Når de ikke vil.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

776 visninger
6 svar
4 synes godt om
2. april 2016

Anonym trådstarter

Jeg har en datter, som er mere eller mindre en mini-me. Kærlig, omsorgsfuld, lettere sensitiv og empatisk, men også stædig som et æsel (!!) og temperamentsfuld.

Og jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre, når hun ikke hører efter. Min søn er en anden snak - jeg kan præsentere ham for en mulig konsekvens "hvis ikke" eller aflede ham, og så hører han efter. Men vil hun ikke noget, så holder hun stædigt fast.

Fx i eftermiddag. Børnene blev bedt om at rydde op på deres værelser. Da jeg kom op til hende, var hun ikke begyndt og nægtede at gøre det. Forklarede hende pænt om, at vi hjælper hinanden herhjemme, og derfor måtte man også rydde op efter sig. Men hun blev fuldstændig hysterisk (forstå mig ret, bryder mig ikke om det ord egentlig) og nægtede. Men hvad så? Så kan jeg fx udelukke et privilegier hvis ikke hun gør det, men hun er ligeglad med konsekvensen. Og så står jeg i sidste ende i en situation at der er en konsekvens, men der er stadig ikke ryddet op på værelset. Jeg kan jo ikke fysisk tvinge hende til at rydde op.

Lige som hvis vi går hjem fra BH og hun nægter at gå. Så er der bare ikke noget at rafle om, uanset hvordan jeg enten afleder, forsøger at gøre situationen positiv eller konsekvens-handler. Hun går IKKE et skridt længere. Og kan jo ikke stå det hele dagen, når jeg har lillebror med, og går ikke bare fra hende på en befærdet vej.

Så ja. Lige min stædighed ærgrer det mig hun har arvet  hvordan får jeg hende til at gøre noget hun SKAL, når intet tilsyneladende virker? 

 

Hun et 4.5 år gammel og jeg er klar over, at modstanden er en naturlig del af alderen. Det et fair, og vi taler rigtig godt sammen om følelser og den slags og bruger meget anerkendelse. Men almindeligt eller ej, skal hun jo ikke kunne sno sig uden om uønskede aktiviteter med stædigheden

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2016

Benjamins'mor

Anonym skriver:

Jeg har en datter, som er mere eller mindre en mini-me. Kærlig, omsorgsfuld, lettere sensitiv og empatisk, men også stædig som et æsel (!!) og temperamentsfuld.

Og jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre, når hun ikke hører efter. Min søn er en anden snak - jeg kan præsentere ham for en mulig konsekvens "hvis ikke" eller aflede ham, og så hører han efter. Men vil hun ikke noget, så holder hun stædigt fast.

Fx i eftermiddag. Børnene blev bedt om at rydde op på deres værelser. Da jeg kom op til hende, var hun ikke begyndt og nægtede at gøre det. Forklarede hende pænt om, at vi hjælper hinanden herhjemme, og derfor måtte man også rydde op efter sig. Men hun blev fuldstændig hysterisk (forstå mig ret, bryder mig ikke om det ord egentlig) og nægtede. Men hvad så? Så kan jeg fx udelukke et privilegier hvis ikke hun gør det, men hun er ligeglad med konsekvensen. Og så står jeg i sidste ende i en situation at der er en konsekvens, men der er stadig ikke ryddet op på værelset. Jeg kan jo ikke fysisk tvinge hende til at rydde op.

Lige som hvis vi går hjem fra BH og hun nægter at gå. Så er der bare ikke noget at rafle om, uanset hvordan jeg enten afleder, forsøger at gøre situationen positiv eller konsekvens-handler. Hun går IKKE et skridt længere. Og kan jo ikke stå det hele dagen, når jeg har lillebror med, og går ikke bare fra hende på en befærdet vej.

Så ja. Lige min stædighed ærgrer det mig hun har arvet  hvordan får jeg hende til at gøre noget hun SKAL, når intet tilsyneladende virker? 

 

Hun et 4.5 år gammel og jeg er klar over, at modstanden er en naturlig del af alderen. Det et fair, og vi taler rigtig godt sammen om følelser og den slags og bruger meget anerkendelse. Men almindeligt eller ej, skal hun jo ikke kunne sno sig uden om uønskede aktiviteter med stædigheden



Jeg vil næsten vove at påstå det er en fase hun går igennem ligenu, min søn er lige blevet 5 år, og han er lige kommet ud af sådan en fase. Altså stortset alt du skriver passede på ham. 

Lige meget hvad man bad ham om, så blev det ikke gjort hvis han ikke gad. 

Og gad han ikke gå længere, så kom vi ikke længere, medmindre man skulle lokke med ting (hvilket jeg ikke vil). 

Anmeld Citér

2. april 2016

Mor1986

Anonym skriver:

Jeg har en datter, som er mere eller mindre en mini-me. Kærlig, omsorgsfuld, lettere sensitiv og empatisk, men også stædig som et æsel (!!) og temperamentsfuld.

Og jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre, når hun ikke hører efter. Min søn er en anden snak - jeg kan præsentere ham for en mulig konsekvens "hvis ikke" eller aflede ham, og så hører han efter. Men vil hun ikke noget, så holder hun stædigt fast.

Fx i eftermiddag. Børnene blev bedt om at rydde op på deres værelser. Da jeg kom op til hende, var hun ikke begyndt og nægtede at gøre det. Forklarede hende pænt om, at vi hjælper hinanden herhjemme, og derfor måtte man også rydde op efter sig. Men hun blev fuldstændig hysterisk (forstå mig ret, bryder mig ikke om det ord egentlig) og nægtede. Men hvad så? Så kan jeg fx udelukke et privilegier hvis ikke hun gør det, men hun er ligeglad med konsekvensen. Og så står jeg i sidste ende i en situation at der er en konsekvens, men der er stadig ikke ryddet op på værelset. Jeg kan jo ikke fysisk tvinge hende til at rydde op.

Lige som hvis vi går hjem fra BH og hun nægter at gå. Så er der bare ikke noget at rafle om, uanset hvordan jeg enten afleder, forsøger at gøre situationen positiv eller konsekvens-handler. Hun går IKKE et skridt længere. Og kan jo ikke stå det hele dagen, når jeg har lillebror med, og går ikke bare fra hende på en befærdet vej.

Så ja. Lige min stædighed ærgrer det mig hun har arvet  hvordan får jeg hende til at gøre noget hun SKAL, når intet tilsyneladende virker? 

 

Hun et 4.5 år gammel og jeg er klar over, at modstanden er en naturlig del af alderen. Det et fair, og vi taler rigtig godt sammen om følelser og den slags og bruger meget anerkendelse. Men almindeligt eller ej, skal hun jo ikke kunne sno sig uden om uønskede aktiviteter med stædigheden



Vores datter bliver 4 til juni. Og er stædigheden selv. Den med konsekvenser virker Heller ikke her. Hvis jeg feks sagde så går mor bare, så ville hun vælge at gå den modsatte vej. Indtil for få mdr siden kunne jeg bare løfte hende med mig. Men jeg er høj gravid og det er derfor umuligt. Og det er skide frusterende. 

Desværre ingen gode råd fra mig, kun et du er ikke alene 

Anmeld Citér

3. april 2016

serinasmor

Anonym skriver:

Jeg har en datter, som er mere eller mindre en mini-me. Kærlig, omsorgsfuld, lettere sensitiv og empatisk, men også stædig som et æsel (!!) og temperamentsfuld.

Og jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre, når hun ikke hører efter. Min søn er en anden snak - jeg kan præsentere ham for en mulig konsekvens "hvis ikke" eller aflede ham, og så hører han efter. Men vil hun ikke noget, så holder hun stædigt fast.

Fx i eftermiddag. Børnene blev bedt om at rydde op på deres værelser. Da jeg kom op til hende, var hun ikke begyndt og nægtede at gøre det. Forklarede hende pænt om, at vi hjælper hinanden herhjemme, og derfor måtte man også rydde op efter sig. Men hun blev fuldstændig hysterisk (forstå mig ret, bryder mig ikke om det ord egentlig) og nægtede. Men hvad så? Så kan jeg fx udelukke et privilegier hvis ikke hun gør det, men hun er ligeglad med konsekvensen. Og så står jeg i sidste ende i en situation at der er en konsekvens, men der er stadig ikke ryddet op på værelset. Jeg kan jo ikke fysisk tvinge hende til at rydde op.

Lige som hvis vi går hjem fra BH og hun nægter at gå. Så er der bare ikke noget at rafle om, uanset hvordan jeg enten afleder, forsøger at gøre situationen positiv eller konsekvens-handler. Hun går IKKE et skridt længere. Og kan jo ikke stå det hele dagen, når jeg har lillebror med, og går ikke bare fra hende på en befærdet vej.

Så ja. Lige min stædighed ærgrer det mig hun har arvet  hvordan får jeg hende til at gøre noget hun SKAL, når intet tilsyneladende virker? 

 

Hun et 4.5 år gammel og jeg er klar over, at modstanden er en naturlig del af alderen. Det et fair, og vi taler rigtig godt sammen om følelser og den slags og bruger meget anerkendelse. Men almindeligt eller ej, skal hun jo ikke kunne sno sig uden om uønskede aktiviteter med stædigheden



Vi har været der og er der til tider stadig ... Men det er i perioder..

Frøken herhjemme har nægtet at gå et skridt videre hvis vi skulle holde i hånden - hun var løbet fra mig ugen forinden, så det skulle hun!  Så vi stod stille i 20 minutter før hun overgav sig og surmulede hele vejen hjem. Havde det taget en time så var vi bare kommet en time senere hjem ...  Og så havde hun ikke nået at lege inden aftensmaden.

Generelt er hun god til at rydde op, men her kommer stædigheden også til udtryk til tider...

Hvis hun nægter at rydde op så har vi altid fortalt hende at vi kommer med en sort sæk til legetøjet, for så kan hun jo ikke ville beholde det. Legetøjet vil blive givet til børn der ikke har noget legetøj. Det har altid sat skub i hende... Så det har aldrig været nødvendigt at gøre det. Men jeg ville ikke tøve, hvis det blev nødvendigt. 

For mig at se skal konsekvensen passe til udfordringen. Det hjælper ikke på en 4-5årig at sige: så er der ingen fjernsyn i en uge (med mindre udfordringen har noget med fjernsynet at gøre). Det vil heller ikke have nogen effekt at tage godnathistorien eller fredagsslikket med mindre det er om 2 minutter....

 

Anmeld Citér

3. april 2016

lineog4

Anonym skriver:

Jeg har en datter, som er mere eller mindre en mini-me. Kærlig, omsorgsfuld, lettere sensitiv og empatisk, men også stædig som et æsel (!!) og temperamentsfuld.

Og jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre, når hun ikke hører efter. Min søn er en anden snak - jeg kan præsentere ham for en mulig konsekvens "hvis ikke" eller aflede ham, og så hører han efter. Men vil hun ikke noget, så holder hun stædigt fast.

Fx i eftermiddag. Børnene blev bedt om at rydde op på deres værelser. Da jeg kom op til hende, var hun ikke begyndt og nægtede at gøre det. Forklarede hende pænt om, at vi hjælper hinanden herhjemme, og derfor måtte man også rydde op efter sig. Men hun blev fuldstændig hysterisk (forstå mig ret, bryder mig ikke om det ord egentlig) og nægtede. Men hvad så? Så kan jeg fx udelukke et privilegier hvis ikke hun gør det, men hun er ligeglad med konsekvensen. Og så står jeg i sidste ende i en situation at der er en konsekvens, men der er stadig ikke ryddet op på værelset. Jeg kan jo ikke fysisk tvinge hende til at rydde op.

Lige som hvis vi går hjem fra BH og hun nægter at gå. Så er der bare ikke noget at rafle om, uanset hvordan jeg enten afleder, forsøger at gøre situationen positiv eller konsekvens-handler. Hun går IKKE et skridt længere. Og kan jo ikke stå det hele dagen, når jeg har lillebror med, og går ikke bare fra hende på en befærdet vej.

Så ja. Lige min stædighed ærgrer det mig hun har arvet  hvordan får jeg hende til at gøre noget hun SKAL, når intet tilsyneladende virker? 

 

Hun et 4.5 år gammel og jeg er klar over, at modstanden er en naturlig del af alderen. Det et fair, og vi taler rigtig godt sammen om følelser og den slags og bruger meget anerkendelse. Men almindeligt eller ej, skal hun jo ikke kunne sno sig uden om uønskede aktiviteter med stædigheden



Mine børn er nok lidt langsomme, men ingen af dem har kunne overskue at rydde op på værelser helt alene - jeg er altid med i processen (og stadigvæk nu de mindste er 5 og 8). Nå men det var et sidespring. 

Jeg er jo den lidt mærkelige modsatte type, jeg synes man belønner den gode handling frem for at straffe den dårlige. Dvs. Jeg tager ikke noget fra mine børn når de handler dumt eller nægter at handle, men jeg kan derimod lave en indsats om at ændre en dårlig vane med positiv tilkendegivelse. 

I din fortælling ville jeg sætte fokus på gåturen hjem fra børnehave og ikke oprydningen som det første, af den simple grund at det sætter dig som voksen skakmat der på vejen, mens et rodet værelse bare er et rodet værelse.

så ville jeg lave et fint lille stjernekort for fx 2 uger, sammen få lavet en sætning alla: jeg kan godt gå hjem fra børnehave. Og hver gang hun kan får hun en stjerne, klarer hun alle dage så har I sammen lavet en præmie - for os har præmierne altid være gratis glæder, fx pyjamas aften med mor og far uden de andre søskende, men det kan også være en lille ting. Så skaber man vaner og man guider til succes. Ideen er at jeg tror alle børn helst vil lykkes, men de skal bare hjælpes.

og mens jeg skriver det her, husker jeg det pludselig selv så mine stakkels drenge får nu er stjernekort om oprydning så vi kan få skabt en vane 

Anmeld Citér

5. april 2016

Rsa



Jeg har en datter, som er mere eller mindre en mini-me. Kærlig, omsorgsfuld, lettere sensitiv og empatisk, men også stædig som et æsel (!!) og temperamentsfuld.

Og jeg er i tvivl om, hvad jeg skal gøre, når hun ikke hører efter. Min søn er en anden snak - jeg kan præsentere ham for en mulig konsekvens "hvis ikke" eller aflede ham, og så hører han efter. Men vil hun ikke noget, så holder hun stædigt fast.

Fx i eftermiddag. Børnene blev bedt om at rydde op på deres værelser. Da jeg kom op til hende, var hun ikke begyndt og nægtede at gøre det. Forklarede hende pænt om, at vi hjælper hinanden herhjemme, og derfor måtte man også rydde op efter sig. Men hun blev fuldstændig hysterisk (forstå mig ret, bryder mig ikke om det ord egentlig) og nægtede. Men hvad så? Så kan jeg fx udelukke et privilegier hvis ikke hun gør det, men hun er ligeglad med konsekvensen. Og så står jeg i sidste ende i en situation at der er en konsekvens, men der er stadig ikke ryddet op på værelset. Jeg kan jo ikke fysisk tvinge hende til at rydde op.

Lige som hvis vi går hjem fra BH og hun nægter at gå. Så er der bare ikke noget at rafle om, uanset hvordan jeg enten afleder, forsøger at gøre situationen positiv eller konsekvens-handler. Hun går IKKE et skridt længere. Og kan jo ikke stå det hele dagen, når jeg har lillebror med, og går ikke bare fra hende på en befærdet vej.

Så ja. Lige min stædighed ærgrer det mig hun har arvet  hvordan får jeg hende til at gøre noget hun SKAL, når intet tilsyneladende virker? 

 

Hun et 4.5 år gammel og jeg er klar over, at modstanden er en naturlig del af alderen. Det et fair, og vi taler rigtig godt sammen om følelser og den slags og bruger meget anerkendelse. Men almindeligt eller ej, skal hun jo ikke kunne sno sig uden om uønskede aktiviteter med stædigheden



ord der fuldstændig beskriver min kære datter og hvor har vi kæmpet med samme...

vi har haft god erfaring med belønninger fremfor afstraffelse. Konsekvenser fungerer ikke, men det har belønningssystem gjort for os. 

vi har arbejdet stille og roligt med én ting ad gangen. fx. har vi haft udfordringer med at komme ud af døren om morgenen, hvor det at tage overtøj på var en massiv konflikt HVER DAG. Belønningen er, at min datter får en vingummibamse når hun har "klaret opgaven", at få overtøj på.

samme system har vi brugt til alle se andre områder, hvor vi - som er ofte - møder konflikter i... Det har hjulpet her og meningen er selvfølgelig, at trække belønningen væk, når konflikten på det område der arbejdes på er løst. 

vi har fx. en kamp med vores datter for tiden, der går ud på at hun nægter at gå i bad. Vi bruger samme system og det er faktisk ikke altid det fungerer, når det ikke fungerer holder vi fast i at det er det kun skal... der kan gå en halv til en hel time før hun giver op og det går som regel ikke stille for sig... men vi oplever, at hun alligevel gør det til sidst og så får hun også hendes belønning bagefter badet... havde der ikke været en "gulerod" i den anden ende, ville hun ikke have gjort det, da det i hendes optik ville have været meningsløst.

belønninger behøver ikke at være slik, det kan være alt muligt andet og mankan også samle belønningens sammen, så barnet sparer op til en ting det ønsker sig - den fungerer ikke herhjemme, men måske hos jer.

når man belønner for god adfærd fremfor at "skælde ud" på uhensigtsmæssig adfærd, rettes fokus på de positive ting og herhjemme har det haft en rigtig god effekt.

pøj pøj 

Anmeld Citér

5. april 2016

Bshizzle

Årh!! Den stædighed har min søn osse arvet fra mig!! 

For et par mdr siden måtte jeg kaste håndklædet i ringen og simpelhen opgive at få min søn til at sidde stille i bilen! (Tog mig vel 30 min bare for at få ham til at komme ind!!) 

Jeg blev SÅ ked af det.. Endte med jeg måtte ringe efter min mand som hurtigt kom. (Men her skyndte sønnen sig at opføre sig ordenligt inden!). 

Well.. Ved heller ik hvor mange gange og diskutioner vi har haft omkring oprydning på værelserne! 

Men lige meget hvor sød og rolig tone jeg brugte, så var han ligeglad! 

Ja, virker måske tosset? Men det endte faktisk med at jeg pakkede det legetøj ned i kasser som han ikke ville rydde op og gemme det væk for en periode! 

Det var knap så sjovt for sønnen.. Så nu har han HELDIGVIS den dag idag lært at man rydder op.. Ellers blir det pakket væk!! 

 

Jeg viste godt det var en fase som bare skulle overståes.. Men Ja, det er sku hårdt! 

Ikke nok med det, så var (er han stadig) træt når jeg henter ham i BH.. Så hans overtræthed spiller osse en rolle. 

Men der er ik andet for end at kæmpe og se det som en periode som nok skal blive bedre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.