Anonym skriver:
Hej alle herinde!
Jeg er gravid 4+6 og jeg søger alle former for råd og vejledning.
Det er min første gravidtet. (Og ja jeg ved godt det stadig kan nå og gå galt men det håber vi det ikke gør!)
og det er alle spørgsmål lige fra
Hvornår ringer jeg til lægen?
Hvornår skal der laves vandre journal?
Hvornår hører man hjertelyd?
Hvornår er første scanning?
Får man 3D scanning eller skal man selv bestille tid til dette når man er langt nok henne?
Er der nogen piller man bare skal tage? (Jern, gravitamin) ????
Er der nogen apps til iphone hvor man kan følge med i babys udvikling?
Gode råd til kvalme?
Hvilke forskellige skanninger bliver man tilbudt?
Hvad må man helst ikke spise og drikke?
links til gode hjemmesider jeg kan læse forskellige ting på?
osv osv osv.
Håber der er nogen der vil bruge et par minutter og svare på disse. og gerne komme med andre gode oplysninger så jeg kan forbedrede mig bedst muligt. 
Du kan godt bestille tid til læge nu, de giver dig tiden udfra sidste menstruation. Lad være med at sætte forventningerne for højt, det er bare en snak, vandrejournalopstart og blodprøver.
Hjertelyd høres som regel først meget senere, man kan nemlig risikere ikke at kunne finde den, og så giver det unødige bekymringer.
Første skanning er nakkefoldsskanning, som du enten indkaldes til eller selv skal bestille, og den ligger omkring 11-13. Misdannelsesskanningen ligger omkring halvvejs, ca. Uge 20.
Alle andre skanninger (ikke lægeordineret) betaler du selv på en privatklinik.
Folinsyre skal tages, og det skulle du gerne helt optimalt have gjort 3 måneder før graviditeten, hvis ikke så går det nok, men det er ret vigtigt at få dette tilskud, specielt i den tidlige graviditet.
Gå ind på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, der ligger alle informationer og anbefalinger.
Anmeld
Citér