Hej Lisbeth
Jeg skriver til dig da jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal stille op mere med det hele. Vi flyttede for lidt over en måned siden til udlandet med vores søn på knap 4 år grundet min mands arbejde, og det har selvfølgelig været hårdt for os og vores søn, specielt fordi han skulle sige farvel til hans venner og børnehave og familien. Han har ikke nogen børnehave plads endnu det nye sted og går hjemme med mig, og legekammerater er der ikke rigtig nogen af da han ikke forstår hvad de siger om omvendt. Vores dreng har altid været mild og dejlig men med et temperament, men nu har det taget helt over for ham han bliver så vred over de mindste ting at han går over i hysteri anfald hvor han skriger og råber og slår sig selv i hovedet eller kradser sig i hovedet og på kroppen, han truer tit med at hvis han ikke må det og det eller få det og det at så slår han sig selv. Han siger tit i elsker mig ikke og vi bare skal forlade ham og køre uden ham og han ingen ting gider, og når han er faldet til ro til sidst og vi prøver at snakke om at det er ok at være vred og ked af det så starter vi forfra og han vil overhoved ikke snakke om det. Jeg er helt knust indvendig min skønne dreng har det tydeligvis svært og jeg ved ikke mere hvordan jeg skal hjælpe ham. Vi anerkender ham herhjemme og hygger gerne med film eller far og ham leger på værelset i flere timer, men bare far skal ud og tisse og siger han er tilbage om 2 min så falder hans verden sammen og han vil ikke lege mere og kaster med alle tingene. Jeg har de sidste par nætter grædt mig i Søvn over at vores søn har det så svært og jeg tydeligvis ikke hjælper ham.
Beklager det blev lidt rodet det hele
Lisbeths svar
Hej Kære du!
Det er en voldsom og fortvivlende situation at stå i både som lille dreng og som forældre. En flytning er en kæmpestress faktor og udlandet gør det endnu hårdere.
Klart du græder og sikkert mest af alt har lyst til at tage første fly hjem med sønnen og starte hvor I var inden i slap .
Nu er det om at holde hovedet klart den næste tid.
I har taget et valg, som skulle være til alles bedste. I har bosat jer i et land hvor sproget er anderledes og indtil nu ingen bø'rnehaveplads til jeres lille søn.
I to forældre skal sammen lægge en plan for hvordan dagligdagen skal forløbe indtil der blive mulighed for pasning.
Der skal være n tavle med piktogrammer, hvor han kan se hvornår og hvad han skal lave i løbet af dagen.Struktur og regelmæssighed giver ham tryghed. Når I har lavet den i voksne så gælder den. Evt justering efter en måned.
Eks. Morgenmad. kl 8,sammen med mor og far.
8-10.Oprydning og klar til formiddagens aktiviteter. bagning, tur på en legeplads, indkøb, vask museumsbesøg, bustur, togtur eller hvad der er muligt.
kl ca 12 frokost hjemme eller ude
13-1430 er der hviletid for drengen. han kan se film, spille eller ligge og sove. det giver dig mulighed for også at få en slap af pause...
1430 eftermiddagsmad , snak, grin, dans , planlægge aftensmad, læse eller lege med hinanden.
Eftermiddagen kan til bringes udenfor, find et sted med mennesker, en park, legeplads, torv eller andet , medbring lidt spændende legetøj, et par biler, kugler eller hvad han nu kan lide. Det drager andre børn og selvom de ikke forstår kan der leges.
Aftensmadstid er vel mellem 18-19.
Alle mand i køkkenet med stor humor og gejst. Lad ham skære. røre bære og smil anerkendende selvom det indimellem går skævt.
Jeres lille søn er så vred, vred over hans venner og familie er væk, vred over alt det nye og vred over han ikke kan finde ud af det. Han reagerer helt som han skal bag ved vreden ligger hans behov for at alt var som før.
I to skal rumme, holde fast i jeres dagsplan, være kærlige omsorgsfulde og støttende. Sig.Ja det er hårdt at flytte og alligevel skal det nok blive godt. vi er sammen, vi elsker hinanden og for hver dag går det bedre.
Han må gerne være vred, overvej at give ham en tidsbegrænset periode hver dag, f.eks 15 minutter hvor han kan sørge og være vred, slå i madrassen, smide med puderne sige grimme ord,hep gerne, ja du er vred ud med det, ja kom så.
puttetid. skal nok ikke være for sent, han har brug for sin gode nattesøvn. Skriv ritualerne op, og hvem af jer der putter. Jo mere forberedt han er jo bedre.
Et par ekstra råd. Mit 4 årige barnebarn boede i Australien i 5 måneder. Han havde meget glæde af strukturen. Vi mødtes på Skype, det kan blive en tradition, om ikke andet for stemmen. vi sendte film klistermærker breve m.m. han mærkede vi var der om end langt væk.
Lav en oplevelsesbog, hvor han kan tegne klistre sætte ind og kan vise til familien.
Udtænk om I kan ændre nogle ting på hans værelse, noget han selv kan være med at bestemme om
Du må ud og opsøge lokalområdet, der må være legestuer. Nu ved jeg ikke hvor I er, håber I kan gå frit omkring. de fleste kirker har mange bø'rneaktiviteter .musik, svømmehaller, biblioteker, zoo . Sæt dig i nærheden af andre børn.og voksne. du trænger jo også til nogen at snakke med.
Kan der etableres en vennekreds via din mands arbejde.
Det skal nok gå , han får det bedre. Jo gladere i bliver med harmoni , ro,glæde og oplevelser, jo gladere bliver han.
Når han siger i bare kan køre, skal han bekræftes I. Vi elsker dig, vi er dine forældre og vi passer altid på dig.
Håber du kan blive lidt inspireret, skriv igen hvis du vil have noget uddybet.
Rigtig meget held og lykke i det fremmede hvor det så end er.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk