"Skimmelost"
Hejsa Pia!
Jeg skriver til dig, fordi jeg er en af disse næsten evigt bekymrede gravide, som er bange for at skade mit barn, bange for at tabe det og bange for at det skal blive født med misdannelser. Derfor tænker jeg meget over hvad jeg ikke må spise!
Men for nogle uger siden (Jeg er 6+5 henne), inden jeg vidste at blåskimmel er bandlæyst, spiste jeg næsten en halv pakke MEGET moden Roquefort. Og nu har jeg SÅ dårlig samvittighed

( Jeg er bange for at den ene gang kan have gjort, at mit barn bliver ført med en hjerneskade eller andet grimt. Det er jo kun én gang det skal gå galt! Hvad siger du?
Og lige et bonusspørgsmål: Er det okay at spise madvarer med sprut i når man er ude? Altså fx. æblekage hvor der er lidt portvin og makroner i bunden eller is med fx. rom i? Jeg drikker SLET ikke alkohol her under min graviditet, og har heldigvis heller ikke drukket før jeg fandt ud af at jeg var blevet gravid. Alle siger til mig, at selvfølgelig må jeg gerne spise ting med lidt alkohol i, og jeg tror de har ret. Men HVIS nu!!
Jeg håber du kan bringe mine bekymrigner lidt til skamme!
Mange hilsner fra mig!
Pias svar
Hej mig.....hmmm,
Det frarådes gravide at spise skimmeloste pga. bakterien listeria monocytogenes. Gravide der inficeres med bakterien vil oftest få influenzasymptomer.
MEN lad os nu lige slå koldt vand i blodet: Masser af gravide har spist skimmelost under deres graviditet, og det er altså yderst sjældent, at der er sket noget ved det. Da du nu bliver så bekymret, vil det da være fint, hvis du ikke spiser mere af det, men lad være med at gå rundt og bekymre dig. Dit foster har brug for en mor, der er i godt humør, synger for det og er rolig (0:
Alkohol under graviditeten: Jeg ville holde mig helt fra det. En graviditet varer kun ni måneder og sammenlagt med perioden, hvor der ammes, er det vel muligt at udelade det fra sin kost.
Dertil kommer, igen, at når du nu har det med at bekymre dig, så lad være med at gøre de ting, hvor du bagefter får skrubler og dårlig samvittighed. Nyd din graviditet istedet - det er jo en fantastisk tid (0:
Venlig hilsen
Pia Birk