Hej Sonja.
For nogle år siden var jeg igennem et akut kejsersnit, efter at have været næsten hele fødslen igennem( havde presseveer i 1,5 timer) jeg synes det var hårdt at komme sig over, havde meget ondt, ingen energi m.m. Hvis jeg skal have et barn til vil det blive ved planlagt kejsersnit. Der er nogle der siger at der er stor forskel på et planlagt og et akut mht. smerter og hvor lang tid det efterfølgende tager at komme sig. Er det rigtigt at det er nemmere ved et planlagt kejsersnit, da kroppen dermed ikke samtidig har været igennem en fødsel?
Ser frem til dit svar.
Sonjas svar
Kære Sophia,
Uhh, det er et svært spørgsmål at svare på.... som udgangspunktet er svaret ja, fordi du ikke har været i fødsel med veer i mange timer inden, og man ved heller ikke om der opstår komplikationer efterfølgende. Men når det er sagt, så må jeg være ærlig og sige, at jeg har oplevet kvinder som har fået planlagt kejsersnit, og som været meget længe om at komme op ad sengen, og de kan have ligesom mange smerter som de kvinder som har fået akut kejsersnit. Det er meget individuelt, hvordan man restituerer. Nogle kvinder, som bløder for meget efter en fødsel, fx 1500 ml, er fuldstændige upåvirket af blodtabet, på trods af en lav blodprocent. Og så er der kvinder som måske bløder kun lidt over det tilladte, fx 700 ml og er meget påvirket. Ligesom man siger ingen børn er ens, er to fødsler som regel heller ikke ens. Det samme gælder for kejsersnit.
Det allervigtigste er du kommer så hurtigt ud af sengen og igang med at gå. Så restituerer man bedre, og får et efterforløb med mindre smerter. Dog er du andengangsfødende, så du kan få nogle efterveer, som kan være lidt slemme, men de varer oftest op til fem dage, og så er det overstået. Men du får jo også smertestillende under din indlæggelse, og når du kommer hjem kan du stadig fortsætte med en cocktail af 1g panodil og 200-400mg ibuprofen, når du har behov.
Jeg håber i hvert fald, at du får et bedre efterforløb denne gang.
Vh,
Jordemoder Sonja
Sonja er uddannet jordemoder og vil besvare spørgsmål omkring graviditet og fødsel samt spørgsmål omkring den første tid efter fødslen. Hos Sonja kan du få råd og vejledning, så du kan føle dig tryg i din graviditet og klar til din fødsel.
Se Sonjas hjemmeside: DenGodeBarsel.dk
Anmeld
Citér