Pubertet hos piger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.288 visninger
8 svar
32 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. juni 2016

Anonym trådstarter

Hej

Jeg har en datter der lige er fyldt 14 år. Hun har hverken fået menstruation, urenheder i ansigtet, bryster, får de forskellige steder eller noget andet der kunne minde om at hun er gået i puberteten. Alle de andre piger i hendes klasse er gået i puberteten for længst, og min datter siger at de næsten ikke snakker om andet end ømme bryster og menstruationssmerter som min datter jo ikke kan være med til at snakke om. Min datter er rigtig ked af at hun ikke er ligeså "udviklet" som de andre. Jeg har spurgt vores læge om min datter ikke må få noget hormonmedicin, hvor han så sagde at det giver man ikke bare, og hvis man endelig gør er det først i 15-års alderen. Eller hvis der er en medicinsk grund som han sagde.

Vores to ældre sønner gik i puberteten i 12-13 års alderen, så jeg tror ikke at det er gener.

Min datter er spinkel af bygning, en lille smule under gennemsnitshøjden og på grænsen til undervægtig. 

Er det virkelig rigtigt at man ikke udskriver hormonmedicin før man er 15?

Jeg er anonym med hensyn til min datter

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2016

Anonym

Anonym skriver:

Hej

Jeg har en datter der lige er fyldt 14 år. Hun har hverken fået menstruation, urenheder i ansigtet, bryster, får de forskellige steder eller noget andet der kunne minde om at hun er gået i puberteten. Alle de andre piger i hendes klasse er gået i puberteten for længst, og min datter siger at de næsten ikke snakker om andet end ømme bryster og menstruationssmerter som min datter jo ikke kan være med til at snakke om. Min datter er rigtig ked af at hun ikke er ligeså "udviklet" som de andre. Jeg har spurgt vores læge om min datter ikke må få noget hormonmedicin, hvor han så sagde at det giver man ikke bare, og hvis man endelig gør er det først i 15-års alderen. Eller hvis der er en medicinsk grund som han sagde.

Vores to ældre sønner gik i puberteten i 12-13 års alderen, så jeg tror ikke at det er gener.

Min datter er spinkel af bygning, en lille smule under gennemsnitshøjden og på grænsen til undervægtig. 

Hmm. Kan godt forstå din datter, nu når alle de andre oplever forandringer i kroppen. 

Men..

Dermed vil jeg sige, at jeg er da glad for at man i det mindste skal være 15 før at få hormon MEDICIN (!). 

Jeg gik selv i puberteten da jeg var 12. (min bedstemor var vidst 17, min mor 15) Og det var  IKKE sjovt. Jeg var den første til at få hår "dernede", den første der fik bryster.. Nok den første der havde de største skænderier med min mor. Jeg stoppede med at lege med dukker der, og fik min første kæreste der. Ja jeg mistede faktisk min mødom som 12 årig. Jeg begyndte at pjække, fordi jeg oplevede mobning til alle de ting, som puberteten, gav mig. 

Hvorfor vil du have nogle piller til din datter, når hendes krop jo ikke er nået dertil endnu? Fordi det er synd, hun ikke skal deale med de problemer, der (nok) kommer med det?   INGEN er ens. Det skal nok komme. Men at give sin datter piller, for at fremskyde processen, forstår jeg slet ikke. Ja jeg troede faktisk ikke man gjorde det så tidligt.

Hvis jeg gik i klasse med din datter, ville jeg da højest tænkeligt være jaloux, over at hun ikke skal bruge tampon/bind, have ømme bryster, være hormonel osv osv. 

Hvis jeg var dig, ville jeg tage en god snak med hende. Fortæl at det nok skal komme, og hun skal nyde hun ikke er kommet dertil endnu.

Derudover er der helt sikkert flere, der ikke er kommet dertil endnu. Jeg oplevede mange bare sagde de havde fået det røde, selvom de faktisk ikke havde. 

Anmeld Citér

8. juni 2016

lineog4

Først jeg forstår din datter, aldrig sjovt at være den sidste (hvis hun er det), og skulle forholde sig til de andre "praler" med deres nye oplevelser mod at blive voksen. 

Men når det er skrevet, vil jeg skrive sådan er livet - vi er forskellige og det vil din datter skulle opleve hele sit liv, nogle er tynde, nogle er tykke, nogle får store bryster andre små, nogle har små brystvorter, nogle har store bløde osv. Og jeg tænker din ypperste opgave som mor er at styrke din datter til at kunne rumme lige præcis den hun er og ikke gå med på ideen om det bedste er at ændre sig selv for at blive ens, for dermed fortæller du også at netop hende skal ændres for at blive main stream. 

Nogle får først mens som 18 årig (havde jeg et par veninder der først fik) og hvad så? Personligt ville jeg aldrig overvejer at give hormoner med mindre der er en fysiologisk forklaring på den manglende mens. Og så skal du også huske når din datter får mens så bremses udviklingen af fx højde, lad hendes krop styre tempoet og brug din energi på at lytte, trøste og fortælle hun er fantastisk lige præcis som den hun er og det er altså ikke er så unormalt ikke at have fået mens som 14 årig

Anmeld Citér

8. juni 2016

2babygirls

Anonym skriver:

Hej

Jeg var ranglet, høj og meget sent om at komme igang med min menstruation. Tror først den kom i 8 eller 9 klasse og bryster kom også stille og roligt der! Ikke at de blev voldsom store 

Men ro på!!!!!! Der er ikke behov for medicin! Det skal nok komme i hendes tempo. Hendes krop er jo så lille som du skriver, så det kan tit være der den hænger i bremsen!

Anmeld Citér

8. juni 2016

Soonmom

Jeg forstår slet ikke at du ønsker din datter skal have homon-medicin, især ikke når lægen mener at der endnu ikke er nogen grund.
Synes hellere at du skal fortælle din datter, at det er helt okay, og det nok skal komme, end at proppe medicin i hende 

Anmeld Citér

8. juni 2016

KissMeKissMeKissMe

Jeg fik også først mens efter jeg var blevet 14 og havde ikke hår nogen steder. Nogle mennesker har jo bare ikke så mange hår. Jeg har for eksempel stadig ikke rigtigt under armene. Fik også først rigtigt bryster i gymnasiet. Vi var dog mange piger i min klasse, der var "sene". Var så ked af det da jeg fik mens på trods af, at jeg var en af de sidste.  Jeg synes mens var så skræmmende. 

Hvis lægen ikke er bekymret for din datter, så ville jeg heller ikke være det. Jeg troede faktisk først man blev obs på manglende mens, hvis pigen blev 18. Så tænker der er tid at løbe på 

Anmeld Citér

8. juni 2016

Mo9ca

Anonym skriver:

Hmm. Kan godt forstå din datter, nu når alle de andre oplever forandringer i kroppen. 

Men..

Dermed vil jeg sige, at jeg er da glad for at man i det mindste skal være 15 før at få hormon MEDICIN (!). 

Jeg gik selv i puberteten da jeg var 12. (min bedstemor var vidst 17, min mor 15) Og det var  IKKE sjovt. Jeg var den første til at få hår "dernede", den første der fik bryster.. Nok den første der havde de største skænderier med min mor. Jeg stoppede med at lege med dukker der, og fik min første kæreste der. Ja jeg mistede faktisk min mødom som 12 årig. Jeg begyndte at pjække, fordi jeg oplevede mobning til alle de ting, som puberteten, gav mig. 

Hvorfor vil du have nogle piller til din datter, når hendes krop jo ikke er nået dertil endnu? Fordi det er synd, hun ikke skal deale med de problemer, der (nok) kommer med det?   INGEN er ens. Det skal nok komme. Men at give sin datter piller, for at fremskyde processen, forstår jeg slet ikke. Ja jeg troede faktisk ikke man gjorde det så tidligt.

Hvis jeg gik i klasse med din datter, ville jeg da højest tænkeligt være jaloux, over at hun ikke skal bruge tampon/bind, have ømme bryster, være hormonel osv osv. 

Hvis jeg var dig, ville jeg tage en god snak med hende. Fortæl at det nok skal komme, og hun skal nyde hun ikke er kommet dertil endnu.

Derudover er der helt sikkert flere, der ikke er kommet dertil endnu. Jeg oplevede mange bare sagde de havde fået det røde, selvom de faktisk ikke havde. 

Smukt skrevet. Jeg er så enig med dig.

Anmeld Citér

8. juni 2016

Tystys14

Jeg var 9-10 år da jeg fik mit, var den første på alle områder, hår, bryster og kurver, hvilket var frygteligt. Ville med glæde have ventet til jeg var 18 med det, som f.eks. Min mormor var. 

Vi er så forskellige, og jeg synes du bør fortælle din datter hvor heldig hun faktisk er og at mange unge piger (i hvert fald mig) ville være dybt misundelige over ikke at skulle kæmpe med det røde endnu, osv. 

Anmeld Citér

8. juni 2016

ErDuHerIkkeSnart

Jeg var som din datter - sen på den i forhold til kropslig udvikling og jeg synes at det var SÅ svært at være den sidste i klassen. Jeg var lille og spinkel og dyrkede elitesport - og først i 10. klasse begyndte jeg at få antydningen af bryster mv.

Men jeg må indrømme at jeg finder det på grænsen til det sygelige at ville fylde hormonmedicin på en sund og rask lille pige, alene af den grund at hun udvikler dig i et andet tempo end veninderne? Jeg er meget glad for at læse, at en fornuftig læge selvfølgelig har sat en stopper for den idé!

Ud over de fysiologiske konsekvenser af unødvendige hormoner, synes jeg at det ville sende et signal til din datter om dels at hun ikke er god nok som hun er, dels at det at være en anelse anderledes er noget sygeligt, som man skal medicinere sig ud af...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.