Hej alle i dejlige kvinder på baby.dk
Jeg skriver, fordi jeg går med en overvejelse, som jeg ønsker at høre jeres tanker omkring.
Jeg læser kandidat i Psykologi, og er færdiguddannet næste sommer. Mit særlige interessefelt er børn og familier. Særligt familier, fordi jeg mener, at arbejdet med familier ofte er den bedste forudsætning for også at hjælpe barnet. Det nytter sjældent at hjælpe et barn, der har det svært, hvis ikke man også arbejder med familien omkring barnet.
Det betyder, at jeg har søgt at målrette mit studie efter dette felt. Jeg har haft valgfag omkring normal og afvigende sprogudvikling hos børn, samt om test og udredning af børn inden for Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Jeg har været på kursus omkring skilsmisse, parforholdsmekanismerne herunder, samt på hvilke måder skilsmisser påvirker børnene. Derudover hvilke interventioner der er gavnlige ift. at bedre forholdene for skilsmissebørn i det ofte konfliktfyldte skilsmisseland.
Til efteråret skal jeg i praktik, formentlig hos Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Mit speciale vil også blive målrettet familieområdet. Og så har jeg selvfølgelig haft den "almene" undervisning i børne og familiepsykologi samt pædagogisk psykologi, som vi alle får.
SÅ! Hvorfor fortæller jeg alt dette om mig selv? Jeg bruger mest baby.dk som et forum, hvor jeg kan få lov at bringe min faglighed i spil og komme med råd ift. børn og familielivet. Ind i mellem debatterer jeg også personlige holdninger, men jeg nyder bare at kunne dele viden og en hjælpende hånd ind i mellem. Men jeg har så meget gejst til videre arbejde inden for familieområdet, at jeg overvejer at oprette en personlig hjemmeside, hvor jeg vil skrive diverse artikler omkring børns udvikling, parforhold, forældreskab, skilsmisse osv.
Der findes mange af den slags "populær"-artikler fra diverse dame og børnemagasiner, men jeg synes ofte at jeg mangler, at de tager udgangspunkt i konkret viden om børns udvikling og hvilke mekanismer, der er på spil. Derfor kunne jeg godt tænke mig at skabe netop dette.
Derudover overvejede jeg, på samme side, at lave en brevkasse, hvori man kunne henvende sig anonymt med problemstillinger på det område, og få fagligt relevante svar tilbage. Jeg påtænker at alliere mig med et par medstuderende, hvis interesse også ligger her.
Jeg er derfor nysgerrig på, hvad i tænker om idéen, og om i tænker det kunne være rart med sådan et "univers", som faktisk tager udgangspunkt i konkret viden og forskning om børn, familier, følelser, parforhold, skilsmisse osv?
Beklager det lange skriv. Jeg synes det var vigtigt, at i kendte baggrunden! I må gerne komme med idéer til konkrete emner, som i kunne ønske jer mere viden omkring.