Hjælp min blondine hjerne med at forstå !

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

468 visninger
9 svar
0 synes godt om
23. april 2016

Anonym trådstarter

Vi har 3 møder i næste uge med banken om huskøb!

og vi har tilsammen 600,000kr før skat 

mange siger at det bedst og købe hus før man får børn, men hvorfor !? 

Lad os nu sige at vi køber hus til 1,3 og ingen børn har, så kan vi godt låne fordi vi bare r os ? 

Men så får vi lige tvillinger efter et år ? Og et mere barn efter 15 mdr ca ! 

Var man så bare heldige at man købte hus inden man fik børn ?? 

For nu skal man nu lige pludselig ha et rådigheds beløb på knap 20,000 ?? 

Hvad er forskellen lige ? Man tjener jo ikke mere ved at få børn ??  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2016

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det er så simpelt at det ganske enkelt er dyrt at have børn. 

Så hvis i som 2pers får lov at låne et beløb og jeres rådighedsbeløb så er, skal vi sige 10.000, så er det jo fint for jer at leve for. Men hvis i så får børn, så har i altså stadig kun 10.000 at leve for, selvom i får merudgifter til institutioner, bleer, tøj, mere mad osv. 

Selvfølgrlig kommer der børnepenge, men de dækker ikke engang institutionspladsen. 

Jeg retter lige for kan se jeg svarer lidt i en forkert retning. For mig giver det absolut mest mening at købe enten mår man HAR børn, eller oplyse banken om hvor mange børn man ønsker umiddelbart, på den måde er man sikker på at have råd når tiden kommer. Så kan man så diskutere om bankernes bud på gvad en børnefamilie har brug for, er korrekt, men med en god bankrådgiver kan man som regel godt snakke sin sag hvis man nu ikke har et stort forbrug på diverse-kontoen. Det er i hvertfald min erfaring. 

Anmeld Citér

23. april 2016

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Det er så simpelt at det ganske enkelt er dyrt at have børn. 

Så hvis i som 2pers får lov at låne et beløb og jeres rådighedsbeløb så er, skal vi sige 10.000, så er det jo fint for jer at leve for. Men hvis i så får børn, så har i altså stadig kun 10.000 at leve for, selvom i får merudgifter til institutioner, bleer, tøj, mere mad osv. 

Selvfølgrlig kommer der børnepenge, men de dækker ikke engang institutionspladsen. 

Jeg retter lige for kan se jeg svarer lidt i en forkert retning. For mig giver det absolut mest mening at købe enten mår man HAR børn, eller oplyse banken om hvor mange børn man ønsker umiddelbart, på den måde er man sikker på at have råd når tiden kommer. Så kan man så diskutere om bankernes bud på gvad en børnefamilie har brug for, er korrekt, men med en god bankrådgiver kan man som regel godt snakke sin sag hvis man nu ikke har et stort forbrug på diverse-kontoen. Det er i hvertfald min erfaring. 

Det er jeg umærket klar

over :-) vi har 3 børn nu og ingen hus 

mit spørgsmål er hvad et forskellen ? Vi klare os fint hver mdr for 5-6000 kr i mad og har alle tøj på kroppen og er

op ferie en gang om året og vi har ca 11500 til overs hver mdr

dvs vi kommer aldrig til og kunne få et hus nu når vi har børn

bolig udgifterne på huset vil være 1000kr dyre end frt giver nu med forsikring og vand , varme og el osv :-( 

ksn virkelig ikk se hvorfor det beløb sku være større - vi lever bestemt ikke sparet synes jeg og nøvs ikke ;( 

Anmeld Citér

23. april 2016

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Det er jeg umærket klar

over :-) vi har 3 børn nu og ingen hus 

mit spørgsmål er hvad et forskellen ? Vi klare os fint hver mdr for 5-6000 kr i mad og har alle tøj på kroppen og er

op ferie en gang om året og vi har ca 11500 til overs hver mdr

dvs vi kommer aldrig til og kunne få et hus nu når vi har børn

bolig udgifterne på huset vil være 1000kr dyre end frt giver nu med forsikring og vand , varme og el osv :-( 

ksn virkelig ikk se hvorfor det beløb sku være større - vi lever bestemt ikke sparet synes jeg og nøvs ikke ;( 

I skal gå ned i banken og vise jeres budget og evt bede dem tjekke jeres kontoer for overtræk, så de kan se med egne øjne at i klarer jer for mindre end de anbefaler. Hvis i så er heldige og har en mega god bank, kan i tale om et huskøb alligevel fordi i har styr på sagerne. Men husk nu på at ved et hus er der andre udgifter som man ikke har i en lejebolig, og det er vigtigt at lægge til side til når ting går i stykker. Så der skal være mere opsparing end ferieopsparing fx  

vi havde heller ikke det rådighedsbeløb vi "skulle", men fik lov alligevel da vi havde levet med mere skrabet økonomi i flere år, end vi ville få i et hus. Vi har arbejdernes landsbank. 

Anmeld Citér

23. april 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Det er jo for at sikre sig, at man har noget at leve for  

Anmeld Citér

23. april 2016

A.n.onym.

Anonym skriver:

Lad os nu sige at vi køber hus til 1,3 og ingen børn har, så kan vi godt låne fordi vi bare r os ? 

Man har også flere udgifter - her hvor jeg bor koster en vuggestue 3500 og man får "kun" halvdelen i børnefamilieydelse - derudover er der tøj, mme, sko, ekstra betaling ved ferie, mere mad, en snule mere strøm, og babyudstyr og bleer

Anmeld Citér

23. april 2016

Mamman

Profilbillede for Mamman
Anonym skriver:

Nej du tjener ik mere - men du bruger flere penge....

Anmeld Citér

23. april 2016

Muffinmus

For at svare kort... Ja, man er "heldig" hvis man købte huset inden børnene da man ofte lever billigere end bankernes budget i forhold til det beløb de fastsætter med f.eks tre børn.

Men, når det så er sagt, hat jeg af en bankmand fået af vide, at man generelt bør gå ned i beløbet man får godkendt.  

Dvs, siger banken man må købe for 1,6, bør man ikke købe for mere end 1,2-1,3. Netop af den samme grund, at børn og hus er dyrere end først antaget 

Og fordi de har oplevet for mange tvangsauktioner, er bankerne ret påpasselige.

Vi måtte købe for 1,2 dengang, inden vi fik børn. Købte for 930.00 og vi betaler af på 15 års lån.

Dvs at trods tre børn der kom bagefter,  harve stadig råd til ny port, nye døre, nyt fyr, to biler og at rejse.

Havde vi i stedet købt for de 1,2, havde vi ikke haft samme gode muligheder.

Anmeld Citér

23. april 2016

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Jeg kan på sin vis godt give dig ret. For jo man siger at det er dyrt at have børn. Men der hvor mine tanker ligger er at hvis et par ikke har børn, så kan de låne ekstra mange penge i forhold til et par der har. Men så går der to år og så har de fået 1-2 børn. Ergo er det samme scenarie. 

Vi har personligt købt hus efter vi har fået en datter. Vi har lånt en nogenlunde sum penge og sidder stadig fint i det med plads til at elastikken kan strækkes en god del, hvis du forstår. For os havde det været hårdere at sidde i hus, hvis vi havde købt for et maxbeløb udregnet uden barn. 

Jeg synes at en god ide er at hvis man står uden børn og lægger budget til huskøb er at prøve at lave regnestykket med de ekstra udgifter 1-2 børn giver. 

Anmeld Citér

23. april 2016

drabo

Profilbillede for drabo

Alt efter ens alder, så vil en del banker for lange plads til et eller to børn i økonomien, hvis man ser på hus før man får børn.

man kan også tage den betragtning, at en del der ser på hus før børn er i starten af deres karriere og derfor må deres indkomst forvente at stige over de næste år, og det regner banken så med går lige op med evt. Børn.

men udover at banken har et tilrådeligt beløb, så er det jo tilladt at bruge sin egen fornuft og derfor evt vælge at købe for lidt mindre, så man har lidt mere frirum. Drt kommer jo meget an på hvad man er vant til og hvor stramt man vil have det.

som andre også skriver, så er der bare så mange flere udgifter ved et hus end man lige tror, når man kommer fra enten leje eller ejerlejlighed.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.