Træls oplevelse ved første lægebesøg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.165 visninger
2 svar
0 synes godt om
19. maj 2016

Heksemutter

Jeg har været til første graviditetsundersøgelse hos lægen i dag, og jeg kan ikke rigtig få ud af hovedet, hvor ubehageligt jeg synes det var.

Der var meget fokus på min vægt, og det kom virkelig bag på mig. Jeg er andengangs gravid, og jeg kan ikke huske, at der overhovedet var fokus på min vægt sidste gang, så jeg var slet ikke forberedt på, at det er så stort et problem nu.

Min datter var stor ved fødslen (4200 g. født 39+0)., og så er det åbenbart et kæmpe issue, at man er overvægtig. BMI var på 26, da jeg blev gravid denne gang, så det er jo ikke ligefrem fordi jeg er en hval. Men i følge min læge skal jeg åbenbart passe meget på, hvad jeg spiser, så jeg ikke tager for meget på.

Jeg er godt nok træt af, hvis det skal fylde så meget hele graviditeten, nogen, der ved om det er standard, hvis man har fået et stort barn første gang? I en alder af næsten 3 er hun i øvrigt stadig væsentlig højere end gennemnittet, så jeg tror egentlig bare størrelsen er genetisk betinget. Hendes far er tæt på 2 meter høj.

Jeg har lige fået ny læge, fordi vi er flyttet, så jeg har ikke mødt hende før i dag, og det er ikke just det bedste indtryk, jeg har fået. Mon man kan fortryde et lægeskift? Jeg vil egentlig hellere skulle køre lidt efter det, og så have en læge jeg er glad for.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2016

Bebsen

Heksemutter skriver:

Jeg har været til første graviditetsundersøgelse hos lægen i dag, og jeg kan ikke rigtig få ud af hovedet, hvor ubehageligt jeg synes det var.

Der var meget fokus på min vægt, og det kom virkelig bag på mig. Jeg er andengangs gravid, og jeg kan ikke huske, at der overhovedet var fokus på min vægt sidste gang, så jeg var slet ikke forberedt på, at det er så stort et problem nu.

Min datter var stor ved fødslen (4200 g. født 39+0)., og så er det åbenbart et kæmpe issue, at man er overvægtig. BMI var på 26, da jeg blev gravid denne gang, så det er jo ikke ligefrem fordi jeg er en hval. Men i følge min læge skal jeg åbenbart passe meget på, hvad jeg spiser, så jeg ikke tager for meget på.

Jeg er godt nok træt af, hvis det skal fylde så meget hele graviditeten, nogen, der ved om det er standard, hvis man har fået et stort barn første gang? I en alder af næsten 3 er hun i øvrigt stadig væsentlig højere end gennemnittet, så jeg tror egentlig bare størrelsen er genetisk betinget. Hendes far er tæt på 2 meter høj.

Jeg har lige fået ny læge, fordi vi er flyttet, så jeg har ikke mødt hende før i dag, og det er ikke just det bedste indtryk, jeg har fået. Mon man kan fortryde et lægeskift? Jeg vil egentlig hellere skulle køre lidt efter det, og så have en læge jeg er glad for.

Øv en træls oplevelse  Dit BMI er jo slet ikke så højt det burde være et issue 

Du kan skife læge, men det koster et gebyr fordi du så også skal have nyt sygesikringsbevis. Vælg evt et lægehus med flere læger, så er der nok en derimellem der er rarere at have med at gøre.

Tillykke med graviditeten

Anmeld Citér

19. maj 2016

Inger

Profilbillede for Inger
Mine guldklumper, Marie 101013 og Kristian 240715 :-)
Heksemutter skriver:

Først et stort tillykke med graviditeten. 

jeg kan fortælle min historie, dog med gode læger og jordmødre.

Da jeg blev gravid første gang i 2013 vejede jeg vel 72-74 kg ( heller ingen hval, men heller ikke super tynd &nbsp og lægen skrev godt nok 27 på mit BMI tal på VJ... Men hun kommenterede overhovedet ikke på det. Ved første JM besøg, tog hun en seddel frem ang en glukose test, pga BMI, men da hun så mig i person, smed hun den ud, da hun ikke mente der var grund til dette. Hun påtalte heller intet om min vægt eller jeg skulle passe på. 

Tog vel 16-18 kg på i det hele og fødte også et stort barn. Godt nok 2 uger over tid, men 4500 g og 56 cm...

Jeg blev gravid igen i oktober 2014, og igen vejede jeg vel 72-74 kg men intet blev påtalt... Dog skulle jeg denne gang til glukosetest, men kun pga af min datter vejede så meget ved den første fødsel. Min test var super fin  

tog vist også en 16-18 kg på anden gang, og fødte 40+6 en dreng på 4000 g og 55 cm.. Jeg har spist lige hvad jeg har haft lyst til og haft det godt i min graviditeter..  

Min datter som fylder 3 til oktober, er i dag også en pige over gennemsnittet, men hun er aktiv og trives og ingen har bekymringer over hende. ( hun vejede 13 kg da hun var 5-6 mdr gammel, og 16 kg til hendes 2 års undersøgelse, så hun VAR en kæmpe basse ) Tror på hun langsomt udligner det efterhånden.. 

Syntes du skal gøre det du føler rigtig for dig, men hvor kan jeg godt forstå at du blev ked af det, og hvor er læger godt nok forskellige. Håber du får en dejlig graviditet, og overvej om du skal finde en anden læge, nu når du havde det ubehagelig med hende du mødte..

Nå det blev lidt lang, håber du kunne bruge det til noget, Og du er ikke overvægtig det ved du godt selv, selvom "tallet" siger noget andet, nogen gange skal man huske at se mennesket og ikke bare informationer på papir  held og lykke fremover 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.