Kære jordemoder. Jeg er førstegangsgravid og man er selvfølgelig så nervøs over det hele. Jeg er i uge 14+2 og har haft legamentsmerter, men de sidste fire dage er det nærmere gået over i en følelse af mavepine-er det normalt eller bekymrende? Og man tænker konstant om den mon er levende derinde. Dog var nf fin for to uger siden.
Hilsen førstegangs.
Sonjas svar
Kære førstgangsgravid,
Tillykke med graviditeten! Udfra det du beskriver, vil jeg mene, at det lyder helt som fredelig ligamentsmerter, som kan været meget generende. Nu skriver du mavepine, og det kan sagtens også bare være mavepine. Som gravid har man lidt øget tendens til at få hård mave, så det er vigtig at spise kostfibre og drikke rigeligt med vand.
Som førstegangsgravid er det meget normalt at være nervøs til tider, og man mærke alt hvad kroppen sender af signaler, uden at det betyder noget, men man tolker bare rigtig meget. Og med en fin nf og fin hjertelyd for to uger siden, så lyder det hele fint.
Hvis du oplever tiltagende smerter eller forsat er bekymret, skal du selvfølgelig kontakte din egen læge.
Vh,
Jordemoder Sonja
Sonja er uddannet jordemoder og vil besvare spørgsmål omkring graviditet og fødsel samt spørgsmål omkring den første tid efter fødslen. Hos Sonja kan du få råd og vejledning, så du kan føle dig tryg i din graviditet og klar til din fødsel.
Se Sonjas hjemmeside: DenGodeBarsel.dk
Anmeld
Citér