Eksperthjælp: Baby 4 uger spiser hver 2 time og virker stadig sulten.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.800 visninger
2 svar
2 synes godt om
19. maj 2016

Lisbeth Jess

Hej Lisbeth. Jeg skriver til dig fordi jeg står med en 4 uger gammel søn, som er meget urolig og ked af det og efter min vurdering også i smerte. Han vejer omkring de 6 kg. Han er flaskebarn og spiser ca hver 2. Time 145 ml, og ind i mellem går der 3 timer. Ofte omkring 11 måltider i døgnet indtager han. Han græder en del, sutter på sine fingre og virker søgende og græde efter mad selv når der kun er gået 1.5 fra han opstartede sit sidste måltid. Vi forsøger at aflede med snak, bleskift, holde ham i favnen, gå tur i barnevognen for at se om det evt er noget andet der gør ham ked af det. Han stopper som oftest ikke med at græde til vi giver op og giver ham maden. Desværre er det en kortvarig ro han opnår i forbindelse med et måltid. Efter måltidet er han igen grædende og urolig i varierende tid- ind i mellem falder han til ro og bare sover, men han kan nemt være urolig i optil 1-2 timer efter. Han gylper også en del når han spiser og den efterfølgende tid. Vi holder ham derfor oprejst, men han gylper alligevel. Når han er urolig og har ondt i maven ( formoder vi) forsøger vi at lindre med et bad, give mavemassage, gå med ham på armen, men det er hårdt pga hans vægt. Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham? Vi holder indtil videre fast i at han ikke skal spise oftere end hver 2. Time da vi er bange for han spiser for meget og det evt medvirker til mere gylp og mave smerter.

Lisbeths svar

Hej !

Tillykke med jeres lille søn. Nu er det, jeg ville ønske jeg sad med ham og jer og kunne se  ham og høre hvordan I oplever ham.

Det er jo pinsomt både for det lille barn og  jer to, nye forældre Hvis i oplever han konstant er sulten og søgende, selvom han får rigeligt med mad. Det tolker jeg udfra hans vægt på 6 kilo, og hans mængde i døgnet Jeg kender jo ikke hans fødselsvægt, men er den omkring de 4 kilo har han taget 500 gr på om ugen. Det er meget og han er ikke mæt.

Der er flere ting der kan være årsagen.

Sutten,skal han arbejde nok for at tømme flasken.?

MME,konsistensen,man kan putte Johannisbrød mel i for at give mere fylde i MME.

Har han hård mave, kan det give smerte. For meget mad kan give gylpen.

Han er stadig meget ny og vil sikkert gerne være i slynge eller vikle, det hjælper også med at fordele vægten.

Jeg vil råde dig til at kontakte din sundhedsplejerske i morgen og bede om et besøg. Hun har set ham og du kender hende. Det må give  noget tryghed.

Håber du får den rette hjælp. Hvis du vil have noget uddybet så skriv endelig igen. 

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2016

nemisis

Profilbillede for nemisis

Jeg plejer at være super enig med dine svar Lisbeth, men lige i dag er jeg altså ikke helt med dig.

Du foreslår johannesbrødsmel til en baby på 4 uger, med mavesmerter og måske forstoppelse. Hans tarme vil da på ingen måde være klar til at bearbejde andet end den rene mælk på det tidpunkt?

Derudover synes jeg i hurtigt springer til den konklusion at han ikke er mæt, til trods for hans store vægtøgning. Kunne problematikken ikke handle om en baby med mavesmerter, der jo tolker alle mavesmerter som sult i de første mange uger, og således overspiser for at lindre mavesmerter. I det tilfælde skal man vel snarere se på om mavesmerterne kan afhjælpes på anden vis, fremfor at give mere mad, eller komme fylde i alene for mæthedens skyld - som i sig selv kan give flere mavesmerter?

Jeg er ikke professionel, men det er mine tanker om indlægget.

Mit råd vil være at søge at afklare hvoraf mavesmerterne kommer (skal der skiftes mærke MME, er han forstoppet, har han låsninger i kroppen, sluger han for meget luft under indtag af mælk mv)

Derefter tænker jeg det handler om at afhjælpe dem på en anden måde end ved at give mad, selvom det giver den umiddelbare ro så bidrager det jo tilsyneladende ikke til ro, udover selv spisesituationen. Bruger han sut, kunne suttebevægelsen måske berolige og sætte gang i maven? at ligge på maven hjælper også.

Det lyder hårdt at være i den situation, men uro og gråd er meget normalt i den alder, det bliver bedre med tiden. om 8 uger er situationen ganske givet anderledes:-)

Anmeld Citér

20. maj 2016

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Hej !

Jeg er glad for dit indlæg .for  du har helt ret, der kan være så mange grunde til at et så lille barn græder og er utilpas.

Derfor sendte jeg beskeden om at få sundhedsplejersken på banen, for at tilse barnet og give ro både til ham og forældrene.

Der er desværre tilfælde, hvor der skal mere til end et brevkasseråd.

Jeg om nogen ked af at sundhedsplejen  er reduceret så meget i de senere år, for forebyggelse og godt kendskab til familien og barnet løser mange ting.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.