Lidt baggrundsviden inden spørgsmål.
jeg hedder tanja
jeg er 24 år gammel
har en datter på 3 år
jeg er ryger, men er ved at søge hjælp til at stoppe.
min vægt er 78 kg.
1,61 høj.
min kæreste er 28 år.
fik en frivillig abort udskrabning 2014 hvor jeg samme dag får sat en spiral op.
min kæreste som ikke er far til min datter, har selv en pige på 5 år.
vi har de sidste 7 mdr. forsøgt med at få et barn, jeg fik fjernet min spiral i september 2015 og har lige siden prøvet... jeg holder øje med min æl og omkring æl får jeg kramper i underlivet og ømme bryster...
min spørgsmål..
1. kan jeg måske ikke blive gravid igen efter udskrabning?
2. hvor kort tid efter spiralen er fjernet kan man blive gravid?
3. vi har begge børn, men er det forsent i vores alder nu?
4. hvor længe skal jeg vente før jeg søger hjælp ved lægen og hvilken hjælp man vi få tilbud?
hilsen den bekymrende mor 
Sonjas svar
Kære Tanja,
Tak for din besked. Jeg kan ikke læse ud fra din besked, om du har regelmæssig menstruation...
Det at du har fået foretaget en udskrabningen, betyder ikke, at du ikke kan blive gravid igen.
Man kan som udgangspunkt blive gravid ved første ægløsning, når man har få fjernet sin spiral.
I er bestemt ikke for gamle til at forsøge at blive gravide. Du er 24 år, så det er den helt rigtige tid at forsøge at blive gravide på.
Med hensyn til at få hjælp til udredning for manglende graviditet, så synes jeg, at det er meget forskelligt hvor hurtigt ens egen læge, er villig til at hjælpe. Nogle vil allerede starte, når I har prøvet et ½ år, og andre 1 år. Men synes helt klart, at du skal tage en snak med din læge.
Men som som du skriver, så er det en rigtig god idé at stoppe med ryge. Rygning påvirker nemlig frugtbarheden, og mindsker chancen for, at det befrugtede æg sætter sig fast. Derudover har du også et forhøjet bmi - det kan desværre også have en betydning. Man øger virkelig sine chancer for en graviditet hvis man kan tage sig 10% af sin vægt.
Jeg ved godt, at det bliver rigtig hårdt, både at skulle stoppe med at ryge og samtidig tabe sig, men med små skridt, er jeg sikker på, at det nok skal lykkes!
Kærlig hilsen,
Jordemoder Sonja
Sonja er uddannet jordemoder og vil besvare spørgsmål omkring graviditet og fødsel samt spørgsmål omkring den første tid efter fødslen. Hos Sonja kan du få råd og vejledning, så du kan føle dig tryg i din graviditet og klar til din fødsel.
Se Sonjas hjemmeside: DenGodeBarsel.dk