til jer med nyere lang uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

281 visninger
4 svar
0 synes godt om
25. maj 2016

Anonym trådstarter

Jeg er medlem af forskellige grupper på facebook:-)

Jeg oplever at der kommer utroligt mange forespørgsler fra studerende, der beder om at få besvaret et internet-baseret spørgeskema. Og her er det så at min undren opstår...

Jeg undres jævnligt over at de svar kan bruges til noget som helst i en faglig sammenhæng.

Utroligt mange af de spørgeskemaer er rent sprogligt skrækkeligt formuleret og ofte kan jeg blive i tvivl om hvad spørgeren egentlig mener eller om spørgerens kendskab til eget felt. 

Jeg er selv kortuddannet i mit nuværende fag, men har en længerevarende uddannelse bag mig i et helt andet felt for omkring 117 år siden - Før facebook og internet blev moderne :-)
Dengang ville en lemfældig spørgeskema-undersøgelse ikke blive godtaget.

Er det mig der er blevet en gammel nisse og er er stået af den teknologiske udvikling?
Eller kan det virkelig være at de unge mennesker i dag ikke lærer om simpel informationssøgning, statistik, kildekritik osv ? Eller er det bare et udtryk for at alt på nettet går lidt stærkt og så smutter det med at gøre sig umage?

Jeg er ano fordi jeg ikke vil hænge enkelte faggrupper ud.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2016

Newsence

I dag lærer studerende begge dele.. På min uddannelse var det et direkte krav at der SKULLE være et spørgeskema med som en del af empirien. Og det var umuligt at finde nogen der havde tid ved at ringe rundt. Min vejleder foreslog en søgning på Facebook. Blot dem vi spurgte havde den rette uddannelse. Det samme skete da vi skulle interviewe folk.. Er cand. Pæd og vi prøvede og prøvede at ringe til skoler og inst. Men fik blot nej hele tiden. Facebook gav resultat på under 10 min.