Hej Lisbeth. Var i dag til 5 ugers tjek med min lille søn. Han havde en hjerte mislyd mellem hjerteslagene. Lægen mente dog han er en sund dreng pga han er meget vågen og hans vægtøgning på næsten 2 kg. Fra 4020 til 5900. Jeg blev dog lidt paf og fik ikke helt fat i hvad denne mislyd kunne betyde? Forstod bare at der skulle tjekkes op på det ved 3 måneders tjek. Lægen er ikke vores faste læge, men en uddannelseslæge, hvorfor jeg nok er lidt mere utryg og usikker.
Lisbeths svar
Hej !
Tillykke med jeres lille søn.
Han er i fin trivsel læser jeg, derfor blev du sikkert meget nervøs over lægens udmelding.
Klart du bliver nervøs, noget med hjertet giver stor bekymring. Du modtog heller ikke så meget forklaring at det gav dig den ro du har brug for.
Mange babyer , helt op til over 50% har mislyde ved hjertet uden det betyder en hjertefejl.
Hjertets kredsløb i fostertilstanden er anderledes, da lungerne ikke skaffer ilt, de modtager kun. ilten kommer udelukkende fra blodet.som forsynes af moderkagen. Kredsløbet er lidt anderledes hos fostre Derfor er der et hul mellem hjerteforkamrene, samt et hul ved Aorta. Når baby fødes udvides lungerne og blodkredsløbet ændres til et normalt blodkredsløb. De to huller lukker sig og bliver til ligamenter.
Du kan læse på nettet om fostrets kredsløb, hvis du vil vide endnu mere.
I nogen tilfælde kan hullerne være lidt længere om at lukke sig. Derfor er det en god ide med kontrol af din søn.
Når han er i fin trivsel, har en pæn kulør, er glad og tilfreds, er der ingen grund til bekymring.
Jeger overbevist om, lægen havde sendt dig videre omgående, hvis der var grund til bekymring og yderligere undersøgelse var nødvendig.
Håber dette kan give dig lidt ro og du slipper din bekymring.
Hav en god week end og held og lykke med ham.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk