Freaktion - dødsfald

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2016

alenemor42

Hendes reaktion er jo helt normal når hun ikke er ældre. Det tager tid at sørge og det er klart hun har en reaktion og får en periode hvor hun er bange for andre/jer skal dø.

Ingen grund til psykolog vær der for hende og giv hende den tryghed hun har brug for og hjælp hende til at forstå en normal del af livet. 

At tage hende til psykolog ville være at sygelig gøre hendes følelser og angst for døden.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2016

Hck

Profilbillede for Hck

Synes på ingen måde at der er en grund til at din datter skal til psykolog nu pga af hendes reaktion, det er jo kun en uge siden af det skete. 

Anmeld Citér

7. juni 2016

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Hvorfor trak pædagogen dig til side og fortalte dig det? Er der ikke en opslagstavle eller infoskærm i børnehaven så alle forældre kan få det at vide på den måde? Syntes det er lidt underligt hvis I alle forældre fik det at vide på den måde at en pædagog skulle fortælle jer alle det mundtligt..??..  

Anmeld Citér

7. juni 2016

Snoopy77

Omsorgsgiver skriver:

Hvorfor trak pædagogen dig til side og fortalte dig det? Er der ikke en opslagstavle eller infoskærm i børnehaven så alle forældre kan få det at vide på den måde? Syntes det er lidt underligt hvis I alle forældre fik det at vide på den måde at en pædagog skulle fortælle jer alle det mundtligt..??..  

Hvorfor er det underligt? Ville da foretrække at få besked om den slags personligt og ikke via en info-tavle?! 

Anmeld Citér

8. juni 2016

nadhja

Omsorgsgiver skriver:

det er da den helt rigtige måde at gøre det på! man skriver da ikke en notis ude på opslagstavlen blandt manglende huer, vanter og beskeder om lus, lussingesyge og andre små ting. det er da respektløst

Anmeld Citér

8. juni 2016

lineog4

Min første tanke når jeg læser din tråd er, hvor er jeres datters helle, hvor er normaliteten, grinet, legen hvor de glemmer osv. 

Børnehaven er ramt, og ligegyldigt hvor peofessionelle de er vil de være mærket, børnehaven vil være anderledes, stemningen vil være anderledes. Og hjemme hos jer reagerer hun og I bliver nervøse dvs. Der er der også en stemning af nervøsitet. 

Det er min oplevelse at de små pus er utrolig let påvirkelige og en del af deres sorg er deres egen men en meget stor del er et spejl af omgivelser, for deres sorg er meget mere impulsiv: nu savner jeg, nu græder jeg, nu glente jeg der og nu leger jeg nu, nu huskede jeg, nu græder jeg osv. 

Da vores datter døde, havde hendes storesøster sit helle i børnehaven. Hun kunne holde fri fra sorgen og bare være barn, og jeg tænker det skal skabes for jeres datter - hun skal holde fri og bare være barn og lige pt vil jeg tro det er svært med en børnehave i sorg og chok og jer i nervøsitet. 

Min tanke er det ikke er jeres datter der skal til psykolog (for mig at se en overreaktion lige for nu), men måske jer voksne der skal opsøge noget viden om at døden og børn, sorg og børn. Der findes en del litteratur, mener også bedemændene har en bog. Der findes også børnebøger om det. Men få gjort det naturligt, døden er vi ikke bange for, sorgen er vi ikke bange for, din sorg er vi ikke bange for - ved godt det er møg svært for man vil ens barn aldrig har ondt hverken fysisk eller psykisk, men din reaktion spejler hun sig i og du er bange/nervøs ergo spejler hun den følelse. Gå eventuelt til egen læge ikke med hende, men dig og få en snak eller endnu bedre hvis der er en åben rådgivning i familie afsnittet - tro mig 60 min hvornmab får lov at tale om sin frygt, sin nervøsitet er livsgivende og så får man lige 2-3 redskaber med hjem og ikke mindst får man en beroligelse: rolig, det er normalt osv 

Anmeld Citér

8. juni 2016

Anonymor

Hej igen.

Først og fremmest: tak for jeres svar

Vores datter har været så ulykkelig og hun har grædt og grædt hver aften siden pædagogen døde. Hun har vågnet alle nætter mindst ti gange og har enten haft mararidt der handlede om at pædagogen døde og så døde vi (os i den nærmeste familie), eller fordi "hun falder ned" som hun siger. Hun er så træt og er begyndt at sove til middagslur igen - nok fordi hun er så meget vågen om natten. 

Min mor har foreslået os at tage hende til psykolog, men kan så små børn forstå det at være til psykolog? 

Som snarligt uddannet psykolog vil jeg sige nej - det er for tidligt endnu. Giv hende tid til at bearbejde sorgen og chokket, og jeg synes det Line skriver er rigtig fint. 

I det hele taget er det jo vanvittigt skræmmende som barn at skulle forholde sig til, at livet ikke er evigt -ja, jeg er voksen og selv jeg bliver dårlig, når jeg tænker på det! Så lad hende reagere og bearbejde, og når det er kommet på afstand og hvis hun så stadig reagerer, så kan en psykolog komme på tale. 

Jeg er nysgerrig på hvordan i håndterer situationen? Hvad siger i fx når hun siger, at hun er bange for i skal dø?

Se her:

http://www.religion.dk/viden/10-b%C3%B8rneb%C3%B8ger-om-d%C3%B8den

Anmeld Citér

8. juni 2016

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
nadhja skriver:

det er da den helt rigtige måde at gøre det på! man skriver da ikke en notis ude på opslagstavlen blandt manglende huer, vanter og beskeder om lus, lussingesyge og andre små ting. det er da respektløst

Nå nå slap da lige af!! Husk vi er alle forskellige og jeg syntes ikke det ville være underligt hvis det stod på infotavlen. Min kollega er også lige død og det stod da på vores infotavle. Syntes det er et stort arbejde for pædagogerne at skulle trække hver enkelt forældre til side og sige det. Bare min mening. Husk det!!

Anmeld Citér

10. juni 2016

nadhja

Omsorgsgiver skriver:

Nå nå slap da lige af!! Husk vi er alle forskellige og jeg syntes ikke det ville være underligt hvis det stod på infotavlen. Min kollega er også lige død og det stod da på vores infotavle. Syntes det er et stort arbejde for pædagogerne at skulle trække hver enkelt forældre til side og sige det. Bare min mening. Husk det!!

Nå nå slap da lige af da....

jeg tror altså du har læst mit skrevne ord en anelse mere hårdt end jeg har tænkt det.

det skal man passe på med. husk det!!!

Anmeld Citér

10. juni 2016

Omsorgsgiver

Den stolte mor til 2
nadhja skriver:

Nå nå slap da lige af da....

jeg tror altså du har læst mit skrevne ord en anelse mere hårdt end jeg har tænkt det.

det skal man passe på med. husk det!!!

Prøv at læs dit indlæg igen... Så vil du nok bedre kunne forstå.... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.