Hej Linda.
Vi er en lille familie bestående af mor, far, storbror på 2 og lillebror på snart 1/2 år.
Jeg lider af leddegigt, og for lavt stofskifte. Begge to sygdomme som gør at man får et ret stort søvnbehov. Nu har jeg mere eller mindre været på barsel de sidste 2 år, hvilket har været rigtig godt for mig. Jeg har kunnet tage tingene i mit eget tempo og kunnet sove når baby sov, og jeg stortrives med det.
Manden og jeg snakker lige nu om at jeg muligvis skal være hjemmegående efter end barsel, da vi godt kan leve af hans indtægt- altså skal jeg ikke forsørges af det offentlige. Det ville være det bedste for alle parter, da jeg på den måde ville kunne få ladet op og passet nok på mig selv, til at jeg kan være den mor for mine drenge som jeg gerne vil være.
Alligevel får jeg vildt dårlig samvittighed. Hvis man finder andre hjemmegående mødre, så går de hjemme MED deres børn. Jeg har i sinde at sende mine afsted. Ikke voldsomt meget, men de skal afsted så jeg kan lade op og have fuldt overskud til dem når de kommer hjem igen og i weekenderne. Lige nu er storebror afsted 3x om ugen fra 7.30-15 og 1 gang om ugen fra 7.30-11.30 og så har han 1 ugentlig fridag. Sådan tænker jeg også det bliver med lillebror når han skal starte.
Jeg føler mig bare som en skod mor når jeg sender mine børn afsted, selvom jeg ved at det er nødvendigt hvis jeg skal kunne være der ordentligt for dem. Jeg forestiller mig at jeg så i de timer de er væk kan få gjort alt det huslige i mit eget tempo, få hvilet lidt, og så har jeg 100% opmærksomhed på dem når de kommer hjem.
Hvad tænker du? Er det forkert af mig?
Lindas svar
Kære mor
Gode forældre er ikke forældre der gør alt perfekt og har uendeligt overskud - hvor mon vi får det billede fra?!
Gode forældre er de, som formår at træffe bevidste valg om deres børns bedste ud fra de forhold familien lever under.
Dårlig samvittighed er noget ALLE mødre må kæmpe med. Og er udtryk for hvordan vi ville ØNSKE at livet var og kunne være. Og det er svært at slippe håbet om at opnå det - uanset hvor urealistisk ønsket er.
Sammenligning med andre
Problemet er bl.a. sammenligningsgrundlaget: Du sammenligner dig med friske og raske mødre der har VALGT at gå hjemme for at bruge al tiden med deres børn - fordi de kan.
Du har VALGT at gå hjemme for at få mest muligt tid og overskud med dine børn - ligesom dem. Men der er kæmpe forskel på folks forudsætninger. Du må finde nogle andre at sammenligne dig med, hvis du skal slippe den dårlige samvittighed.
Problemet med kronisk sygdom og dårlig samvittighed er at det nogle gange bliver en måde at slå sig selv i hovedet på, som straf for at man spilder en masse tid og kræfter på at være syg. Vi mennesker har det med at tage ting på vores egne skuldre: Hvis jeg mister mit job, hvis jeg rammes af sort uheld, hvis jeg bliver syg, så føler jeg en skyld-byrde, som gør at jeg straffer mig selv med dårlig samvittighed. Giver det mon mening for dig?
En svær udfordring
Hvis du føler skyld over at være syg, så kan jeg sagtens sige: Du skal bare sammenligne din situation med andre syge mødre, så får du det bedre. Men hvis du dybest set hellere vil være sur på dig selv og din situation er der intet jeg kan gøre.
Du må virkelig læse dette i den største omsorg og gode mening. Jeg er selv vokset op med en kronisk syg mor og kender derfra vilkårene. Men det værste var aldrig at hun kunne mindre end andre mødre - det værste var altid hendes egen tilgang til sig selv: At hun fortsatte med at sørge over sin egen uformåen. At hun stræbte og stræbte og stræbte efter at ville mere end hvad godt var.
Så nu spørger du efter min hjælp: Jeg vil derfor udfordre dig: Hvordan kan du BEDST være et godt forbillede for dine børn MED din sygdomme? Hvilken læring og livserfaring kan du give dem med i livet, så de selv står stærkere, når ulykke/sygdom/sorg rammer dem engang i fremtiden?
På den måde kommer sagen ikke til at handle om din dårlige samvittighed som (jeg er ked af at sige det men) er egocentreret. Men fokus flyttes over på dine børns læring og erfaringer gennem deres opvækst – altså deres bedste.
Dette er min store og svære udfordring til dig. Jeg vil stærkt opfordre dig til at finde et netværk af andre i lignende situationer som kan støtte dig i jeres livssituation. Med alt dette vil jeg ønske dig og din familie alt det bedste.
Venlig hilsen Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk