Anonym skriver:
Det er ikke en depression, jeg afventer yderligere udredningen hos psykiatrien, men der er lang ventetid.
Jeg ved godt det er datid, og hvis det var så nemt, havde jeg ikke haft brug for at skrive her. For mig har det en betydning at hver gang jeg oplever noget, går det galt, og jeg er uheldig. Og kunne da være rart at det ikke er alle de største oplevelser i ens liv, hvor tingene ikke gik som ønsket.
Ved ikke hvordan du selv ville have eet med at skulle se tilbage på dit bryllup, en stor dag, som har været dyr, noget man ikke bare flytter, og ender med bla at være rigtig syg.
Eller et traumatisk fødselsforløb hvor intet bliver i nærheden af hvad man håbede.
Jeg bliver lidt ked af at læse dit svar til én, der prøver at hjælpe dig, og som jo netop betoner, at du har brug for at få det bearbejdet for at kunne fokusere på "nu" og ikke "dengang". Hun skriver jo ikke, at det er let. Og dit svar bringer mig i tvivl, om det, jeg vil skrive, falder i god jord hos dig, eller om du vil opfatte det som om, dine problemer blive negligeret, men jeg prøver nu alligevel.
Jeg ved jo ikke, hvem der har vurderet, at det ikke er en depression, men det er i hvert fald et typisk depressivt tegn, at man mister fokus på de positive ting og oplever både fortid, nutid og fremtid som meningsløs. Hvad udredningen end vil munde ud i, kan man jo godt have depressive symptomer uden at have en egentlig depression.
Når man ikke ved, hvor længe siden bryllup og fødsel er, er det svært at afgøre, om du står midt i en galopperende og akut krise over det, der er kørt skævt og har skuffet dig, eller om du har det lidt på afstand tidsmæssigt, men svært ved at slippe det. Når jeg selv har en depressiv periode, kan jeg græde over begivenheder, der ligger 40 år tilbage og føle dem lige så nærværende som min virkelighed nu - men står du med en "ny" skuffelse og lille sorg over at have fået drømme ødelagt, er det jo en helt reel her-og-nu og "normal" reaktion. Den kommer, uanset hvad, oven på andre knuste drømme, og selvfølgelig gør det ondt.
Jeg tænker, at det må være svært at tro, man har opnået det uopnåelige i form af det barn, du ikke troede, du kunne få, og så bliver det alligevel svært og helt anderledes, end du havde håbet. Folk forventer formentlig, at nu er du lykkelig og taknemmelig over at have fået drømmen opfyldt, og så har du bare at være glad - og når/hvis de tænker sådan, er det jo bl.a. ud fra et ønske om, at du har det fantastisk. Det vil du helt naturligt opleve, som om de ikke forstår dig og støtter dig, og det er ensomt. Det er vigtigt, du lukker op og fortæller, hvordan du har det, og at du ikke går i forsvarsposition, hvis de ikke lige fanger eller forstår det. Lidt som i dit svar, hvor du straks griber til "Hvordan ville du selv have det, hvis..."
Jeg er ikke i tvivl om, at du på et tidspunkt vil mærke skuffelse og sorg blive overdøvet af svimlende lykke over dit barn, solskin, kærlighed til manden, grønne bøgeblade - og være i nuet for en tid. Om det er terapi, medicin eller tiden, der vil bringe dig derhen, er svært at spå om - men her og nu er det svært at gøre så meget andet end at sige, at det BLIVER bedre.