Eksperthjælp: Tvillinger, for tidligt født, er ofte forkølede, ringes hjem fra dagpleje.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

853 visninger
0 svar
0 synes godt om
26. april 2016

Lisbeth Jess

Hej. Jeg har to børnebørn- tvillinger på knap 2 år- de er født 3 måneder for tidligt men trives rigtig godt uden handicap...desværre er de altid forkølede, så dagplejemor ringer til min datter og beder hende om at hente dem. Min datter er enlig mor under uddannelse og er lidt presset ved at få at vide, at hun skal holde dem hjemme, når de er forkølede. Er der noget hun kan give pigerne, som hjælper på deres forkølelse? Problemet ender gerne på mig og jeg vil gerne hjælpe min datter med pigerne, men jeg er også selv på arbejdsmarkedet og der er ingen kontakt til pigernes far.

Lisbeths svar

Hej Mormor!

Det er frustrerende at få en hverdag til at hænge sammen med børn der er syge ofte.

Børn, der er for tidlig fødte, bliver  ofte mere modtagelige for infektioner end børn født til terminen.

Det bliver der i mange kommuner taget højde for ved at de får en dagpleje der er indstillet(normering, uddannelse m.m.)på at passe disse børn. Der skal være færre børn, så smitten mindskes.

Hvordan er indeklimaet hos dagplejemor? Er det et rygerhjem ? er der dyr?

Når børnene er forkølede kan meget klares ved god håndhygiejne, en næse der tørres, god udluftning.

Hvis børnene har feber, og er sygdomspåvirkede, skal de selvfølgelig være hjemme.

Hvis de kan lege, spise drikke og sove, samtidig være forkølede er der ingen grund til at skulle ringes hjem. 

Din datter kan tænke over hvor deres senge er placeret. De skal ikke sove op ad en kold ydervæg. selvom det forhåbentlig snart bliver varmere, er uld under tøj en god ide.

Hun skal give dem de nødvendige vitaminer og mineraler.

Hun kan dryppe deres næser med saltvand, det kan løsne en del sekret.

Er boligen sund? Her tænker jeg om der kan gemme sig noget skimmelsvamp bag et møbel eller i et hjørne.

Tøjtørring i boligen er usundt med forkølede børn.

Følges børnene mon i et børneambulatorium? Hvis ja kan hun bede om en tid m.h.p evt allergier, bronchitis og hjælp til at bedre deres forkølelse.

Ellers er det en tid hos egen læge med et helbredscheck og vejledning i, om der kan være noget allergi, eller om de vokser sig fra det. Det er altid godt at samarbejde både med egen læge og sundhedsplejersken.

Hvis  hendes studie risikere at blive forlænget grundet deres megen forkølelse er det godt at få den nødvendige hjælp hos lægen.

Familieiafsnittet/Pædagogisk Konsulent skal måske indover. Passes de det rigtige sted? De skal jo kunne passes uden at blive syge hele tiden.

Jeg læser, de har det godt og der ikke er handicap efter den tidlige fødsel. Det er dejligt og alligevel fylder deres forkølelser meget.

Derfor er det vigtigt din datter får den rette hjælp på de områder, jeg har beskrevet.

Håber du kan bruge dette som inspiration.

Jeg har også for tidligt fødte tvillinge børnebørn.  Det er hårdt når de er syge,men også en stor glæde .

Rigtig god bedring med dem.

Varme Hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.