"Løn" for at hjælpe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

490 visninger
4 svar
2 synes godt om
31. marts 2016

mor88

sagen er den at vores datter på 4,5 år er en pige der, som de fleste andre, ønsker sig en masse ting. Hun har over en lang peeiode talt om den her prinsesse/udklædningskjole hun gerne vil ha', og selvom jeg godt kunne gå ud og købe hende den nu, så har jeg sagt at hun kan gemme de penge hun får indtil hun har penge nok til en kjole. Men hvordan gør jeg det i praksis? Jeg har som barn nærmest fået alt jeg har peget på og har sjældent hjulpet min mor med noget husligt. Vi ønsker ikke at vores datter skal vokse op på den måde, så vi har fra hun var helt lille inddraget hende i det huslige, og nu har hun selv ansvar for at holde sit værelse samt hun hjælper med madlavning, tøjvask, støvsugning, passe lillebror m.m. I det omfang vi nu vurderer hun kan klare. Er det noget vi bør indføre pengebelønning for? Eller er det dumt? Andre ideer til hvordan jeg kan hjælpe hende med at samle penge? Tomme flasker er vi med på

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2016

loop

mor88 skriver:

sagen er den at vores datter på 4,5 år er en pige der, som de fleste andre, ønsker sig en masse ting. Hun har over en lang peeiode talt om den her prinsesse/udklædningskjole hun gerne vil ha', og selvom jeg godt kunne gå ud og købe hende den nu, så har jeg sagt at hun kan gemme de penge hun får indtil hun har penge nok til en kjole. Men hvordan gør jeg det i praksis? Jeg har som barn nærmest fået alt jeg har peget på og har sjældent hjulpet min mor med noget husligt. Vi ønsker ikke at vores datter skal vokse op på den måde, så vi har fra hun var helt lille inddraget hende i det huslige, og nu har hun selv ansvar for at holde sit værelse samt hun hjælper med madlavning, tøjvask, støvsugning, passe lillebror m.m. I det omfang vi nu vurderer hun kan klare. Er det noget vi bør indføre pengebelønning for? Eller er det dumt? Andre ideer til hvordan jeg kan hjælpe hende med at samle penge? Tomme flasker er vi med på

Mine børn har aldrig fået penge for at hjælpe. Man hjælper jo hinanden i en familie, det mener jeg ikke man skal have penge for.

De har dog altid fået lommepenge, med formålet, at de skal lære at spare op.

Det har fungeret fint.

Anmeld Citér

31. marts 2016

mor88

loop skriver:

Mine børn har aldrig fået penge for at hjælpe. Man hjælper jo hinanden i en familie, det mener jeg ikke man skal have penge for.

De har dog altid fået lommepenge, med formålet, at de skal lære at spare op.

Det har fungeret fint.

Det er også min tanke, at man hjælpes ad som familie. Hvor meget får de? Og hvor gamle var de når de fik første gang?

Anmeld Citér

31. marts 2016

loop

mor88 skriver:

Det er også min tanke, at man hjælpes ad som familie. Hvor meget får de? Og hvor gamle var de når de fik første gang?

Jeg tror de startede med at få 50kr. Jeg tror de startede med at få, da de var 4-5 år.

Måske kan din datter tjene lidt ved at sælge gamle legesager?

Anmeld Citér

31. marts 2016

CBbaby

Sejt I inddrager hende så meget! Man får bare så mange fede ting ud af det - udover hjælpen (Styrket selvværd, forståelse for sammenhold, ansvar over for andre fællesskabet og mennesker - ja jeg kunne blive ved)

Som en anden skriver, så mener jeg heller ikke, at penge skal være incitament til gøre noget husligt. Det skal man gøre, fordi man selvfølgelig hjælper sine medmennesker. Så jeg ville også give lommepenge, som de kan spare op af. Men der kan jo gå uendelig lang tid, før hun har "råd" til det, når hun kun er 4 år.

Måske kan I lave en aftale - at når hun har sparet 50% /eller 30% eller 75 alt efter prisen og lommepengeraten) Så giver du resten Ikke at hun forstår procenter. Men det er en god måde at sige, "når du har sparet 75kr op, så hjælper vi dig med resten" Så kan I måske også tale penge i børnehøjde og roder det ikke sammen med jeres "Vi-hjælper-hinanden-fordi-vi-er-familie" :-)

Jeg fik lommepenge, fra jeg var ca 6 år. Der fik jeg 20kr om ugen.. Det er nu også ca små 30 år siden. Det med ugen var fint - for det kunne jeg forstår rent i tid. Hvor en måned er virkelig laaaaang tid for en på 4...  

Ellers kan hun måske hjælpe med at vaske en nabos bil eller rive blade sammen, eller plukke æbler hos en nabo? (Altså så det ikke er hverdagsting, som at tage skrald ud, eller rydde op hjemme hos jer) I mine øjne kommer det an op, hvor moden en 4 årig i har. Om hun er i stand til at forstå "arbejde og husligepligter" og adskille det. Hvis ikke, ville jeg lave modellen med at hjælpe hende eller give hende en "Hov-der-er-sommerferie/ferie-penge" (Det fik jeg - altså måske 50kr) (og det fik jeg også nogen gange af mine bedsteforældre)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.