Eksperthjælp: Hvordan får jeg mine store børn til at høre efter OG blive mere fysisk aktive?!Ipad/Telefon og inaktivitet for de store børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

824 visninger
2 svar
4 synes godt om
13. maj 2016

Linda Stæhr

Hej, jeg søger råd til hvordan jeg får mine døtre til at være mere aktive. Konkret handler det om, at jeg synes at iPad og mobil fylder for meget når det er weekend. I hverdagene er det nemmere, da vi da har en regel om ingen iPad/telefon efter klokken 18, når der er skolegang dagen der på. Mine døtre er hhv. 10 og 12 år.
Jeg er helt på det rene med, at de "ikke" magter at høre efter hver gang, men hver tredje gang finder jeg tilfredsstillende??

Lindas svar

Kære forælder til to store piger.

Når du skriver at du ønsker dine to døtre skal blive mere aktive, og ikke ”magter at høre efter hver gang”, så er jeg i tvivl præcist hvad du mener. Men for denne tekst skyld går jeg ud fra du savner at de hører efter, når du taler til dem, og reagerer, når du beder dem om noget – også selvom de sidder med hver sin Ipad/telefon.

Måske denne artikel kan inspirere dig.

Uanset om det er forstået som du mener det. Så er det dig der er forælderen her og det er i din gode ret at definere, hvad du præcist ønsker af dem. Det kan virke flabet, hvis større børn ikke gider høre efter, fordi de sidder helt opslugte af IPads/telefoner/Computerspil/TV-udsendelser osv. Men det er faktisk bare deres gode evne til at lukke alting ude og koncentrere sig om det de laver. Og det er udelukkende en positiv ting at kunne. Det kaldes også koncentrationsevnen og den skal børnene ikke klandres for. Men hvis du ikke kan ”ringe dem op”, så gå helt hen til dem. Læg en hånd kærligt på skulderen og kræv, at de ser på dig, mens du siger det du vil sige.

Kræv en respons, før de kigger væk igen. Samtidig er de nu så store, at jeg syntes det ville være respektfuldt at du giver dem 2 min indimellem, før de kan give dig fuld opmærksomhed. Måske de er i gang med noget der er vigtigt for dem. Min egen erfaring, når jeg sidder og arbejder om aftenen, så kan jeg ikke altid slippe opmærksomheden fra mit arbejde og give fuld fokus til min mand, så snart han beder om det. Så må jeg være god til at sige: ”Giv mig to minutter, jeg skal lige…”, og så kigge på ham, når jeg er klar.

På samme måde kan du vise dine døtres interesser respekt ved at sige: ”Jeg vil gerne have din opmærksomhed, lige så snart du er klar”. Og så sætter du dig og kigger på dem, indtil de er klar. Du kan kræve af dine døtre, at de respekterer din ret til at blande dig i deres liv, ved at de kigger op, bekræfter at have hørt dig, og at de så ’gør sig færdige’ til at lytte helt inden for 3 min.

Hvis du i stedet ønsker at dine børn skal blive mere fysisk aktive i stedet for at sidde inde og kigge på en skærm, så foreslår jeg følgende:

1. Fysisk aktivitet er meget sjovere, hvis mor/far er med – lav noget sammen hver weekend. Gå i haven, i skoven, i storcentret eller noget andet de syntes er sjovt. Hvis målet er bevægelse er der rigtig mange muligheder
  2. Fysisk aktivitet kan kombineres med elektonikkens mange muligheder. Der findes løbe-aps. GPS-spil i naturen, og bevægelsesspil, hvor Ipad’en filmer det du gør og kombinerer det med et spil. Dine børn kender sikkert allerede nogle stykker.
  3. Fysisk aktivitet er lettere, hvis det sker med fast interval. Fx ’vi løber altid en tur sammen lørdag morgen’ eller ’vi går til fællessvømning hver søndag’. Tag udgangspunkt i børnenes eller dine egne interesser og hold fast. Der skal som regel nogle gentagelser til, så børnene får venskaber hvor de er aktive, før det rigtig fænger.

Jeg håber du føler dig guidet af dette, og at du vil få held med at trænge mere igennem til dem – hvilket jeg fornemmer er dit ønske i alt dette. Jeg ønsker jer alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i famlien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2016

sne190810

Nedskær eller helt fjern internettet på diverse tekniske apparater .. Evt. sæt kodeord på, så kan du helt selv styre deres forbrug pr dag. :-) 

Anmeld Citér

14. maj 2016

ErDuHerIkkeSnart

Jeg tror heller ikke jeg helt forstår hvad du mener med at du ikke kan forvente at de magter at hører dig... i en alder af 10 og 12 er det vel sig der sætter regler og rammer derhjemme - og hvis Ipad og telefon fylder for meget, kan de jo fjernes? Og erstattes af at I sammen laver nogle fysiske aktiviteter... løbet en tur, leger fangeleg, spiller bold i parken...

Jeg tænker at du som mor har ansvaret for at sætte grænserne for dem og hjælpe dem til nogle hensigtsmæssige alternativer til elektronikken..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.