Barsel, hvornår? Ekstra SU??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.845 visninger
10 svar
0 synes godt om
4. april 2016

Anonym trådstarter

Hej alle 

To ting: 

1: Hvornår kan jeg tidligst gå på barsel? Jeg er sygepleje studerende og er færdig med min sidste praktik 30/6 derefter har jeg sommerferie i 2 måneder, altså indtil august og har termin 4/11. 

Skal jeg så stoppe til sommerferien?? Det må jeg vel skulle. Ellers starter jeg jo op igen og kan alligevel ikke tage et modul færdigt (det varer 10 uger). 

Jeg har søgt og søgt på nettet, men jeg synes ikke jeg kan finde det nogen steder! 

2: kan jeg få ekstra SU-lån når jeg går på barsel?? Jeg synes det er svært at kringle de regler, som står på SU.dk! Hvordan skal jeg gøre, for at få flest muligt penge udbetalt under min barsel? For en almindelig SU og SU-lån er jo ingenting når man går hjemme på barsel og har fået en lille baby. 

Håber virkelig nogen kan hjælpe!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2016

A. Nonymsen

Anonym skriver:

Hej alle 

To ting: 

1: Hvornår kan jeg tidligst gå på barsel? Jeg er sygepleje studerende og er færdig med min sidste praktik 30/6 derefter har jeg sommerferie i 2 måneder, altså indtil august og har termin 4/11. 

Skal jeg så stoppe til sommerferien?? Det må jeg vel skulle. Ellers starter jeg jo op igen og kan alligevel ikke tage et modul færdigt (det varer 10 uger). 

Jeg har søgt og søgt på nettet, men jeg synes ikke jeg kan finde det nogen steder! 

2: kan jeg få ekstra SU-lån når jeg går på barsel?? Jeg synes det er svært at kringle de regler, som står på SU.dk! Hvordan skal jeg gøre, for at få flest muligt penge udbetalt under min barsel? For en almindelig SU og SU-lån er jo ingenting når man går hjemme på barsel og har fået en lille baby. 

Når du er på su får du kun 12 ekstra su klip, hvad du gør med dem er op til dig. 

Hvis du skal have mest muligt udbetalt skal du fortsætte dit studie med baby, så kan du modtage alm su klip plus dit fødsels klip (mix klip) 

jeg er selv på barsel på su, får mindre su end før da man af underlige årsager ikke kan få forsørger tillæg eller det ekstra su lån på fødsels klip. 

Mht hvornår du går fra, er jeg ikke helt med på hvordan det fungere med moduler, men altså når du går fra, kan du holde 12 måneders barsel. Hvis du vender tilbage til studiet før kan du få dobbelt klip i nogle måneder. Jeg holder f.eks 10 måneders barsel det passer med semestrene, så får 10 måneders fødsels klip (ca 5200 udetalt) når jeg så starter op igen kommer jeg til at få alm su igen, og har to fødselsklip til gode som jeg får udbetalt oven i min alm su de første måneder tilbage på studiet. 

Giver det mening? Det er svært at forklare på skrift

Anmeld Citér

4. april 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria

Du kan tidligest få udbetalt de ekstra klip 2 måneder før termin, men så vil du så også kun have 10 måneders ekstra klip i den anden ende. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis ikke noget problem, da du så løber ind i endnu en sommerferie, men du risikerer at løbe tør for SU-klip på længere sigt. 

Bedste måned for at få mere udbetalt er ved at være studieaktiv under barsel eller kun tage 6 måneder med dobbelt klip og så ellers starte op igen på studiet. 

Anmeld Citér

4. april 2016

Sandratoft

Anonym skriver:

Hej alle 

To ting: 

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at nå det sidste modul efter sommerferien Er det praktik eller skole?

Anmeld Citér

5. april 2016

Anonym trådstarter

Sandratoft skriver:

Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at nå det sidste modul efter sommerferien Er det praktik eller skole?

Det er skole. Hvorfor ville du det? 

Anmeld Citér

5. april 2016

Sandratoft

Anonym skriver:

Det er skole. Hvorfor ville du det? 

Så du ikke brugte nogen barselsklip inden fødslen og derved havde mest mulig tid og penge med dit barn

Anmeld Citér

7. april 2016

Anonym trådstarter

Sandratoft skriver:

Så du ikke brugte nogen barselsklip inden fødslen og derved havde mest mulig tid og penge med dit barn

Når ja. For klippene starter vel allerede når jeg går på barsel? Så hvis jeg går fra 3 måneder før fødslen, så har jeg kun 9 barselsklip tilbage efter fødslen og derved kun 9 måneder hvor jeg kan gå hjemme, ikke?? 

Anmeld Citér

7. april 2016

Sandratoft

Anonym skriver:

Når ja. For klippene starter vel allerede når jeg går på barsel? Så hvis jeg går fra 3 måneder før fødslen, så har jeg kun 9 barselsklip tilbage efter fødslen og derved kun 9 måneder hvor jeg kan gå hjemme, ikke?? 

Lige præcis

Anmeld Citér

7. april 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Jep, bortset fra at du ikke kan fra 3 måneder før

Anmeld Citér

8. april 2016

Anonym trådstarter

Astoria skriver:

Jep, bortset fra at du ikke kan fra 3 måneder før

Hvornår kan jeg så?? Jeg starter i skole igen i slutningen af august og har termin 14/3. 

Kan slet ikke finde noget nogen steder om hvornår jeg kan gå på barsel som studerende :/ 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.