ErDuHerIkkeSnart skriver:
Kære du
Det er altid en svær besked at sluge, når der viser sig at være noget "galt". Det skal I give tid - og det er ok at være rigtig frustreret over uretfærdigheden.
Når dette er sagt (og det ligner ellers ikke mig at have ja-hat på i disse sammenhænge), er der flere positive ting ved det du skriver:
- I har før opnået graviditet, så noget fungerer. Endda hele tre gange på "kun" to år. Det betyder ikke at det ikke gør ligeså ondt at miste eller at have dårlig sædkvalitet, men blot at det ikke er helt håbløst.
- I ved nu hvad problemet er og dårlig sædkvalitet kan afhjælpes i behandling - det er faktisk noget af det de er rigtig gode til! Så der er hjælp at få!
Der er også nogle ubekendte i det du skriver, som jeg synes at I skal søge afklaring på:
- Normalt testes sæd af to/flere omgange, da det kan svinge med kvaliteten fra én prøve til en anden.
- Er du udredt for årsagen til de gentagende aborter? Din læge kan henvise til Rigshospitalets HAB-enhed efter tre på hinanden følgende aborter.
- Ventetiden afhænger helt og aldeles af hvilken behandlingsform I skal have og hvor I landet I bor. Hvis I skal direkte videre til ICSI skal det foregå på en offentlig fertilitetsklinik, men kan I "nøjes" med IUI kan I forsøge jer i det private med mulighed for kortere ventetid.
Skriv endelig hvis du har spørgsmål - og rigtig meget held og lykke med det hele!
Tusind tak for denne besked, det er så rart at høre at der os er lidt positiv ved vores situation, for jeg er helt blank på dette område, havde jo aldrig troet at det skulle blive et problem for os at få børn.
jeg kom til og se at jeg har skrevet 1 mill og det er ikke tilfældet, for på papiret står der < 1. Hvilket må være under 1 enkelt.
Ja vi har været gravide 3 gange, men første gang var da vi mødte hinanden for 7 år siden, og anden gang for ca 4 år siden, sidste gang er nok omkring 2 år siden, så der har enlig ikke været noget for nylig.
Jeg undrede mig os over at det kun blev testet en gang, men måske de vil teste nogle flere gange inden vi forhåbelig kommer i behandling?
Efter jeg mistede tredje gang blev jeg undersøgt, og der blev ikke fundet noget unormalt eller noget som skulle gøre at jeg ikke kan holde på en graviditet, så min læge mener at det er pga de dårlige sædceller.
Vi er blevet henvist til Aalborg, da de har lukket afdelingen i dronninglund - jeg er faktisk slet ikke klar over hvilke behandlingsmuligheder der er for os i vores situation, men har lidt et håb om IUI, men hvis der er størst chance ved det andet for os, er det selvfølgelig det vi skal.
Inderst inde er min største frygt nok at de ikke kan hjælpe os, og at vi skal bruge donor, for det er jeg slet ikke klar til.
Min kæreste er bodybuilder og har i nogle årrækker brug væksthomoner, hvilket jeg har læst utrolig meget dårligt om med hensyn til sædkvalitet, men vi har da et lille håb om at den bliver en lille smule bedre, når alt det skidt er helt ude af hans system.