Anonym skriver:
Ja han er virkelig strid for tiden... Han høre ikke efter. Han råber, skaber sig, bander m.m Han starter i SFO til maj så måske der sker en masse for tiden men vi bliver jo nød til at sætte nogle grænser.
Der er jo altid noget der er alderen. Det er enormt hårdt nogen gange. Men en god hovedregel er, at ofte bliver der mere af den adfærd, vi fokuseret på. Så ligger der meget vægt på den negative adfærd, kommer vi ofte helt uønsket til at forstærke den og øge hyppigheden af den. Derfor er det vigtigt at sætte grænser, som i gør, men også bruge meget krudt på at italesætte det gode han gør, og give alt det 'rigtige' spandevis af opmærksomhed.
Sideløbende med dette bør i også anerkende hans følelser. Det kan man godt uden at sige, at det er okay at handle sådan. "Jeg kan godt se, at du er rigtig vred lige nu".
Med mine børn, tager jeg ofte en snak når den dårlige adfærd er ovre, hvor vi taler om det. For jo mere følelsesmæssigt påvirker vi mennesker er, jo mindre modtagelige er vi for logik og rationalitet. Det er derfor det ikke rigtig hjælper med de store pædagogisk snakke imens barnet stadig er ophidset. Men så at følge op på det, når barnet er faldet til ro.
Eksempel: min datter blev helt ude af den af hysteri, fordi hun tog noget legetøj fra sin lillebror, hvilket jeg så irettesat hende for. Bagefter snakkede vi om det: "Jeg kunne godt se, at du blev rigtig vred der. Kan du prøve at fortælle mig hvorfor?" Så forklarer hun. Så siger jeg "Det er også helt okay, at blive vred, når man ikke kan få lov at lege med det man gerne vil. Men det er IKKE okay at tage legetøj fra *****". Vi taler meget om, at man altid har ret til at have sine følelser, men at det ikke betyder, at man af den årsag har lov til en bestemt adfærd. Sagt på børneniveau.
På den måde viser man og demonstrerer man empati og indlevelse i barnets verden på en måde, hvor barnet føler sig forstået - men samtidig får man sat nogle grænser for, hvad der er acceptabel adfærd, og lærer også barnet at regulere sine følelser. Fx også ved at sige "det er okay at blive rigtig gal ind imellem, men det er ikke okay at sparke mor!" - og så komme med alternativer til, hvad man så kan gøre med de sure følelser.
Håber du kan bruge det til noget - forstår godt det er hårdt!