Hej Gitte
Jeg har en meget indviklet situation
Jeg er gift og har to børn på 2011 og 2014 fra min mand.En lille lykkelig familie . Min mand har to andre børn hvor den ældste er 6 år.
Jeg har aldrig mødt hans børn fordi vores ægteskab har været fyld med udfordringer . Men idag er vi så lykkelige at det døden skiller os ad. Han fik sit første barn før vi blev gift og fik andet barn da vi i en periode var skilt .
Hverken mine børn og jeg har mødt hans to andre børn hvilket har altid været et problem når vi bærer emnet på banen . Eks kæresten kommer altid på banen med det mærkeligste grunde. Hun vil aldrig nogen sinde ha at jeg skal møde de børn . Nu er jeg kommet til det punkt at jeg tænker det er for meget og jeg ka ikke holde ud når min mand skal Over og se sine to børn mens ekskæresten er tilstede . Det ikke til at holde ud . Min psyke kan ikke holde det ud at han skal have samvær med sine børn plus eks kæresten selskab . Selvom min mand fortæller at det for børnenes skyld kan jeg ikke holde det ud . Mine to børn ved ikke at deres far har to andre børn som ikke har mig som mor . Jeg er i den situation at jeg ikke ved hvordan jeg skal fortælle min Søn på 4,5 at far har to andre børn end ham og hans lille søster . Hvordan skal jeg forklarer ham det? Ydeligere skal jeg møde min mands andre to børn- hvordan skal jeg agere ? Vil de ku lide mig selvom deres biomor har fortalt en hel del negative hændelser . Hjælp mig ... Min psyke ka ikke holde det ud længere .
Gittes svar
Kære Linas mor,
Tak for dit brev. Du har ret, det er en meget indviklet situation.
Jeg tænker, at det er en proces, som I nødvendigvis må tage fat på, I står i en situation, som er uholdbar på sigt. For det første er det vigtigt at du og din kæreste når hen til at kunne tale sammen om børnene og samværet, hvis I ikke kan det, ligger det jo som en skygge, som kan risikere at belaste jer hver især og forholdet til både din kærestes børn og jeres fælles børn.
Der er også det aspekt, at der kan være 'efterladenskaber' i jeres forhold efter de brug I har haft, som på sigt gør det vanskeligere at acceptere samværet, som det foregår nu.
Hvis I vil arbejde på jeres forhold sammen, skal jeres forhold og kommunikation styrkes væsentligt, så andre bio-mødre ikke kan kile sig ind imellem jer.
Jeg vil foreslå, at I henvender jer til kommunens familiehus eller PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning), for at få hjælp til hele familien.
Der er ikke noget enkelt svar på, hvordan du skal forklare din søn, at han har to andre halv-søskende og hvordan du skal agere i forhold til børnene, ud over, at jeg vil anbefale dig først og fremmest at tænke i de baner, at det handler om børnenes behov først og fremmest. Men da jeg ikke ved noget om nogle af børnene, er det næsten umuligt at svare på hvornår og hvordan børnene bør vide hvad osv.
Så jeg synes simpelthen at I har brug for en familieterapeut/-vejleder, som kan hjælpe og følge jer gennem en længere proces omkring disse spørgsmål.
Held og lykke med det!
Mange hilsener,
Gitte
Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"
Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk