Eksperthjælp: 8 måneder, skriger i lang tid inden nattesøvnen.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

795 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. maj 2016

Lisbeth Jess

Jeg har en søn på 8 mdr. Han er meget glad og meget aktiv i sine vågne timer når jeg er hos ham.
Hver gang han skal sove, skriger han. Det begynder allerede når hans ben rør madrassen, og det gør ingen forskel hvor han bliver puttet. Måske falder han lidt hurtigere i søvn når han bliver lagt i voksien.
Han kan godt skrige og prøve at komme op at stå i halvanden time eller mere hver aften når han skal puttes. Han sover i tremmeseng ved siden af mig, da han var begyndt at kravle ud af dobbeltsengen om natten.
Jeg er ved at blive skør af at bruge så meget tid på at putte ham - især fordi han jo samtidig skriger og skriger.
Hvis han får øhenkontakt med mig eller jeg tager ham op, er han glad igen, men skriger videre så snart jeg lægger ham.
Jeg prøver at få ham til at sove ca 1930-0600 og 9-1030 og 13-1530.
Det bliver dog sjældent til så meget. Han har det med at vågne efter 30-45min og skrige helt vildt igen.
Hvordan får jeg ham til at falde i søvn på en bedre måde uden han skal være så ked af det?

Lisbeths svar

Hej !

Det er frustrerende og sorgfuldt når ens kære barn ikke lægger sig træt,glad, tryg og falder i søvn uden at skrige i halvanden time.Forstår du er ved at være desperat.Han skal ikke skrige sig i søvn, det er ikke godt for ham og for jer.

Din lille søn græder ,fordi der er et eller andet der generer ham.Han gør det ikke for at genere forældrene.

Hans basale behov er at falde tryg og godt i søvn.

Du/I må igang med en udredning,hvad kan være årsagen.

Det kan være hans ører, hvis der er væske i mellemøret smerter dette når man bliver lagt ned. Et check hos en ørelæge kan be-eller afkræfte dette.

Han kan være lidt låst i nakken eller ryggen. Når han ligger på maven, drejer han sit hoved ubesværet til begge sider. Ser det ud som om ryggen er lige ?

Hvis han bliver holdt i fødderne og hænger nedad,selvfølgelig kortvarigt, drejer han sit hovede til begge sider ?

Et besøg hos en børne kiropraktor kan hjælpe med det. Det er værd at få undersøgt.

Hans tandfrembrud er sikkert også i gang. Gummerne kan børstes godt med en blød babytandbørste, eller bedøvende gel fra Apoteket.

Forstoppelse kan genere.

Efter aftensmaden skal han være meget i favn, lege synge putte. Med almindelig kærlig snak forberede ham på at det snart er puttetid.

I som forældre skal udstråle ro og kærlig overbevisning. Han falder i søvn trygt og godt. Det mærker han. Er i fra starten bekymrede for, hvad der venter,påvirker det ham negativt.

Masser hans fødder eller masser hans krop inden puttetid, meget berøring giver ro.

Indtil hans ører er checket giv en hovedpude(for at lette et evt tryk i mellemøret)

Sæt noget blid falde i søvn musik igang,en tung kærlig hånd på hans bryst. Så skal der messes. Sch nu er det sovetid, alt er godt, du skal bare sove.Gentages med kærlig blid stemme.Ro, Ro og atter ro på. Han må gerne brokke sig lidt. Græder han utrøsteligt skal han favn og vugges, og I starter forfra.

Han skal nok lære at søvn er lig med tryghed, når I bevarer roen, og sender ham kærligt og trygt ind i søvnen, ved at være der.

Bliv hos ham indtil han er i den dybe søvn. Vågner han op starter i forfra. 

Rigtig meget held og lykke med projekt søvn , glad, træt og tryg.

God Week end

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.