Eksperthjælp: 1 år sover dårligt om natten.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

803 visninger
0 svar
0 synes godt om
9. maj 2016

Lisbeth Jess

Min datter er lidt over et år. Hun startede i dagpleje for tre uger siden. Det virker til at hun er faldet godt nok til i dagplejen og vil gerne sove og spise der.
Vi flyttede hende på eget værelse for 3 mdr siden ca, da vi alle vågnede mange gange om natten.
Det var lidt bedre i en periode med opvågningerne efter hun kom på eget værelse, men er nu blevet rigtig træls igen.

Vi putter hende mellem 18:30, til 19.30 om aftenen. Vi har nogle faste rutiner inden sengetid, som at på aftengrød, børste tænder, få ren ble og nattøj på, læse den samme bog i den samme stol, sige godnat til den samme lampe.
Så får hun mælk i stolen, og jeg ligger hende over i sengen, her er hun ofte hel vågen, nogen gange vil hun ikke ligge, andre gange skal jeg bare holde på hende i 30 min ca.
Hun vågner mellem 1-5 gange inden vi selv går i seng.
Så vågner hun igen mellem 23:00-24:00 og får en flaske der i sengen og sover videre.
Når hun har vågnet om natten, har vi været godt til at tage hende med ind i vores seng, og så sover hun videre der.
Problemet er bare, at for det første at min kæreste og jeg ikke sover sammen, når hun sover i sengen. For det andet sover jeg af H-til når hun ligger ved siden af mig. Vågner mellem 3-5 gange på 4-5 timer fordi hun rejser sig op, eller kravler rundt, eller søger mig.
Tror vi alle tre trænger til at sove godt om natten, også vores lille pige.
Hun står normalt op 05:30-06:00, men er så træt en time efter. Det tror jeg kunne være fordi hun sover dårligt om natten med alle de opvågninger.
Vi har bare brug for nogle redskaber til at få sovet bedre alle tre, og hun bliver liggende i hendes seng om natten, og ikke skal ind til os at sove.
Vi er bare lidt i tvivl om hvordan vi gør det bedst. Er det bare en kold tyrker og så prøver vi at trøste i sengen, og ellers tage hende op og trøste og så ligge hende igen. Eller hvordan?

Mange tanker fra Maria

Lisbeths svar

Hej Maria !

Jers lille datter er for ikke så lang tid siden begyndt i dagpleje.Selvom hun trives med det er det stadig en ny hverdag for hende.

Hun har rigtig meget brug for at være tætte med jer,og det går ud over nattesøvnen hos jer alle 3.

Jeg vil foreslå hun kommer til at sove tæt på jer,d.v.s i samme rum, så I hurtigt kan give en kærlig hånd.

Når hun er hentet ,skal hun være tæt med jer.En rygbærestol er en god ide, for at klare de ting ,der nu engang skal gøres. Der kan snakkes, bevæges synges og hun får kropskontakten med den forælder der bær.

I har jeres gode faste rutiner, det skal dog inkludere hun lægger sig trygt og godt til at falde i søvn. Du er hos hende og det er fint.

Hvorfor hun vågner så mange gange må I finde ud af.

når hun vågner og græder er der noget som generer. Kan hun have ondt et sted, ører, gummer, mave 

Det kan være skiftet til dagplejen, hun trænger til nærvær, eller mærker et ubehag. Desværre kan hun ikke selv fortælle hvad det er.

Derfor må I finde en evt årsag.Er hun nok i favn, får hun leget med jer. ?

En gang massage eller fod Nus kan give god afslapning . Når i har flyttet hende i jeres rum kan det være hun bliver så tryg hun lader sig lægge, træt, og tryg.

Det er selvfølgelig surt for kæresteforholdet at der må splittes op, alligevel er hun nok vigtigst lige nu. Opfyldelsen af hendes behov vil give fred og harmoni og derfor vil I som par have stor glæde af at gøre det.

Håber dette kan inspirere til bedre søvn for jer alle.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.