Manden flyttede du 14 dage før lillebrors 5-års dag.
Problemet for ham var rigtig meget, at han pga øreproblemer havde dårligt udviklet sprog på det tidspunkt, så han brændte nok inde med en del følelser og tanker og spørgsmål. Jeg forsøgte, at snakke med ham, men det var ikke så enkelt, når han ikke selv klarede at udtrykke, hvad han oplevede. Det blev til, at jeg gav ham en god knusetur flere gange om dagen og fortalte ham, at jeg elsker ham, og at han er en god dreng. Man ved jo, at mange børn tager skylden på sig for at forældrene går fra hinanden, og jeg ville ikke, at han skulle tro den slags.
Ud over det kom der en reaktion, som strakte sig over et par måneder, hvor han testede alle grænser på ny. Pludselig var vi tilbage til at stå midt i gågaden med en unge, som smed sig ned og hylede og trodsede og ikke ville med længere, eller som trodsede i forhold til tandbørstning, sengetid, have jakke på ude, you name it! Det var som om, at tæppet var trukket ud under ham, og nu måtte han teste absolut alt af igjen, for at være sikker på, at verden stadig var i dag, som den var i går.
Jeg oplevede også, at han kunne stå i en evighed ved vinduet og se efter sin far, når han var kørt efter at have leveret børnene til mig. Ingen magt på jorden kunne få ham væk fra det vindue, så jeg tror, han savnede ham rigtig meget, når han var hos mig. Jeg ved så også, at han ofte græd efter mig, når han skulle sove hos faren, så det gik begge veje. (Det fortalte farens søster, som delte lejlighed med manden den første tid).
Vi kunne ikke have haft 7/7-deling på den tid. Ret og slet fordi drengen slet ikke havde tidsbegreb nok til at være så længe uden en af os. Det ville selvfølgelig have været nemmere for os voksne, men i praksis forstod han ikke noget, som strakte sig længere end en dag frem og en dag bag dags dato. Dermed blev det til, at vi i starten gjorde det sådan, at de var hos sin far tirsdag og onsdag fast, vi byttedes om weekenderne, og var de hos ham i weekenden, var de hos mig om mandagen og omvendt. Da de blev større udvidede vi til lidt flere dage sammenhængende. Så fik han sig ny kæreste og flyttede til hendes hjemby i den anden ende af landet, så nu er det ikke ofte de ser ham, men det er en anden historie med nogen andre problematikker.