Jeg har ikke kendskab til nogle af skolerne.
Men idet jeg er uddannet på området, vil jeg blot lige komme med lidt inputs fra en anden vinkel.
De statistikker man som forælder har adgang til ift. rangeringen af den enkelte skole faglighed bygger på nationale tests og FSA prøverne. Dvs. summative kvantitative prøver hvor eleverne testes skriftligt. Selvfølgelig er der enkelte FSA prøver som foregår mundtligt, dog ikke majoriteten. Derfor testes og måles der ikke i særlig høj grad på de mundtlige aspekter, projektforløb, tværfaglige forløb eller trivselsfremmende forløb.
Derfor vil jeg kraftigt (!) anbefale at se imellem fingrene med skolens rangering og istedet kigge på miljøet indenfor murene. Hertil kan i f.eks. forhøre jer hos tidligere/nuværende forældre, tidligere elever, ansatte osv. Hvordan trives de børn i kender der går på skolen?, hvordan hører i skolen håndterer konflikter?, hvilke projektforløb sættes i værk?, hvordan spænder undervisningen af? Hvilke lærere hører i som engagerede, hvor mange elever går i hver klasse? støjniveau, klasseledelse osv osv.
En skole kan se nok så god eller skidt ud på papiret, men med en enkelt top engageret, energisk og visionær lærer, kan en enkelt klasse fungere til perfektion midt i et evt. kaos. Jeg vil mene at trivslen er en forudsætning for læring og ikke omvendt.
Når det så er sagt, så gennemgår folkeskolen i disse år en enorm transformation, hvortil der sjældent følger de nødvendige økonomiske midler med. Af samme årsag er rigtig mange folkeskoler presset helt i knæ, både ledelse, lærere og pædagoger, fordi der simpelthen implementeres alt alt for meget på en gang. Det går ud over trivslen hos både ansatte og elever, hvilket kan være et argument for at vælge en bedre bemidlet privatskole.
Jeg ville tage et valg og gå med det, det er synd at rykke sit barn et år inde i dets skolegang for lige at se kommuneskolen an, med mindre der er noget rivende galt som heftig mobning, konstant vikardækning osv.