Eksperthjælp: 18 måneders vil ikke sove selv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

655 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. april 2016

Linda Stæhr

Hej Linda
Vi har en dejlig dreng på lige knap 18 mdr, som vi kæmper rigtig meget med at få til at sove om aften.
Han bliver puttet ved 19-tiden og hvis vi er heldige sover han efter en halvtime. Det er jo acceptabelt, men det sker kun hvis vi vugger ham i søvn...
Vi har prøvet den med at ligge ham ned og sige godnat hver gang han rejser sig op, men det resultere altid i at han smider sig rundt i sin seng og slår sig, slår, kradser sig selv og skriger så meget at han bliver helt hæs og er lige ved at kaste op af det...
Hvad kan vi gøre anderledes så vores dag ikke altid skal slutte på den her måde?

Lindas svar

Kære udmattede forældre.

Ja det lyder til I kæmper alt for meget. Det er min erfaring, at udfordringer med at få børn til at sove om aftenen, oftest hænger sammen med tre ting:

• Er soverutinen grundlagt, så barnet føler sig træt, når det puttes? For så bliver det lettere at ændre rammerne (som fx hvordan han puttes). I praksis vil det sige, at I skal gøre alt for at barnet sover på et fast tidspunkt i lidt over en uge i streg (fx ved at vugge ham) og DERNÆST ændre rammerne for putningen (fx at I går ud), så rytmen for træthed understøtter, at den nye rutine accepteres.
  • Er relationen til mor og far sådan, at barnet hviler i, at I mener hvad I siger hver gang? Ofte bliver sengetidspunktet det tidspunkt, hvor magtkampene udspilles for fuld styrke mellem børn og forældre – fordi de ikke længere kan udsættes. Får I mon sagt tydeligt, hvad I vil hvornår i dagtimerne? (krav og grænser: ”Du skal…” og ”Du må ikke…&rdquo.
  • Hviler I i beslutningen? Hvis forældre virker usikre på det de kræver af deres barn er det en fantastisk mulighed for barnet til at spille på den usikkerhed og udfordre dets forældre til at blive tydeligere. Det er ikke ond vilje – børn kan bare ikke lide tvetydige budskaber! Derfor er det vigtigt at I træffer en fælles beslutning om den bedste løsning og så formidler den kærligt men tydeligt uden mulighed for at barnet kan ændre den beslutning. Den beslutsomhed hjælper barnet acceptere det i kræver af det.

Nogle børn er ikke klar til de krav vi stiller i putte-situationen, og så må projektet udsættes, men det er I mestrene i at vurdere – det kan ingen andre end forældrene vurdere.

Det er svært for mig at vurdere situationen ud fra de oplysninger I giver mig – og derudfra konkludere hvad I skal gøre. Ofte vil det kræve en længere personlig samtale om jeres familiesituation og samspil. Den tager jeg gerne se mere her.

Målet er, at det bliver jeres dreng og ikke jer forældre, der kæmper mest i situationen. Altså at barnet ikke kører jer rundt i manegen ved at hidse jer op, så I ”prøver” alt for ivrigt. Det er jeres søn, der skal kede sig så meget (i tryghed), og hvile så meget i, at I bestemmer: At han giver slip, og ikke kun skriger sig i søvn og giver op. Jeg er klar over at dette kan virke ret teoretisk i jeres konkrete situation, men det er det bedste, jeg kan give her og nu.

Jeg ønsker jer alle alt det bedste.

Venlig hilsen Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.