dårlig samvittighed over gæld

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.572 visninger
13 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. maj 2016

Anonym trådstarter

Andre det konstant går med dårlig samvittighed over jeres gæld.

Det er ikke fordi vores er så kæmpe stor. Vi købte ny bil sidste år som vi har gæld i.

Derudover har vi er forbrugslån og su lån.

Samlet ca 300.000.

Vi er begge over 30. Så det er ikke er kæmpe lån. Alt er væk i løbet af de næste 8-9 år.

Men jeg hader det og går dårlig samvittighed over at skulde penge væk. Samtidig har vi heller ikke mere at give af så længe jeg er på dagpenge.

Håber virkelig snart jeg får et job. Søger og søger men vi er mange om budet i vores område og pædagog job er det så af. Og et job langt væk er også svært da min mand kører langt og har lange arbejdsdage. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2016

Anonym

Anonym skriver:

Det er ikke fordi vores er så kæmpe stor. Vi købte ny bil sidste år som vi har gæld i.

Samlet ca 300.000.

Vi er begge over 30. Så det er ikke er kæmpe lån. Alt er væk i løbet af de næste 8-9 år.

Men jeg hader det og går dårlig samvittighed over at skulde penge væk. Samtidig har vi heller ikke mere at give af så længe jeg er på dagpenge.

Håber virkelig snart jeg får et job. Søger og søger men vi er mange om budet i vores område og pædagog job er det så af. Og et job langt væk er også svært da min mand kører langt og har lange arbejdsdage. 

Kender det alt for godt, jeg er dog kun i starten af 20'erne. Og jeg har ikke nogen store lån eller lignende, jeg skylder 1500,- i boligstøtte. Og så har jeg en flyttegæld på omkring 8000,- (afdrager selvfølgelig og har lige fået en varmeopgørelse " penge tilbage " som også bliver modregnet", men jeg HADER det. Den eneste grund til jeg skylder fra min gamle lejlighed, var fordi tæppemanden havde lagt tæppet med gulvtæppetape og det havde fuldstændigt ødelagt stuegulvet så det skulle slibes ned.

Anmeld Citér

17. maj 2016

Anonym

Jeg har ikke selv noget gæld 

Men til gengæld har min kæreste en del gæld fra nogle gamle firmaer som gik ned og samtidig med har han vel 100.000 kr gæld til hans egen Mor 

Samlet vel 300.000 kr. 

Men jeg har bare så dårlig samvittighed over at han skylder penge... Jeg ville jo ønske at de penge vi betaler af på hans gæld kunne ha været brugt på vores børn og andre fornøjelser. (Ja, jeg hjælper ham med at betale hans gæld så vi forhåbenligt kan se en ende). 

Men bare tanken om at ha penge ude gør mig ked af det. 

Jeg har aldrig selv haft noget gæld udover jeg har lånt af mine forældre når jeg manglede.

Anmeld Citér

18. maj 2016

Mom

Profilbillede for Mom

Hej,

Vi skylder i hus og bil - samlet set ca. 2,0 mio, kr., og det har jeg det slet ikke skidt med ... Det er de færreste mennesker i dag, som ikke har en eller anden form for gæld, når de husejere, eller bilejere (der findes selvfølgelig nogle)..

Anmeld Citér

18. maj 2016

Anonym

Når jeg tænker på grundlaget for min gæld og hvad alternativet har været, så har jeg ikke dårlig samvittighed overhovedet....

Jeg synes mere det er trist, og minder mig om det bagland jeg kommer fra, de omstændigheder der gør at gælden er der, og ikke mindst er så stor som den er!!

Jeg skylder Ca 250000 i ren Su lån, og jeg er først nu ved at fuldføre en uddannelse.... Jeg bliver aldrig færdig med at afbetale, men det er for mig overskueligt da jeg ender ud med Ca 1500 kr pr måned.....

Min bedre halvdel skylder intet, har aldrig gjort det, og har både bil,, hus og indestående i banken.... Jeg ærgerligt mig over min situation når jeg tænker på det, men samtidig så kommer vi fra 2 vidt forskellige baggrunde.... Og det ved jeg har en enorm stor betydning 

Anmeld Citér

18. maj 2016

Loa

Anonym skriver:

Når jeg tænker på grundlaget for min gæld og hvad alternativet har været, så har jeg ikke dårlig samvittighed overhovedet....

Jeg synes mere det er trist, og minder mig om det bagland jeg kommer fra, de omstændigheder der gør at gælden er der, og ikke mindst er så stor som den er!!

Jeg skylder Ca 250000 i ren Su lån, og jeg er først nu ved at fuldføre en uddannelse.... Jeg bliver aldrig færdig med at afbetale, men det er for mig overskueligt da jeg ender ud med Ca 1500 kr pr måned.....

Min bedre halvdel skylder intet, har aldrig gjort det, og har både bil,, hus og indestående i banken.... Jeg ærgerligt mig over min situation når jeg tænker på det, men samtidig så kommer vi fra 2 vidt forskellige baggrunde.... Og det ved jeg har en enorm stor betydning 

Holy F... Hvordan kan man få 250.000 i SU lån/gæld?

Er det "bare" fordi man har fået lån sideløbende med uddannelse? Det må da have været over en lang periode så?

Hvorfor bliver du ikke færdig med at afbetale? 1.500 er vel ikke så slemt om måneden, især når du har en partner som så åbenbart ingen gæld har?

Anmeld Citér

18. maj 2016

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Hej,

Vi skylder i hus og bil - samlet set ca. 2,0 mio, kr., og det har jeg det slet ikke skidt med ... Det er de færreste mennesker i dag, som ikke har en eller anden form for gæld, når de husejere, eller bilejere (der findes selvfølgelig nogle)..

Ved også godt at vores gæld ikke er det stor. 

Og vi prioterede at købe helt ny bil i stedet for brugt det har reperationet.

men jeg hader det stadig.

Vi kunne afbetale meget mere hvis vi ikke prioterede vores børn går i privat institution/skole. Men vores børn især den ældste trives meget bedre der end han gjorde i kommunal skole.

Ogsom det er nu er vi glæds fri om 8-9 år og når jeg forhåbentlig snart får noget fast arb endnu før.

Anmeld Citér

18. maj 2016

san

Jeg har det okay med gæld, sagt på denne måde... At jeg har SU gæld(40.000) og så har vi boliglån 1,4 mil, men boliglån ser jeg ikke som gæld, mere som en investering ud i fremtiden... Gæld er okay, syntes jeg, så længe det ikke tager overhånd og man tænker over sit forbrug  

Anmeld Citér

18. maj 2016

God-mor

Anonym skriver:

Samlet ca 300.000.

Jeg skylder i omegnen af 1,8 million sammen med min kæreste. Vi har hus, ny bil, sulån og et lille forbrugslån. Vores hus er ca 1,5-1,6 mil værd og vores bil er nu ca 100.000 værd, så vi skylder mere væk end vi har af aktiver lige nu, men vi er også førstegangskøbere (købte i december 15), og er kun 25 år, så jeg har ingen dårlig samvittighed. Ser det som værende helt normalt, så længe man kan betale sin gæld, er der intet problem i det  prøv om du kan lægge det fra dig, det er en ret lille gæld 

Anmeld Citér

18. maj 2016

Anonym

Loa skriver:

Holy F... Hvordan kan man få 250.000 i SU lån/gæld?

Er det "bare" fordi man har fået lån sideløbende med uddannelse? Det må da have været over en lang periode så?

Hvorfor bliver du ikke færdig med at afbetale? 1.500 er vel ikke så slemt om måneden, især når du har en partner som så åbenbart ingen gæld har?

Jeg har boet ude siden jeg var 16, uden hverken familie eller en kommune der har hjulpet på nogle måder...

Jeg har flokket rundt i systemet siden jeg var 16, og optaget su lån for at kunne bo selv siden jeg blev 18. og forsøgt at holde mig ude af kh som min familie har været sat fast i....

Jeg har afbrudt flere uddannelser, både dem hvor jeg slet ikke passede ind og dem jeg var skabt til.... der er rigtig mange grunde, men den største ligger i en dysfunktionen familie, og en kommune der ikke har formået at se problemerne eller hjulpet når de blev opdaget...

jeg har ikke betalt af, i de perioder jeg har arbejdet, for der har jeg brugt alt hvad jeg formåede at skaffe til blandt andet psykolog.

Min partner betaler ikke af på mit lån, da det er ham der betaler alt mht hus, bil, regninger osv, der gør han af den grund at han ønsker at jeg får min uddannelse, og en karriere. som sikre mig og ikke mindst os som familie.....( vi har ikke været sammen i så mange år)

Jeg er ikke i tvivl om at når jeg kommer i arbejde at pengene så vil blive betalt, og betalt hurtigere end hvad lånet løber på, da jeg ikke er vant til at have de penge og de allerede er bestemt til at gå til afbetaling på mit lån, og den dag ser jeg frem til.... 

jeg forstår godt at nogle tænker sit, det ville jeg os selv hvis jeg ikke havde stået i det, og vidste hvad der var grundlag for de valg der blev truffet..... jeg priser mig kun lykkelig over jeg har en der tror på mig, at jeg er sluppet ud af min dysfunktinelle familie, har formået at træde tilbage og har kæmpet mig ud af det jeg var i fysisk og psykisk og jeg har fundet så meget tro på mig selv, at jeg har brudt den sociale arv og min studenterhue står på kommoden, i sin fine kasse og venter på at blive sat på mit hoved om en måneds tid.....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.