Anonym skriver:
Får sikkert nogle kommentarer på det her og det er nok 70 % hormoner der har skubbet mig ud over kanten så bær over med mig..
Men hold op hvor bliver jeg pisse irriteret over dem der TUDER over ikke at være blevet gravid efter 1,2 eller 3 måneder. Jeg får helt ondt i maven over det!! Jo jeg kan godt forstå at det er skide træls, men folk der skriver "jeg opgiver snart" "kan snart ikke mere" helt ærligt!! Er nok bare mere følsom lige nu. Vi har forsøgt i 2 år og nu sidder jeg til fødselsdag med hele svigerfamilien hvor den ene efter den anden kommer og spørger og hvor jeg skal fortælle IGEN at vi stadig ikke er blevet gravid efter endnu et ivf forsøg. Jeg har lyst til at skrige og løbe væk. Har ærlig talt bare ikke lyst til at snakke om det. Og så at jeg læser sådan noget tuderi skubber mig bare ud over kanten!!!
Undskyld undskyld men havde behov for at komme ud med det her midt i "festlighederne" inden jeg eksploderer ud over de andre gæster....
Åh jeg forstår godt den sorg og håbløshed. Verden er fandme uretfærdig.
Men samtidig kan jeg også godt huske, hvordan den første måned var. Når jeg skal sammenligne det for folk, plejer jeg at sammenligne det med forskellen på forelskelse og kærlighed.
Forelskelse er nyt, vildt, intenst og følelserne går virkelig højt - fra det ene yderpunkt til det andet. Sådan var det også for mig den første måned og det var virkelig hårdt. Godt jeg ikke havde nogen anelse om, hvad der ventede og at vi her 1,5 år efter stadig er strandet.
Kærlighed er dybere, større og mere gennemgribende, men samtidig er det også mere stabilt og roligt. Sådan er det i hvert fald for mig at være i behandling. Her er jeg ikke på samme måde oppe og køre, jeg går ikke i panik og jeg er ikke "ung og naiv". Sorgen bor i hjertet og den trykker hver eneste dag på en måde, som er meget dybere, men roligere end den første måned.
Det er ikke min mening at lyde højtflyvende og filosofisk, men jeg synes sammenligningen er god, for det er ret meget det samme med folk som "elsker hinanden over alt på jorden" efter en uge. De er et andet sted, hvor følelserne er mere overfladiske, men også voldsomme.
Jeg kan "trøste" dig med, at graviditet og visse dele af forældreskab er noget andet for folk, som har været i behandling end folk der ikke har - det er vist i flere forskningsartikler. Så den dag det lykkes for jer, så kommer du til at prøve noget andet og føle nogle andre ting, end dem, der "bare kan" første måned - på godt og på ondt. Selvfølgelig vil man gerne bytte, men nogle gange glæder jeg mig over, at jeg simpelthen bare er i en anden verden.