Overvejer at blive dagplejemor - erfaringer!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.439 visninger
4 svar
0 synes godt om
25. maj 2016

Anonym trådstarter

Jeg går og leger med tanken om at blive dagplejemor, men er i tvivl om, om ens liv føles for låst pga de meget lange arbejdsdage. Hvordan gør man med sine egne børn? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2016

Mama-M28

Man må vist ansætte en barnepige til at hente/ aflevere 

Anmeld Citér

25. maj 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg går og leger med tanken om at blive dagplejemor, men er i tvivl om, om ens liv føles for låst pga de meget lange arbejdsdage. Hvordan gør man med sine egne børn? 

Egne børn bliver vel hentet af manden,  større søskende,  naboen eller en barnepige... Indtil de kan gå selv

Anmeld Citér

25. maj 2016

nadhja

Anonym skriver:

det første du skal undersøge er om dine egne børn må være i hjemmet i åbningstiden. i den kommune jeg bor i må børnehavebørn ikke være i dagplejehjemmet i hele åbningstiden - 48 timer - medmindre der er en far eller anden voksen til at tage sig af barnet. det må ikke være ved dig, så er det lige meget om du har 2-3 eller 5 dagplejebørn. så skal du gøre op med dig selv om det er noget for dig at overhovedet få det ind i dit hjem. der er MEGET oprydning og rengøring. du, og dit hjem, bliver - dagligt - dømt af alle de forskellige forældre der kommer gennem din dør. det er mange meninger om dig og din måde at holde hus på, det kan godt være et pres, især fordi alle har hver deres mening om hvad der er rigtigt. forældre nu til dags er meget kritiske, og det er ikke altid de kommer med det til dig, det kan være hårdt at høre fra andre steder hvad de er utilfredse med, især hvis i har haft et godt forhold. man bliver en gang imellem ramt...  i dette job giver SÅ meget af dig selv, dit hjem og det gør din familie faktisk også. det er jo ikke kun dig der skal leve med det. det skal resten af din familie også. dine børn skal helst ikke "skabe sig", de skal rydde op efter sig selv, de, i nogle kommuner, må ikke bruge en evt trampolin i din åbningstid, nogle gange på der ikke være en pool på matriklen, de skal også helst kunne være stille mens dagplejebørnene sover til middag... der er utroligt meget man skal tage stilling til.

så er der også spørgsmålet om du vil være privat eller kommunal....

Anmeld Citér

26. maj 2016

Fru Hansen

For det første hedder det ikke længere dagplejermor:-)
Det hedder dagplejer, det er fordi barnet har kun EN mor og det er ikke os. Vi er professionelle der arbejder med børn, ikke hjemmegående erstatningsmødre som det var i gamle dage :-) Men et eller andet sted synes jeg personligt at der ligger lidt mere kærlighed i ordet dagplejemor end dagplejer.

Du spørger til egne børn. Hvis du mener børn i dagplejealderen kan de i nogle kommuner indskrives i dagplejen hos deres mor (eller far) til fuld dagpleje-pris og på samme vilkår som de andre børn.

Hvis du mener børn over dagplejealderen er der stor forskel på kommunerne. Hos os må egne børnehavebørn ikke være i hjemmet uden en anden voksen. Skolebørn må være i hjemmet og endda have legekammerater med hjem under forudsætning af at deres forældre kan tilkaldes med kort varsel i tilfælde at af der sker en ulykke.

Der er rigtig mange fordele ved at være dagplejer og rigtig mange ulemper - lige så vel som der er i alle andre fag.

Mht til at være låst, så ja, i perioder kan jeg føle at jeg bliver skør at af se på min egne 4 vægge dagen lang. Men samtidig er man jo meget selvkørende og vælger selv hvordan ens dag skal se ud. Naturligvis inden for de rammer der udstikkes af ledelsen.

Man arbejder 48 timer om ugen, men det føles ikke helt så hårdt når man er i eget hjem og i modsætning til de der arbejder uden for hjemmet har vi jo ikke transporttid til og fra job :-)

I de perioder hvor dagplejebørnene har en regelmæssig soverytme, kan man ofte nå at sætte vasketøj over eller gøre rent mens de sover. Dog er der også læreplaner osv der skal laves når børnene sover. Men i min kommune er den del også forholdsvis selvstyrende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.