Anonym skriver:
Min mand og jeg har fået en baby for et par måneder siden. Vi har ikke haft sex næsten i 5 måneder og jeg er bekymret over, at han har været mig utro. Når jeg spørger ham om det så bliver han meget vred og skifter emne.
Min mor har anbefalet os at snakke med en parterapeut så har jeg søgt efter en og er lige stødt på denne hjemmeside: http://københavnparterapi.dk/priser. Jeg er bare ikke sikker på, om prisen er rimelig fordi der er mange klinikker, der tilbyder parterapi og har forskellige priser. Jeg overvejer at vælge den ovennævnte hjemmeside fordi jeg bor ved Nørreport og deres klinik ligger tæt på os.
Har nogen haft erfaring med parterapi? Kan det hjælpe med vores sexliv?
Det er et helt normalt prislejde. Det hedder typisk 1500 kroner for 1½ times parterapi, så jeg synes det er en helt fint prislejde. Du kan sikkert finde en psykoterapeut, der udbyder det billigere, men psykoterapeuter har ikke en kandidatbaggrund i psykologi, og har dermed ikke den samme udtømmende viden omkring alle de mekanismer, der ligger til grund for problematikker i et parforhold.
Ift. jeres sexliv, må jeg hellere lige påpege, at parterapi ikke forbedrer jeres sexliv - Det gør i. Og det afhænger af, hvor helhjertet i engagerer jer i terapien, laver øvelser, og deler 'jeres inderste' med hinanden. Det kan terapeuten ikke tvinge jer til.
Men jeg tænker så også, at i er kun lige blevet forældre. Stort set alle par oplever en nedgang i sexlivet i forbindelse med forældreskab, fordi overskuddet svinder voldsomt ind. Derfor ville jeg ikke allerede nu gå i panik over det - Men hvis du oplever nogle konkrete problemstillinger i jeres parforhold, eller i ikke længere kan kommunikere konstruktivt med hinanden, kan det sagtens være, at i har gavn af en parterapeut. Hellere tage problemerne i opløbet end før det er for sent!
Ift. din mistanke om hans utroskab. Hvis din eneste grund til mistanken er nedgang i sexlivet, kan jeg egentlig godt forstå, at han bliver vred og ikke vil snakke om det. Han kan også mangle overskud, føle at det er hårdt at blive far, og mange mænd har svært ved sex, når kvinden er højgravid. Det er ikke ensbetydende med utroskab.
Så hvis det flyver om jer med mistanker, ukonstruktiv dialog og ubegrundede anklager, så kan det godt ske, at i har godt af lidt hjælp udefra til at finde et fælles mødested igen. Følelsesmæssigt set.