Meget nedsat sædkvalitet??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.348 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. april 2016

Anonym trådstarter

Øv øvv - endelig fik vi testet min kærestes sædkvalitet og resultatet er forfærdeligt, under 1 mill og ingen bevægelighed. jeg var ved hos egen læge igår for at meddele ham om resultatet, og få sendt en henvisning til fertilitets behandling, og nu skulle vi gerne få brev fra dem inden 14 dage. Vi er et ungt par, jeg er 24 og min kæreste 30 år - vi har ingen børn i forvejen, og har prøvet at blive gravide i omkring 2 år nu - det er lykkes os og blive tre gange men endt ud i ufrivillig abort.

Vil så gerne høre om andre her inde har erfaringer med så dårlig sædkvalitet?

hvor lang tids ventetid kan der være før man kommer i behandling?

og kan vi risikerer at de ikke vil hjælpe os nu hvor sædkvaliteten er så dårlig?

Håber nogen kan hjælpe mig lidt.

kram fra mig

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. april 2016

ErDuHerIkkeSnart

Kære du

Det er altid en svær besked at sluge, når der viser sig at være noget "galt". Det skal I give tid - og det er ok at være rigtig frustreret over uretfærdigheden.

Når dette er sagt (og det ligner ellers ikke mig at have ja-hat på i disse sammenhænge), er der flere positive ting ved det du skriver:

- I har før opnået graviditet, så noget fungerer. Endda hele tre gange på "kun" to år. Det betyder ikke at det ikke gør ligeså ondt at miste eller at have dårlig sædkvalitet, men blot at det ikke er helt håbløst.

- I ved nu hvad problemet er og dårlig sædkvalitet kan afhjælpes i behandling - det er faktisk noget af det de er rigtig gode til! Så der er hjælp at få!

Der er også nogle ubekendte i det du skriver, som jeg synes at I skal søge afklaring på:

- Normalt testes sæd af to/flere omgange, da det kan svinge med kvaliteten fra én prøve til en anden.

- Er du udredt for årsagen til de gentagende aborter? Din læge kan henvise til Rigshospitalets HAB-enhed efter tre på hinanden følgende aborter.

- Ventetiden afhænger helt og aldeles af hvilken behandlingsform I skal have og hvor I landet I bor. Hvis I skal direkte videre til ICSI skal det foregå på en offentlig fertilitetsklinik, men kan I "nøjes" med IUI kan I forsøge jer i det private med mulighed for kortere ventetid.

Skriv endelig hvis du har spørgsmål - og rigtig meget held og lykke med det hele!

Anmeld Citér

6. april 2016

esioul

Anonym skriver:

Øv øvv - endelig fik vi testet min kærestes sædkvalitet og resultatet er forfærdeligt, under 1 mill og ingen bevægelighed. jeg var ved hos egen læge igår for at meddele ham om resultatet, og få sendt en henvisning til fertilitets behandling, og nu skulle vi gerne få brev fra dem inden 14 dage. Vi er et ungt par, jeg er 24 og min kæreste 30 år - vi har ingen børn i forvejen, og har prøvet at blive gravide i omkring 2 år nu - det er lykkes os og blive tre gange men endt ud i ufrivillig abort.

Vil så gerne høre om andre her inde har erfaringer med så dårlig sædkvalitet?

hvor lang tids ventetid kan der være før man kommer i behandling?

og kan vi risikerer at de ikke vil hjælpe os nu hvor sædkvaliteten er så dårlig?

Håber nogen kan hjælpe mig lidt.

kram fra mig

Skal prøven gentages efter nogle måneder?

Altså... Det ser ikke godt ud hvis der slet ikke er bevægelighed. 

Jeg tror, hvis ikke der er noget at komme efter at i skal tænke donor. 

Jeg ved du har været gravid, så der må jo være noget liv i sædcellerne. Jeg vil kræve en prøve igen og se om den viser det samme. 

Anmeld Citér

6. april 2016

MorTilN

Min kæreste har nedsat kvalitet vi ved ikke hvor meget det har min læge ikke ville give et tal på

Vi har blev henvist mellem jul og nytår og vi skal til 1. Samtale og ivf/icsi infomøde icsi maj

Anmeld Citér

6. april 2016

Soeholt

Det er en hård besked at få. Min kæreste og jeg er fik samme besked for snart 8 mdr siden. Vi fik efterfølgende en henvisning til fertalitetsklinikken lygten. Her fik vi taget endnu en sædprøve som viste 1 mil sædceller. Vi fik at vide at vi blev henvist til Riget til reagensglas behandling grundet den nedsatte kvalitet, men at vi i ventetiden kunne prøve at få inseminering. Fornyeligt fik vi så brev fra Hvidovre fertalitetsklinik hvor vi skulle aflevere endnu en prøve. Når de har modtaget prøven kan der gå fra 2-7 mdr før vi får første behandling. Vi fik første inseminering D 26/3 og skal derfor snart teste! Vi håber på at det er lykkedes trods svære odds. Jeg håber det bedste for jer begge. 

Anmeld Citér

7. april 2016

Anonym trådstarter

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Kære du

Det er altid en svær besked at sluge, når der viser sig at være noget "galt". Det skal I give tid - og det er ok at være rigtig frustreret over uretfærdigheden.

Når dette er sagt (og det ligner ellers ikke mig at have ja-hat på i disse sammenhænge), er der flere positive ting ved det du skriver:

- I har før opnået graviditet, så noget fungerer. Endda hele tre gange på "kun" to år. Det betyder ikke at det ikke gør ligeså ondt at miste eller at have dårlig sædkvalitet, men blot at det ikke er helt håbløst.

- I ved nu hvad problemet er og dårlig sædkvalitet kan afhjælpes i behandling - det er faktisk noget af det de er rigtig gode til! Så der er hjælp at få!

Der er også nogle ubekendte i det du skriver, som jeg synes at I skal søge afklaring på:

- Normalt testes sæd af to/flere omgange, da det kan svinge med kvaliteten fra én prøve til en anden.

- Er du udredt for årsagen til de gentagende aborter? Din læge kan henvise til Rigshospitalets HAB-enhed efter tre på hinanden følgende aborter.

- Ventetiden afhænger helt og aldeles af hvilken behandlingsform I skal have og hvor I landet I bor. Hvis I skal direkte videre til ICSI skal det foregå på en offentlig fertilitetsklinik, men kan I "nøjes" med IUI kan I forsøge jer i det private med mulighed for kortere ventetid.

Skriv endelig hvis du har spørgsmål - og rigtig meget held og lykke med det hele!

Tusind tak for denne besked, det er så rart at høre at der os er lidt positiv ved vores situation, for jeg er helt blank på dette område, havde jo aldrig troet at det skulle blive et problem for os at få børn.

jeg kom til og se at jeg har skrevet 1 mill og det er ikke tilfældet, for på papiret står der < 1. Hvilket må være under 1 enkelt. 

Ja vi har været gravide 3 gange, men første gang var da vi mødte hinanden for 7 år siden, og anden gang for ca 4 år siden, sidste gang er nok omkring 2 år siden, så der har enlig ikke været noget for nylig. 

Jeg undrede mig os over at det kun blev testet en gang, men måske de vil teste nogle flere gange inden vi forhåbelig kommer i behandling? 

Efter jeg mistede tredje gang blev jeg undersøgt, og der blev ikke fundet noget unormalt eller noget som skulle gøre at jeg ikke kan holde på en graviditet, så min læge mener at det er pga de dårlige sædceller. 

Vi er blevet henvist til Aalborg, da de har lukket afdelingen i dronninglund - jeg er faktisk slet ikke klar over hvilke behandlingsmuligheder der er for os i vores situation, men har lidt et håb om IUI, men hvis der er størst chance ved det andet for os, er det selvfølgelig det vi skal. 

Inderst inde er min største frygt nok at de ikke kan hjælpe os, og at vi skal bruge donor, for det er jeg slet ikke klar til. 

Min kæreste er bodybuilder og har i nogle årrækker brug væksthomoner, hvilket jeg har læst utrolig meget dårligt om med hensyn til sædkvalitet, men vi har da et lille håb om at den bliver en lille smule bedre, når alt det skidt er helt ude af hans system. 

Anmeld Citér

7. april 2016

Anonym trådstarter

esioul skriver:

Skal prøven gentages efter nogle måneder?

Altså... Det ser ikke godt ud hvis der slet ikke er bevægelighed. 

Jeg tror, hvis ikke der er noget at komme efter at i skal tænke donor. 

Jeg ved du har været gravid, så der må jo være noget liv i sædcellerne. Jeg vil kræve en prøve igen og se om den viser det samme. 

Jeg går ud fra at de tager nogle flere prøver når vi bliver indkaldt til samtale. 

Jeg er på ingen måde klar til donor, og tror heller aldrig at jeg bliver det, uanset hvor gerne jeg vil være gravid og ha mit eget barn. Virker det på ingen måder rigtigt for mig at en anden skulle være biologisk far for vores barn - så den er udelukket. 

Ja der har været noget liv, og vil helt sikkert kræve flere test, hvis de ikke selv foreslår det. Min læge sagde os at det kan svinge meget, og at der kan være flere årsager til at denne test var så markant dårlig. 

Anmeld Citér

7. april 2016

Anonym trådstarter

Viventerpådig skriver:

Min kæreste har nedsat kvalitet vi ved ikke hvor meget det har min læge ikke ville give et tal på

Vi har blev henvist mellem jul og nytår og vi skal til 1. Samtale og ivf/icsi infomøde icsi maj

Åhh det er godt lang ventetid.

kan i ikke få nogle tal, eller er i ikke interesseret i at vide det? 

Jeg håber alt det bedste for jer, og krydser mine fingre for at det lykkes for jer med det samme. 

Nu er der jo ikke længe til at i skal igang

Anmeld Citér

7. april 2016

Anonym trådstarter

Soeholt skriver:

Det er en hård besked at få. Min kæreste og jeg er fik samme besked for snart 8 mdr siden. Vi fik efterfølgende en henvisning til fertalitetsklinikken lygten. Her fik vi taget endnu en sædprøve som viste 1 mil sædceller. Vi fik at vide at vi blev henvist til Riget til reagensglas behandling grundet den nedsatte kvalitet, men at vi i ventetiden kunne prøve at få inseminering. Fornyeligt fik vi så brev fra Hvidovre fertalitetsklinik hvor vi skulle aflevere endnu en prøve. Når de har modtaget prøven kan der gå fra 2-7 mdr før vi får første behandling. Vi fik første inseminering D 26/3 og skal derfor snart teste! Vi håber på at det er lykkedes trods svære odds. Jeg håber det bedste for jer begge. 

Ja det er godt nok noget af et slag i hovedet syntes jeg

jeg håber godt nok os at de tager nogle flere sæd prøver når vi kommer til samtale. For man kan jo ikke helt regne med bare en. Kom til og se at jeg har skrevet forkert, min kærestes sædprøver viste ikke 1 mill men < 1, hvilket må være under 1 enkelt.

puuha der er godt nok lang ventetid, lyder det til, men hvor er det dog fint at i blev tilbudt inseminering i ventetiden, så føler man jo ikke at man står helt stille, men st der sker noget i ventetiden, og at man får brugt de muligheder man har, det vil jeg helt sikkert høre om vi osse kan, hvis vi kommer i samme situation som jeg med ventetid osv. 

Ej hvor spændende, jeg krydser alt hvad jeg kan for to fede streger denne gang. Og ellers skal det nok lykkes jer når i kommer igang med alt det andet. Jeg håber på alt det bedste for jer

Anmeld Citér

7. april 2016

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Tusind tak for denne besked, det er så rart at høre at der os er lidt positiv ved vores situation, for jeg er helt blank på dette område, havde jo aldrig troet at det skulle blive et problem for os at få børn.

jeg kom til og se at jeg har skrevet 1 mill og det er ikke tilfældet, for på papiret står der < 1. Hvilket må være under 1 enkelt. 

Ja vi har været gravide 3 gange, men første gang var da vi mødte hinanden for 7 år siden, og anden gang for ca 4 år siden, sidste gang er nok omkring 2 år siden, så der har enlig ikke været noget for nylig. 

Jeg undrede mig os over at det kun blev testet en gang, men måske de vil teste nogle flere gange inden vi forhåbelig kommer i behandling? 

Efter jeg mistede tredje gang blev jeg undersøgt, og der blev ikke fundet noget unormalt eller noget som skulle gøre at jeg ikke kan holde på en graviditet, så min læge mener at det er pga de dårlige sædceller. 

Vi er blevet henvist til Aalborg, da de har lukket afdelingen i dronninglund - jeg er faktisk slet ikke klar over hvilke behandlingsmuligheder der er for os i vores situation, men har lidt et håb om IUI, men hvis der er størst chance ved det andet for os, er det selvfølgelig det vi skal. 

Inderst inde er min største frygt nok at de ikke kan hjælpe os, og at vi skal bruge donor, for det er jeg slet ikke klar til. 

Min kæreste er bodybuilder og har i nogle årrækker brug væksthomoner, hvilket jeg har læst utrolig meget dårligt om med hensyn til sædkvalitet, men vi har da et lille håb om at den bliver en lille smule bedre, når alt det skidt er helt ude af hans system. 

Det er en hård én at skulle forholde sig til - og netop fordi fertililtetsbehandling og ventetid går hånd i hånder mit råd til dig at I ikke forsøger at planlægge eller træffe beslutninger på forhånd. Det er helt ok at du ikke kan se dig selv i et donorforløb (det har jeg heller aldrig kunne) - men der er milevidt før I kommer dertil og den beslutning skal på ingen måder træffes nu.

Jeg ville oplyse fertilitetsklinikken om din kærestes fortid og spille med åbne kort i håbet om at de så bedst muligt kunne hjælpe jer. Samtidig ville jeg se på hans nuværende livsstil  (overtræning, rygning, for meget "varme" - alt sammen noget som kan forringe kvaliteten). Og ja, så sikre at sæden blev testet igen.

IUI behandling er selvfølgelig en væsentlig mindre belastende behandling end ICSI, men dette kan kun den behandlende læge vurdere. Ved IUI kan man "oprense" sæden forud for insemination, hvorimod man ved ICSI kan tage blot en enkelt sædcelle og microinseminere et æg taget ud fra dine æggestokke.

Men ja... ventetid komme I næppe udenom. Før behandling, efter behandling og mellem dem. Det kan være benhårdt - sørg for at tale med nogen I er tætte med - og hold ud! De bedste tanker til jer!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.