Jeg havde også en fødselsdepression med den første. Var meget åben omkring det, da jeg blev gravid igen.
Blev tilknyttet en tidlig indsats gruppe, og fik ekstra JM tider, og blev tilknyttet Hillerød psykiatri, hvor jeg havde psykoterapeutiske samtaler med en sygeplejske.
Jeg fik besøg af sundhedsplejsken inden jeg fødte så hun lærte mig at kende inden jeg blev mor igen, så hun også ville kunne reagere hurtigere.
Blev sygemeldt da jeg var i uge 25 mener jeg. (pga psyken)
Jeg blev sat igang dagen før terminsdagen, da jeg begyndte at udvikle angst for fødslen.
Jeg blev tilbudt at være på barselsgangen i 5 dage efter fødslen. Blev dog "kun" i 2,5, da jeg længtes efter at komme hjem til min søn.
Mens jeg var indlagt kom sygeplejsken fra psykiatrien og snakkede fødslen og mine følelser igennem med mig. En jordemoder kom også og talte forløbet igennem med mig (havde en speciel fødsel, hvor jeg udvidede mig ekstremt hurtigt. 6-7 cm på 10 minutter)
Jeg var tilknyttet psykiatrien 3 mdr efter fødslen.
Men vigtigst af alt, jeg fik ikke en fødselsdepression anden gang. Jeg tror grunden til det, er at jeg hele tiden følte mig beskyttet. Der var så mange mennesker omkring mig, som var obs på netop mig. Jeg kunne tale åbent om det hele.
Jeg havde tilgengæld en monster hård graviditet, hvor følelserne var helt ude på tøjet, og fik angst og stress. Det hele forsvandt da jeg havde min datter i mine arme.
Så JO det kan godt lade sig gøre! Man skal bare virkelig lytte til sig selv, og tage imod alt det hjælp man kan få. Man er mere disponible til at få det, når man har haft det. Men det kan undgås