Hej
Jeg skriver fordi jeg simpelthen ikke kan finde svar nogle andre steder og jeg føler jeg er nød til at finde ud af hvad det handler om.
Min datter er 4 år, hun er delebarn. Hver anden torsdag til søndag hos far og hver anden onsdag eftermiddag hos far. Dette fungere som regel godt.
Men hun har i et stykke tid, eller faktisk i lang tid, ret ofte sagt til mig, at hun savner mig. Men det er ikke når hun er hos far, det er når hun er lige ved siden af mig. Altså at hun savner mig lige nu, mens hun er ved siden af mig.
Jeg siger til hendes, jamen jeg er jo lige her. Til det siger hun bare at hun stadig savner mig.
Der er ikke rigtig nogen sammenhæng i hvornår hun siger det, altså om vi har haft en go dag eller en dårlig dag.
Og hun siger det ofte.
Den eneste forklaring jeg kan komme med er at jeg ikke er nærværende nok, men det kan jeg ikke forstå. For jeg har altid gået meget op i netop at være nærværende fordi det er noget jeg har manglet meget i min barndom. Jeg får også ros mange steder fra, for min evne til at være nærværende over for min datter. Så hvis det ikke er det, hvorfor siger hun det så? Jeg vil rigtig gerne finde ud af hvad det er hun prøver at fortælle mig.
Mvh
Maria
Lisbeths svar
Hej Maria!
Forstår godt du bliver ked af det, når hun fortæller om savnet. Du oplever selv du gør meget for at være en nærværende omsorgsfuld mor, og alligevel savner hun dig.
Jeg tror I skal tage en snak om at savne. Fortæl hende at det er ok at savne. når hun er enten hos far eller dig. hun ville jo ønske I alle var sammen .Alligevel er hendes virkelighed at hun skiftes at være hos far og mor. Bag ved savnet er der sikkert en ked af det hed, vrede eller skuffelse. Spørg ind til følelserne. Hun ved måske ikke selv, hvad der ligger af følelser, hun kan bare mærke ubehaget. Det kan være,hun mærker noget i maven som er ubehageligt.
Hun skal opdage og forholde sig til at savn er en naturlig ting, at alle savner ind imellem. Selvfølgelig må hun være ked af det og savne. Du savner også og bliver indimellem ked af det, når hun ikke er hos dig. Heldigvis ved du, hun er elsket af far,du ved hun har det godt og får den kærlighed og omsorg hun har brug for.
Det bedste du kan gøre er at rumme hende og spørge ind til hendes følelser. Når hun siger hun savner hos dig, mærker hun et ubehag, og har sikkert brug for at sidde hos dig og bare være og mærke. Vigtigt hun oplever at hendes følelser er ok. Det kan være hun trænger til at græde når hun siger hun savner dig.
Du skal bare rumme og ikke tro det er dig der ikke er god nok. jeg er sikker på du er en kærlig omsorgsfuld mor, som giver det hun har brug for.
Du har selv manglet og er derfor meget opmærksom på at være nærværende.
Når hun er fyldt op med nærvær og empati er hun klar til at lege igen
Håber dette kan give dig lidt ro, og et værktøj.
Du kan låne gode bøger på biblioteket omkring børn og skilsmisse, det er altid godt at høre historier om andre.
Fortsat held og lykke med din lille pige og god week end.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk