5 Årig dreng, der har let til tårer
Hej, jeg skriver ift. min dejlige dreng, han er 5,5 år og er en yderst velfungerende dreng, han er "langt fremme" i skoene og der er ikke en opgave han ikke kan løse!
Dog har han utrolig let til tårer, dette kan være hvis en af hans søskende tager det han leger med, bryder han sammen i gråd, eller hvis han ikke li kan få sandalen ordentlig på, bryder han sammen i gråd, hvis han ikke kan finde på noget at lave, bryder han sammen i gråd osv. osv.
Han er født 7 uger for tidligt, men er aldrig blevet anset som sensitiv, han er en dreng der er livsglad, harmonisk og har en fantastisk humor.
Men hvordan møder jeg ham på en anerkendende måde?
Jeg tænker, hvordan lærer jeg ham, at det ikke er verdens undergang, når lillebror sommetider li kommer til, at ta hans legesager, at man nogle gange bare skal sige "pyt" også bede om, at få legesagerne tilbage
Jeg har tidligere gjort det, at jeg så går hen og forklare lillebror, at det ikke er okay, hvortil lillebror f.eks. aflevere sagerne med det samme, men allerede her er han brudt sammen og græder som pisket
På forhånd tak
/Mor til drenge
Lisbeths svar
Hej !
At blive født for tidligt kan give et sensitivt barn. Han er i hvert fald i kontakt med sin sårbarhed når noget ikke lykkes for ham. Eller hans legetøj bliver "lånt"
Du beskriver ham som godt fremme i skoene. Er han mon den ældste eller i midten ?
Han lyder som en rask dreng med meget gang i.
Jeg tænker hans bryden i gråd kan hænge sammen med flere ting.
Når børn græder er der selvfølgelig en sorg over et eller andet.Det kan være nuet hvor legetøjet bliver taget. Eller der kan være gamle situationer der trigger en sorg. Han kan have sparet gråd sammen, den bliver udløst hjemme ,hvor han er tryg.
Det legetøj der bliver taget, eller skoene der driller kan være den sidste dråbe inden det hele vælter.
Ved ikke om han stadig går i børnehave. Vil foreslå at tage en snak både med ham og med pædagogerne omkring hans daglige trivsel.
Næste gang læsset vælter må du holde om ham mens du siger. Hvor er du bare ked af det. Så græder han endnu mere , og det er ok. Bare rum ham. og bliv ved at sidde med ham. Ingen spørgsmål her, bare vær. Du kan sige. græd du bare alt er ok.
Når gråden er stilnet af, er det tid til en snak. Her kan du spørge ind til hans dag. Har det været en dum dag, har nogen drillet, har du mon haft nogen at lege med.?
hvis noget trykker ham vil han måske her fortælle et og andet.
Det kan også være han kun fokuserer på den dumme lillebror eller det dumme snørebånd.
Du må forsøge flere gange. med forskellige spørgsmål. Ikke for mange.
Når han får lov at græde i en rum tid, får lov at mærke det er ok , jeg græder. Vil han på et tidspunkt blive lidt stærkere til bære de byrder han kommer igennem.
Det vi forældre tænker børn skal kunne klare uden verden vælter er ikke det samme som børn oplever kan vælte.
Han lyder som en dreng der gerne vil præstere og har store krav til sig selv.
Hvis jeg har ret ,kan der arbejdes på den front, han skal lære han er god nok. selvom ikke alt lykkes. Det kan I hjælpe ham med.
Børn tumler med mange ting. Kan der være sygdom i familien uvenskab eller andet som kan påvirke ham?
Håber dette kan inspirere, vil du have noget uddybet så skriver du bare igen.
Held og lykke med ham.
Varme Hilsner og god pinse.
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk