Inspireret af en anden tråd vil jeg her skrive nogle punkter om min datter på 4,5 år, og jeg håber i vil give jer tid til at kommentere på, om i tænker det er helt ok/normalt, eller om det er noget jeg skal kontakte nogle terapeuter for at få hjælp til. Grunden til jeg spørger er til dels pga at vi på det seneste har fået en del kommentarer på hendes adfærd og til dels pga af at det til tider er meget hårdt for os, både hende selv og os forældre. Manden min vil helst ikke at vi bringer nogle professionelle ind over, hvor jeg er mere åben, og gerne vil at hun får hjælp hvis det er det hun har brug for.
- hun er 4,5 år, meget høj og slank, men tæt bygget. Går i børnehave og trives godt med mange venner. Har leget bedst med drenge, men har nu i de sidste 4-5 måneder gået over til næsten kun at lege med piger, og går mere op i pigelegetøj mm., som hun ikke har gjort tidligere.
- hun er hjælpsom, både i børnehaven og herhjemme, hvor hun er god til at hjælpe med oprydning/madlavning mm., hvis hun er oplagt
- vi får ofte at vide at hun er meget moden af sin alder.
- hun er MEGET stædig
- hun blev storesøster for 9 måneder siden
- hun har det meget svært med tøj. Dette har varet i ca 1,5 år, hvor der er gode og dårlige perioder. Hun kan f.eks. ikke bruge leggings, da de er "for stramme". I de gode perioder kan hun godt forsøge at tage et par leggings på, fordi hun f.eks. synes de er så fine, men der går højst 5 min., så skal de af igen. Når hun tager dem på, vil hun have at jeg skubber min hånd/arm indunder buksebenene for ligesom at løsne dem. Det samme med undertrøjer. De skal være løst siddende. Underbukser vil hun slet ikke bruge, da de er ubehagelige, og det har været en halvdyr kamp for os at finde frem til nogle, der kan bruges, og der er nu kun boxershorts fra Joha der kan bruges. Bluser kan ikke have for stramme ærmer. De skal gerne være lidt løstsiddende(men ikke for meget), og hvis det er en bluse der har en tyk syning i ærmet, så går det overhovedet ikke. På samme måde som med buksebenene, vil hun ofte have at jeg kommer min hånd indunder ærmet for ligesom at løsne blusen lidt ved håndleddet. Jakker der har en kant ved håndleddet, der ligesom ligger tæt, kan overhovedet ikke bruges. Kjoler der har elastik om livet kan heller ikke bruges, og ligeledes kan sokkebukser ikke bruges. Sko har vi altid haft et problem med, da hun har ekstra brede fødder, og hun vil kun have sko på, der ikke sidder for tæt ind til foden. Vi kan ikke købe tøj i H&M eller Nameit, da det aldrig bliver godkendt(passer heller ikke helt til hendes kropsform)
- Tøj der er ok: løse bukser i joggingtøj(hummel, Molo etc.), bluser med korte eller lange ærmer(meget gerne Lego bluser) eller sweatshirts. Alle sokker er ok. Joha undertøj. sneakers.
- hun er meget kræsen. Til morgenmad spiser hun enten havregrød eller havregryn. Sådan har det altid været, og det vil hun ikke ændre på. Hun har haft en lang periode for et halvt års tid siden hvor hun ikke kunne lide brød, så der var det virkelig en kamp med madpakken. Derefter kunne hun godt lide brød, men kun med et slags pålæg. Nu er hun kommet dertil hvor vi kan skifte imellem tre slags pålæg, som hun kan lide.
- mad, vi ved hun kan lide er: rugbrød m. Leverpostej, hamburgerryg eller ost, havregryn/grød, yoghurt med pære/banan, mælk/vand at drikke, hårdkogt æg, pommes frites, pølser(skindet skal fjernes), boller i karry med ris. Spaghetti. Flæskesteg. Agurk og pære(på en god dag banan el. Æble), chokolade. Kan næsten ikke lide nogen slags slik. Der er chokolade, f.eks. Kinder, eller i sjældne tilfælde vingummier, men ikke noget hun efterspørger.
hun vil ikke smage på nogen mad, så hun spiser næsten aldrig aftensmad, men får så noget rugbrød inden hun går i seng.
- hun har meget svært ved at falde i søvn. Kommer i seng ca 19.30, Hvor vi typisk bruger en time, hvor vi først læser, synger en sang og derefter putter hende. Vi skal som oftest sidde hos hende(går rigtig meget ud over lillebror), for hvis vi går er hun "bange".
- hun er rigtig glad for sin lillebror, og har en masse kærlighed, kys og kram at give ham, men kan hurtigt synes at han er træls, og kan finde på at skubbe eller "flytte" på ham, for derefter at blive overrasket over at han bliver ked af det.
- hun er meget kreativ, elsker at tegne, male, perle osv, og elsker brætspil mm.
- hun er meget god til takter, feks. Til at synge, huske noter på et klaver. Er god til at cykle, har cyklet med pedalcykel uden støttehjul i tre måneder.
- hun har svært ved at tabe. Kan blive hysterisk, hvis der er en der løber hurtigere end hun gør.
- hun har rigtig mange spørgsmål omkring hvordan det hele hænger sammen, også svære og dybe spørgsmål, som vi til tider har svært ved at svare på.
hvis du har læst her til, så tak
Tænker du "det er helt normalt", eller har du nogle gode råd el.lign., så håber jeg du ønsker at dele dem med mig