Anonym skriver:
Hej
Jeg har en datter der lige er fyldt 14 år. Hun har hverken fået menstruation, urenheder i ansigtet, bryster, får de forskellige steder eller noget andet der kunne minde om at hun er gået i puberteten. Alle de andre piger i hendes klasse er gået i puberteten for længst, og min datter siger at de næsten ikke snakker om andet end ømme bryster og menstruationssmerter som min datter jo ikke kan være med til at snakke om. Min datter er rigtig ked af at hun ikke er ligeså "udviklet" som de andre. Jeg har spurgt vores læge om min datter ikke må få noget hormonmedicin, hvor han så sagde at det giver man ikke bare, og hvis man endelig gør er det først i 15-års alderen. Eller hvis der er en medicinsk grund som han sagde.
Vores to ældre sønner gik i puberteten i 12-13 års alderen, så jeg tror ikke at det er gener.
Min datter er spinkel af bygning, en lille smule under gennemsnitshøjden og på grænsen til undervægtig.
Er det virkelig rigtigt at man ikke udskriver hormonmedicin før man er 15?
Jeg er anonym med hensyn til min datter
Hmm. Kan godt forstå din datter, nu når alle de andre oplever forandringer i kroppen.
Men..
Dermed vil jeg sige, at jeg er da glad for at man i det mindste skal være 15 før at få hormon MEDICIN (!). 
Jeg gik selv i puberteten da jeg var 12. (min bedstemor var vidst 17, min mor 15) Og det var IKKE sjovt. Jeg var den første til at få hår "dernede", den første der fik bryster.. Nok den første der havde de største skænderier med min mor. Jeg stoppede med at lege med dukker der, og fik min første kæreste der. Ja jeg mistede faktisk min mødom som 12 årig. Jeg begyndte at pjække, fordi jeg oplevede mobning til alle de ting, som puberteten, gav mig.
Hvorfor vil du have nogle piller til din datter, når hendes krop jo ikke er nået dertil endnu? Fordi det er synd, hun ikke skal deale med de problemer, der (nok) kommer med det?
INGEN er ens. Det skal nok komme. Men at give sin datter piller, for at fremskyde processen, forstår jeg slet ikke. Ja jeg troede faktisk ikke man gjorde det så tidligt.
Hvis jeg gik i klasse med din datter, ville jeg da højest tænkeligt være jaloux, over at hun ikke skal bruge tampon/bind, have ømme bryster, være hormonel osv osv.
Hvis jeg var dig, ville jeg tage en god snak med hende. Fortæl at det nok skal komme, og hun skal nyde hun ikke er kommet dertil endnu.
Derudover er der helt sikkert flere, der ikke er kommet dertil endnu. Jeg oplevede mange bare sagde de havde fået det røde, selvom de faktisk ikke havde.