Jeg har et problem. Eller vi har herhjemme.
Vi bor i et rækkehusområde. Der er en stor bred sti, der fører op til hovedvejen, og op til den sti bor der nogen, der har hvad der ligner en chihuahua.
Den her chihuahua er enormt aggressiv. Når man går forbi løber den op og ned langs hækken og gør og gør. Ejerne siger intet. Det gælder både hvis man går forbi med egen hund, eller det bare er mennesker der går forbi.
Hvis den så bare gøede, hvilket i sig selv er irriterende nok. Men de har ikke hegnet haven ordentlig ind, og det betyder at hunden 3 gange i løbet af de sidste uger faktisk er sluppet fri og er løbet efter os når vi er ude med vores egen lille hund.
Den har ikke gjort noget endnu, men den løber hen til os, gør rasende og rejser børster, viser tænder. Vores lille hund er enormt fredelig og trygger sig ned i jorden bag os og piver bange.
Vi er ikke selv bange for hunden i og med den er så lille, så det er hensynet til børn og andre dyr der vejer her.
Ejerne tager ikke ansvar! Da det skete for nogle dage siden stod de bare i haven og sagde "eejj, kom så da lille ven". Min kæreste måtte tage ansvar og råbte højt "Kan du SÅ komme væk!!! Og tog fat i nakkeskindet, da det denne gang virkede til den var klar til at gå i flæsket på vores hund.
Så kom en af ejerne, et stort brød, ud og tog hunden uden overhovedet at sige undskyld eller irettesætte hunden.
Nu har jeg altså fået nok. Jeg vil ikke føle mig usikker hver gang jeg skal forbi med mine børn eller hund, og så vidt jeg læser i hundeloven er det der foregår ulovligt.
Men hvad kan vi gøre? Det åbenlyse ville selvsagt være at snakke med ejerne, men dels viser de tydeligvis en jævnt ligegyldig holdning til ikke at kunne tøjle deres hund, og dels er vi ikke trygge ved at skabe konflikt, da vi går der ofte, og ham manden i går på ingen måde var venligsindet.
Hvad ville i gøre? Kan vi klage til boligforening anonymt?
Jeg kan simpelthen ikke forstå, man ikke tager ansvar for sit dyr. En lille hund kan også bide.