Overvægtig 3 årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.588 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. april 2016

Anonym trådstarter

Ja som overskriften siger så er min søn en del over gennemsnittet i vægt og har været det siden fødslen. Læger og sundhedsplejerske har altid sagt at det var bedre med lidt for meget vægt end lidt for lidt vægt. Men hvor gammel skal han være før at man bør begynde og bekymre sig om hans vægt? Han vejede knap 5 kg ved fødslen og var 58,5 cm lang og har faktisk næsten fulgt den kurve siden der. Da han var 3 år gammel vejede han 18,5 kg hvilket i følge BMI beregner er overvægtigt. Hans lillebror var også en stor dreng ved fødslen (4,5 kg og født en uge før storebror i graviditeten) men han er nu et år og faldt til gennemsnitsvægt da han var omkring 4 måneder og har været gennemsnitlig siden. 

Bør vi gøre noget (altså snakke med lægen om det) eller bekymrer jeg mig for meget?  Vil jo gerne forhindre at han bliver overvægtig senere i livet, men samtidig føler jeg ikke der er noget vi kan gøre sundere i hans livsstil. Vi spiser sundt herhjemme og bevæger os og er aktive. Hverken mig eller hans far er overvægtige. Han har dog næsten ikke taget på siden han fyldte 2 år (hvor han vejede næsten 17 kg) så mon det kommer til at udligne sig i løbet af de næste par år? 

Nogle derude med erfaringer? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2016

Julemusen

Hvad vejer han nu og hvor lang er han? Det handler jo bare om forholdet mellem de to værdier og ikke andet. Min søn på 4,5 lå lidt højere oppe vægtmæssigt ift højden, men har altid været stor i højde og drøjde. Nu er han 114 cm og vejer 20 kg. Det var først i 4 års alderen at hvalefedtet blev rendt af  . 

Anmeld Citér

15. april 2016

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

Hvis han er en lang dreng og højde og vægt ville jeg ikke være bekymret . Min mindste bliver tre om 2 måneder. Han er ca 95 cm høj og vejer 13 kg så en lille fis.. Til sammenligning har mon veninden en søn der blev tre i sidste uge. Han er 106 cm høj, 19 kg tung og bruger 110 i tøj.. Men hans højde og vægt følges ad så han er lige som han skal være og det er din med garanti også.. Er fu meget bekymret kan lægen jo måle og veje ham og sætte det ind på hans kurve

Anmeld Citér

15. april 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Ja som overskriften siger så er min søn en del over gennemsnittet i vægt og har været det siden fødslen. Læger og sundhedsplejerske har altid sagt at det var bedre med lidt for meget vægt end lidt for lidt vægt. Men hvor gammel skal han være før at man bør begynde og bekymre sig om hans vægt? Han vejede knap 5 kg ved fødslen og var 58,5 cm lang og har faktisk næsten fulgt den kurve siden der. Da han var 3 år gammel vejede han 18,5 kg hvilket i følge BMI beregner er overvægtigt. Hans lillebror var også en stor dreng ved fødslen (4,5 kg og født en uge før storebror i graviditeten) men han er nu et år og faldt til gennemsnitsvægt da han var omkring 4 måneder og har været gennemsnitlig siden. 

Bør vi gøre noget (altså snakke med lægen om det) eller bekymrer jeg mig for meget?  Vil jo gerne forhindre at han bliver overvægtig senere i livet, men samtidig føler jeg ikke der er noget vi kan gøre sundere i hans livsstil. Vi spiser sundt herhjemme og bevæger os og er aktive. Hverken mig eller hans far er overvægtige. Han har dog næsten ikke taget på siden han fyldte 2 år (hvor han vejede næsten 17 kg) så mon det kommer til at udligne sig i løbet af de næste par år? 

Umiddelbart ville jeg ikke bekymre mig så meget endnu, og se om ikke det udligner sig med tiden.

Min datter vejede 4 kg ved fødslen, og sidst jeg vejede hende (18 mdr gammel) var hun oppe på 12,5 kg, så hun er også lidt større end gennemsnittet. Hun bliver 2 til juli og bruger pt str 98 i tøj.

Hvis du er meget bekymret så snak evt med lægen om det, om ikke andet så for at få ro.

Anmeld Citér

16. april 2016

Sujan

Hvor gammel er han nu??

her får vi tilbudt SP når de er 3 år.. Er super fedt synes jeg for så har man mulighed for at snakke om alle de ting man går og er i tvivl om med vægt, spisning, motorik m.m... 

Og ellers kan man snakke med egen læge om der ved børneundersøgelse eller snakke med institutionen om det, da de ofte ved hvordan man f.eks kommer i kontakt med en SP Som kan give råd og vejledning eller evt. berolige jer hvis alt ser fint ud.

Anmeld Citér

16. april 2016

2babygirls

Anonym skriver:

Min nevø vejede 3400 ved fødslen Ca. Og han er lige blevet 3 og vejer altså også 17kg

Synes ikke han ser tyk ud, men han er også høj af sin alder, når jeg sammenligner med min datter på 3 som er Ca 13kg og måler 94cm

Anmeld Citér

16. april 2016

MissMaria

MummiT skriver:

Umiddelbart ville jeg ikke bekymre mig så meget endnu, og se om ikke det udligner sig med tiden.

Min datter vejede 4 kg ved fødslen, og sidst jeg vejede hende (18 mdr gammel) var hun oppe på 12,5 kg, så hun er også lidt større end gennemsnittet. Hun bliver 2 til juli og bruger pt str 98 i tøj.

Hvis du er meget bekymret så snak evt med lægen om det, om ikke andet så for at få ro.

Ja, der er godt nok meget forskel på børn, min søn bliver 5 år i næste mdr. Han er ca 100 cm og vejer lige godt 12 kg og bruger str 98/104 i tøj... 

Anmeld Citér

16. april 2016

Anonym trådstarter

Tak for svar 

Ja, jeg tror jeg venter og set tiden an lidt endnu så  Kan godt se at der er stor forskel på børn herinde, og det haster jo ikke. Ja altså han er 100 cm høj så i forhold til hans BMI svarer det til at han har en BMI som en voksen med en BMI på 25-30. Han ser ikke tyk ud, men er dog stadig lidt mere hvalpet end de andre børn. 

Anmeld Citér

16. april 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
MissMaria skriver:

Ja, der er godt nok meget forskel på børn, min søn bliver 5 år i næste mdr. Han er ca 100 cm og vejer lige godt 12 kg og bruger str 98/104 i tøj... 

Hihi ja der kan virkelig være stor forskel på de der børn

Der er ikk engang fordi hun ser kæmpe stor ud, men hun vokser som ukrudt og har ikke været i én størrelse ret meget mere end 6 mdr. (86 passede hun i hele 2 mdr )

Anmeld Citér

17. april 2016

Inger

Profilbillede for Inger
Mine guldklumper, Marie 101013 og Kristian 240715 :-)

Jeg står lidt i samme situtiation som dig. Jeg har valgt ikke at bekymre mig synderligt om min datters vægt og højde så længe hun spiser fornuftig og hun er aktiv og glad.  

Og som hos dig, har SP aldrig udtrykt bekymring, selvom jeg har været meget bekymret for hende vægt. Min datter har også ligget langt over kurven og fulgt sin egen linie.. Både i højde, vægt og hovedeomfang..

Til 2 års undersøgelsen, hvor vi var inde hos en anden læge end vores egen, spurgte hun om vi var bekymret for hendes vægt og det var vi som sådan ikke, da vores datter "kun" havde taget 4 kilo på fra hun var 5 mdr til 2 år... 

Min pige er idag 2,5 år og vil gætte på hun vejer ca 17 kg og er 95 cm høj... Hun var også stor ved fødsel, 4500g/56cm og vejede altså næsten 12 kg da hun var 5-6 mdr gammel.

Jeg venter og ser om ikke det udligner sig, som andre skriver, efterhånden som hun vokser og får mere fart på...

Men ellers skal du da tage en snak med enten læge eller SP, bare for at spørge hvordan du skal forholde dig, men det lyder jo til at i Gør alt det rigtige, med kost og værende aktive.. Så mon ikke Kroppen udligner sig med tiden, der sker jo rigtig meget fra 3 år og fremefter med de små, lige pludselig skyder de bare i vejret, og ser helt rigtige ud igen... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.