Hej Lisbeth,
Jeg håber du kan hjælpe mig med mit spørgsmål - men det kræver lidt forklaring:
Efter der har været brand i en af lejlighederne i min opgang, er der kommet sodskade i min lejlighed. Alle mine ting blev taget ud for at blive renset, og selve lejligheden er blevet vasket ned og efterfølgende malet. Nu er den så egentlig indflytningsklar, og vi står til at skulle tilbage i morgen. Lejligheden blev færdigmalet onsdag den 23. og vi har ladet den stå med åbne vinduer henover påsken for at undgå at flytte ind i en nymalet lejlighed, da vi har fundet ud af at jeg er gravid (8+2). Der er blevet brugt "miljømærket lugtsvag acrylbaseret kvalitetsvægmaling" så det burde vel egentlig være okay at flytte ind nu når den har stået en lille uges tid og tørret. Men jeg er meget bekymret for opgangen, som endnu ikke er blevet malet, og som heller ikke er fuldt vasket ned, da de ikke har kunne få en del af soden væk. Derfor lugter der meget stærkt lugt af røg på de to øverste etager (jeg bor øverst), på trods af at der er opsat duftblokke. Jeg er bekymret for om det kan skade fosteret når jeg opholder mig på trappen, selv om det jo er kortvarigt, når jeg skal ud og ind. Derudover kommer de jo til at male på et tidspunkt, så der kommer jo lugtgener i forbindelse med det, som jeg er bange for kan være skadeligt.
Derfor går mit spørgsmål altså på du mener det er okay at flytte ind i en nymalet lejlighed, som har stået en uge og om det er okay at jeg flere gange om dagen vil opholde mig kortvarigt i en opgang med stærk røglugt, som vil blive malet snarest?
Venlig hilsen,
Kristina
Lisbeths svar
Kære Kristina !
Tillykke med graviditeten. I har vel dårligt haft tid at glæde jer, med alt det mas I har været igennem.
Lejligheden er malet med miljømærket vandbaseret maling, og har stået en uge. Den må være gennemtør nu og uden Dampe.
Jeg mener godt I kan flytte tilbage.
M.H.T soden i trappeopgangen. Kan du undgå at gå igennem ? Jeg mener har I en bagtrappe du kan anvende?
Hvis du skal gå på trappen, må du i morgen mærke, hvordan du klarer lugten. Jeg mener ,der findes masker med beskyttelse mod sodpartikler.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig bedre.
Hvis du er det mindste i tvivl, må du vente med at flytte tilbage.
Du skal ikke gå og være bekymret for om du skader dit foster.
Held og lykke med det hele.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk