Hej jeg skriver fordi er mor til en dreng som er 10 dage gammel. Han kom til verden ved akut kejsersnit efter en lang fødsel uden særlig megen progression. Efter fødslen var jeg dårligt tilpas og far fik baby i armene som den første og havde ham også de efterfølgende timer. Som dagene er gået og jeg er blevet mere frisk har jeg overtaget en del af de praktiske ting vedrørende baby og jeg ammer også. Jeg har nogle følelse omkring det at være blevet mor, som jeg som jeg skammer mig over, men indser at jeg er nødt til at håndtere. Jeg synes min lille dreng er sød, dejlig og smuk. Jeg vil ham det bedste. Imidlertid er jeg helt panisk hvis min mand ( som pt har et par dage tilbage af barsel) skal ud at handle osv, som medfører at jeg efterlades alene med babyen. Jeg føler ikke jeg slår til som mor og jeg tænker tit på at jeg slet ikke anede det ville være så hårdt at være mor og drømmer mig tilbage til tiden før han kom til verden. Er det normalt at føle sådan her?alle andre virker forelskede i deres babyer og som om det hele er så lykkeligt i den første tid med babyen.
Lisbeths svar
Kære Du!
Stort tillykke med din lille dreng.
Det blev en fødsel ,som du ikke havde forestillet dig. Langvarig og den endte med akut kejsersnit.
Du havde det så skidt efter kejsersnittet, at du ikke magtede at have din lille dreng i favn. heldigvis var der en far som klared den nære kontakt.
De følelser du beskriver er helt normale efter en langvarig fødsel, hvor det ikke gik, som du havde forestillet dig,:
Du modtog en anderledes pakke end den,du havde forventet. det kan ryste enhver.
At blive mor er en kæmpeomvæltning, mange følelser vælter rundt og det er ikke altid lykke og mor kærligheden dukker op først.
Lige nu er du meget bekymret for hvordan det vil gå, nå¨r far ikke er derhjemme mer`. Den bekymring skal tages alvorligt
I to må have en snak i dag,; Er der mulighed for han får forlænget orlov, indtil du er tryg?
I morgen skal du ringe til dine egen læge for at få en snak. Bede din sundhedsplejerske om et akutbesøg. En snak med jordemoderen om dit fødselsforløb kan hjælpe dig videre.
Har I mon et netværk af bedsteforældre, søskende, venner, der kan træde til, hvis den forlængede orlov ikke lykkes.?
Det er nu, der skal rækkes ud og bede om hjælpen, så du får den støtte og tryghed ,du har brug for.
Du skal nok komme igennem, langsomt og sikkert finder du trygheden og erkendelsen af dit nye liv med en baby bliver et dejligt liv. med gensidig glæde.
At du lige nu ville ønske dig uden barn er en helt ok følelse. Du kan tillade dig at mærke den, give den plads, men ikke lade den overtage styringen af dig.
Det er vigtigt ,du får den rette hjælp, og første skridt er indsigten ,som du så fint har beskrevet. det kræver mod at fortælle og du har gjort det.
Brug søndagen på at slappe af, ligge tæt med dit barn, duft ham, mærk ham og bare vær. Det er så fint, du kan amme, bliv endelig ved med det.
Ønsker dig alt det bedste. Det skal nok gå alt sammen. skriv gerne igen, jeg svarer gerne.
Sender dig et kæmpe knus, og pøj pøj.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk