed, når han får lov at blive ammet af dig. Og at det er en periode, som går over. Måske om 1 uge, måske om 1 mdr. Det er ikke til at sige.
Når du på et tidspunkt kommer til et punkt, hvor du ikke holder det ud mere. Sådan virkelig ikke magter at amme om natten mere. Så tror jeg, at det bedste er at stoppe alle natamningerne (og fortsætte om dagen). Og til det er det bedste nok, at du, hvis det er muligt, sover i et andet rum (eller på en anden adresse), så du overhovedet ikke er tilgængelig når din søn græder efter bryst. Så må din mand tage et par (eller måske flere) nætter i træk, hvor det er lidt hårdt. Hvor han må trøste og trøste og holde om. Også selvom jeres søn måske bliver ved med at græde. Han må ikke gå fra ham eller blive vred på ham. Han skal kunne rumme gråden og ubehaget. Det vil nok være værst første nat, og måske vil det være overstået før end du frygter. Tanken omkring det er oftest værre end virkeligheden. Din søn skal tilbydes trøst og vand (han kan godt være tørstig i starten) - men ikke bryst. Ikke når I først har bestemt jer.
Jeg vil ønske dig alt det bedste.
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk